שומרי מסורת: גם ספרד לא תעצור את איטליה

בופון בקמפיין אחרון והחלוצים מזייפים, אך אל תספידו אותה

בדיוק חודש עבר מאז ביקורה של נבחרת איטליה בישראל, והניצחון 1:3 באצטדיון סמי עופר.  זה היה ביקור קצרצר של יום וחצי שהשאיר רשמים רבים, על המגרש ומחוצה לו. אלישע לוי עוד יספר לנכדים על 'איך לחצנו את נבחרת איטליה לשער שלה'  אבל גם עבור האיטלקים, החוויה בישראל הותירה מספר רשמים בולטים לקראת המשך הקמפיין, ובמיוחד לקראת המשחק  החשוב הערב, מול נבחרת ספרד, זה שאולי יקבע מי תעפיל למונדיאל ומי תסתבך בדרך לשם.


1. בופון והילד של כולנו: נתחיל כמובן במספר אחת. בין כל צילומי הסלפי בארץ הקודש, והתשואות האדירות להן זכה בישראל, השוער סימן את מונדיאל 2018 כטורניר האחרון שלו, ומופע הפרידה החל כבר בישראל. מלבד שירת ההמנון הקבועה, עם העיניים העצומות והגרון הניחר, וכמובן היכולת האגדית בשער, על הספסל ולצידו באוטובוס מצאנו בפעם הראשונה את מי שאוהדי מילאן מכנים "הילד של כולנו", ג'יאנלואיגי' דונארומה. השוער בן 17, תלמיד כיתה י"א במילאנו, עדיין ללא רישיון נהיגה, אבל שוויו מוערך בכ-170 מיליון יורו, אם שואלים את סוכנו.


בופון חונך את היהלום הצעיר והופך אותו לאט אבל בטוח, לשוער הגדול הבא של נבחרת איטליה. דונארומה מסתכל על בופון בהערצה, מעריך כל רגע לצד השוער הגדול בכל הזמנים, ולמרות שהוא מסתובב עם תיק ארמני יוקרתי, דונארומה קיבל מג'יג'י שיעור בצניעות. הערב מול ספרד כמובן שרק בופון יהיה שם, עם שק של היסטוריה מול הספרדים, ואולי עוד פרק חדש בספר, אבל תזכרו איפה ראיתם את דונארומה לראשונה במשחק רשמי, כאן אצלנו על הספסל בסמי עפר.


2. מאמן שהוא סימן שאלה: על הקווים של האזורי ראינו את ג'יאמפיירו ונטורה, שעבר את טבילת האש הראשונה. המאמן אומנם לא הכיר את נבחרת ישראל לפני המשחק ולא התאמץ להסתיר זאת, אבל על  המגרש ראינו את איטליה שכולנו מכירים: קצת מבריקה, קצת אפורה, ועם טונות של אופי ומשמעת.  עכשיו יש לו את ספרד על הראש, ובאיטליה זוכרים את התמונה של אנטוניו קונטה בקיץ האחרון, רץ על הקווים כמו פאולו מלדיני בשיאו, בניצחון הגדול על ספרד בשמינית גמר היורו.


ונטורה הוא לא קונטה, הוא בכל זאת מבוגר ב-20 שנה וגם בלי שיער, אבל הוא לא צריך להרוס מה שעבד היטב בקיץ. שינויים קוסמטיים פה ושם בהרכב לא ישנו את העובדה שהלחץ כולו על ונטורה ובאיטליה יש ציפיות לשחזר את התוצאה האחרונה בין שתי הנבחרות. במסיבת העיתונאים לפני ישראל, נשאל בופון על ידי כותב שורות אלה מה הוא לוקח מהמאמן החדש של נבחרת איטליה לעומת מאמנים אחרים, בופון הגיב במבוכה ש"ונטורה הוא הטוב ביותר", אבל כרגע עוד לא ברור איזה ערך מוסף מביא ונטורה לשחקנים שראו כמעט הכול בקריירה.

3. בונוצ'י והילד החולה: "למדתי שיעור חשוב בחודשיים האחרונים. יש דברים הרבה יותר חשובים בחיים מאשר עוד מסירה לא מדויקת".  לפני חודש בדיוק איטליה כולה התפללה לשלומו של ילד בן שנתיים: מתיאו בונוצ'י, הבן של, הסובל ממחלה קשה ועדיין מאושפז בבית החולים. הבלם הנפלא של יובנטוס לא היה אמור להצטרף למשחק בישראל, אולם ברגע האחרון החליט לעלות על המטוס וגם מול ספרד, במגרשו הביתי, הוא יהיה בהרכב.


