מה אומרים המספרים? הכל על הקופה אמריקה

שיאנית הזכיות, האורחת המרוחקת והאכזבות של פלה ומראדונה

שלב הבתים בקופה אמריקה החל עם דרמות, שערים מפתיעים ואווירה בניחוח לטיני. אבל מה אתם באמת יודעים על הטורניר הוותיק בעולם? מי הניפה הכי הרבה גביעים, למה צ'ילה מארחת את הטורניר הנוכחי, ואיך נבחרת יפן קשורה לכל הסיפור? הנה המספרים שמספרים הכל:


עניין של ותק. הקופה אמריקה הוא הטורניר העולמי הפעיל הוותיק בהיסטוריה. המהדורה הראשונה נערכה ב-1916 בארגנטינה והזוכה בו הייתה אורוגוואי.


המחזיקה. אורוגוואי היא גם מחזיקת הגביע הנוכחית והנבחרת שזכתה הכי הרבה פעמים בטורניר - 15. מי שתוכל להשוות את השיא היא ארגנטינה, שנמצאת במקום השני עם 14 גביעים בארון. במקום השלישי ובפער די ניכר רודפת ברזיל עם 8 זכיות.


אושפיזין. בטורניר משחקות 12 קבוצות, אך רק עשר מהן שייכות לדרום אמריקה. על פי החוקים, מוזמנות 2 נבחרות נוספות משאר העולם. מקסיקו הפכה לאורחת של קבע ומגיעה לכל מהדורה מאז 1993. השנה הוזמנה ג'מייקה בפעם הראשונה.


היי סקור. ממוצע השערים בהיסטוריה של הטורניר עומד על 3.28 שערים למשחק - נתון שללא ספק מפתח ציפיות גבוהות.


חוקים משלהם. בשלבי רבע וחצי הגמר בטורניר הנוכחי לא יתקיימו הארכות. במקרה של תיקו, שתי הקבוצות ייגשו להכרעה מ-11 מטרים לאחר 90 דקות בלבד. רק במשחק הגמר, אם יהיה צורך בכך, ישחקו הקבוצות 120 דקות לפני בעיטות ההכרעה.

לא במשחק. צ'ילה, ונצואלה ואקוואדור הן הנבחרות היחידות מדרום אמריקה שלא זכו מעולם בטורניר. האם אלכסיס סאנצ'ס וחבריו ישברו את הנאחס?


טרייד. ברזיל הייתה אמורה לארח את הטורניר הנוכחי, אך כנראה שהבינה שלארח 4 אירועי ספורט גדולים בארבע שנים (גביע הקונפדרציות 2013, גביע העולם 2014 ומשחקים אולימפיים ב-2016) זה דבר כמעט בלתי אפשרי. מברזיליה פנו לצ'ילה בבקשה להחלפת הביתיות, בסנטיאגו הסכימו והברזילאים יארחו את הטורניר הבא ב-2019.


פירוק לגורמים. הניצחון הכי גבוה במשחק גמר היה ה-0:7 של ברזיל על פראגוואי ב-1949. הניצחון הכי גבוה בטורניר כולו שייך לארגנטינה, שרמסה 0:12 את אורוגוואי ב-1942.


מאסה קריטית. הכובשת המצטיינת בהיסטוריה של הקופה היא ארגנטינה עם 422 שערים (ב-137 משחקים). הנבחרת שכבשה הכי מעט היא יפן, עם 3 שערים ב-3 משחקים.


העיקר ההגנה. בטורניר הקודם שנערך ב-2011 הצליחה פראגוואי להגיע לגמר בלי לנצח אף משחק. הגווארנייס עשו 3 תוצאות תיקו בשלב הבתים ועלו בזכות הפרש השערים המאוזן שלהם. ברבע הגמר הפראגוואים פגשו את ברזיל, חילצו תיקו מאופס וניצחו בסופו של דבר בפנדלים. בחצי הגמר חזרו על התסריט מול ונצואלה. בגמר מול אורוגוואי המזל נגמר והאדומים-לבנים הפסידו 3:0.

בידיים ריקות. פלה ומארדונה, שתי אגדות כדורגל מהלכות שמזוהים במיוחד עם נבחרותיהם, חולקים גורל משותף. השניים, שארונותיהם מפוצצים בגביעים, מעולם לא זכו בקופה אמריקה.


סקנדל. נבחרת ארגנטינה פרשה מהקופה שנערך ב-2001 בקולומביה (שנחשבה למדינה מסוכנת באותה התקופה). שחקני האלביסלסטה טענו כי קיבלו איומים על חייהם ולא היו מוכנים לדרוך במדינה המארחת. קנדה פרשה מהטורניר גם היא ונבחרות הונדורס וקוסטה ריקה נענו להזמנה להחליף את שתי הפורשות.


מה היה אם? ספרד הוזמנה לקחת חלק בטורניר הנוכחי, אבל בשל הרצון לא לפגוע בחופשת הקיץ של השחקנים ההתאחדות הספרדית דחתה את ההצעה המפתה והשאירה לנו מקום למחשבה: "מה היה קורה אילו גם ספרד הייתה בקופה?".


לא פגע. מרטין פלארמו מחזיק בשיא גינס להחמצת פנדלים במשחק אחד. הארגנטיני לא ניצל 3 בעיטות עונשין במשחק ההפסד 3:0 של נבחרתו לקולומביה בטורניר שנערך בפראגוואי ב-1999.


סקוררים. נורברטו "טוּצ'וֹ" מנדס (ארגנטינה) וזיזיניו (ברזיל) הם הכובשים המצטיינים בהיסטוריה של הטורניר עם 17 שערים כל אחד.