מצבו של הילד השתפר, אבל בונוצ'י לא הצליח לעצור את הדמעות במסיבת העיתונאים לפני המשחק מול ספרד, והאמת, גם אנחנו. לצידו ייעדר הפעם עוד בלם נפלא, ג'ורג'יו קייליני ,שבישראל דווקא סיפק מופע בלהות מוזר שכלל כרטיס אדום ויכולת חלשה. איטליה מודאגת, בלי ההגנה של יובנטוס בשלמותה, זה הרי לא אותו דבר. יחד עם זאת עם בונוצ'י בהרכב ובכושר טוב, לספרדים יהיה קשה להכניע את בופון, וכמובן הכי חשוב,רפואה שלמה למתיאו הקטן.


4. מספר 10 הבא: המשחק בישראל סיפק את ההוכחה שכולם חיכו לה: מרקו וראטי זה הדבר הבא, בעצם, הדבר הנוכחי.  באיטליה מנסים למצוא את הדמיון לאנדריאה פירלו, אבל וראטי שונה מ'הארכיטקט' ויש לו את היתרונות שלו. הכוח של קשר פ.ס.ז' הוא בנחישות האינסופית ובביטחון הרב שהוא מפגין. נגד ישראל יכולנו לראות אותו פעם אחר פעם מכדרר בשיא הביטחון ברחבה שלו, כמו בלם אחורי, ללא כל פחד, מתקל חזק בקישור ומוסר מסירות פז לאגפים.


אז נכון שווראטי הוא לא מספר 10 קלאסי שכובש שערים רבים,  וגם לא אומן בעיטות חופשיות כמו פירלו, אבל נדמה שאין מאמן קבוצה או נבחרת שלא היה רוצה את הילד הזה בקבוצה שלו. הקשר אומנם סבל מפציעות רבות, ובקיץ לא שיחק באליפות אירופה, אך נשאר רק לדמיין לאן איטליה הייתה יכולה להגיע יחד איתו ועם קלאודיו מרקיזיו, שנעדר גם הוא בגלל פציעה.

5. חלוצים בינוניים: מעשה בשני חלוצים אפורים שתפסו את מקומם בהתקפה של אחת הנבחרות הטובות בעולם. אדר מתנדנד בין הספסל להרכב של אינטר,  לא כובש ולא מבשל, אבל בנבחרת נדמה שהוא תמיד מעלה רמה, ואחרי הגול מול שבדיה בשלב הבתים של היורו האחרון, מי אנחנו שנתווכח.


פלה הפתיע את כולנו בקיץ האחרון, ועוד יותר הפתיע שהלך לשחק בסין בעקבות הכסף הגדול וערן זהבי, כי עדיין יש לפלה איכויות של שחקן בקבוצת צמרת עולמית. שער נגד ספרד, שער נגד בלגיה, שער נגד ישראל וכן, גם פנדל איום ונורא שהלך החוצה נגד גרמניה. השילוב של אדר-פלה מיוחד ואפקטיבי, ולכן ונטורה צפוי ללכת עם השניים שוב נגד הספרדים. בעורף ימשיך לנשוף צ'ירו אימובילה, שחוזר לפרוח בליגה האיטלקית, במדי לאציו, כשבתווך גם כבש שער נפלא נגד ישראל, שהראה שכדאי וצריך לספור אותו.


עוד אחד שחזר לחיים למרות שלא זומן הפעם, הוא הילד הסורר, מאריו באלוטלי, שנדמה שניס הצרפתית ניקתה לו את הראש, במידה והחזירה לו את חדוות המשחק. באלוטלי לא נכלל בסוף בסגל האיטלקי הנוכחי, אבל ברור שאם ימשיך ביכולת הזאת, ונטורה לא יוכל להתעלם ממנו יותר. 'סופר מאריו' רעב לחזור ואיתו אף פעם לא יהיה משעמם.


6. אז מה יהיה מול ספרד? בניגוד להצהרות המנומסות של האיטלקים, הפעם הם פייבורטים. המגרש הביתי בטורינו יהיה מלא, ואחרי שנים של כישלונות מול הספרדים, איטליה יודעת שהם בהחלט ניתנים להכנעה. העונה עדיין בראשיתה וקצב המשחק של האזורי עוד לא בשיאו, אבל במאבקים של אחד על אחד וגם באופי ובניסיון, החניכים של ונטורה לא נופלים  מהספרדים וזה הזמן שלהם. נכון שזאת איטליה 'אפורה' לעומת מה שהתרגלנו בעבר, אבל האזורי כבר לא הפסידו  10 שנים במוקדמות יורו או מונדיאל, וזה בהחלט לא הזמן לנפץ את ההיסטוריה.