חדשנית וסביבתית: על ההכנות לטוקיו 2020

הניסיון לייצר מדים ומדליות ממוחזרות והשחיתות שמעיבה

השעון מתקתק, התקשורת חסרת סבלנות וכל העולם כבר מעוניין לקבל תשובות. אולימפיאדת טוקיו 2020 תצא לדרך בעוד שנה מהיום (רביעי), וכיאה לכל פעם שמגיעים לנקודת ה"בדיוק שנה למשחקים האולימפיים", הגיע הזמן לבחון מה סטטוס ההכנות של בירת יפן. תמונת המצב תאפשר לנו להבין עד כמה העיר המארחת בפיגור (או לא) לקראת אירוע הספורט הגדול בעולם אותו היא מארחת בפעם השנייה בהיסטוריה.


הדבר הראשון שתמיד עולה לראש כשחושבים על ריו דה ז'ניירו זה הקצב של הסמבה, החופים, הצבעים הססגוניים והאוכל האקזוטי. כשמזכירים את השם של לונדון חושבים על עולם מערבי יותר, על תרבות שעת התה ועל המלכה אליזבת'. בייג'ין עושה לנו קונוטציות של מוזיקת המזרח הרחוק והדיוק של אין ספור סינים. ומה עם טוקיו? זאת עיר שכשמעלים את השם שלה, זה גורם לנו לחשוב רק על דבר אחד - חדשנות.


אז לא, זה לא הגיוני לדמיין רובוטים שישפטו משחקים או שישרתו את הקהל הרחב שיגיע להתארח, אבל כן טוקיו הולכת להציע לנו כמה חידושים. בימים אלו עובדים בעיר על הניסיון להפוך אותה ליותר גלובאלית: שלטים אלקטרוניים בשפות שונות נכנסים לפעולה, אפשרויות תשלום ללא הצורך במזומן נפוצות יותר וכן נעשים מאמצים להפוך את האולימפיאדה לנטולת ריח של סיגריות במקומות ציבוריים, ולשם כך מקימים מתחמים מסודרים לעישון.

ככלל, למארחת יש אינטרס לגרום לאירוח להיות כמה שיותר מותאם לקהלים שונים, ולכן לימוד השפה האנגלית תופס תאוצה במדינה כולה, גם לאזרחים פשוטים וגם בחברות שונות שמעניקות שירות. חוץ מזה, בזמן המשחקים האורחים, מן הסתם, ירצו לטייל באטרקציות ההיסטוריות השונות, שבתקופה האחרונה עוברות שיפוצים מאסיביים. כמובן שגם נושא התחבורה נמצא על הפרק, וטוקיו היא אחת הערים היותר ידידותיות בתחום זה. ובכל זאת, לכבוד האולימפיאדה ינסו למנוע צפיפות יתר ויארגנו שעות מסודרות לרכבות ושאטלים, וכן ייסללו כבישים חדשים לאזורים היותר תיירותיים.


כמו כן, אחד הנושאים החשובים ביותר עבור המארגנים הוא להפוך את האולימפיאדה לכמה שיותר סביבתית. לשם כך, ייעשה שימוש בבגדים ממוחזרים במהלך הייצור של מדי הספורטאים, וכן אנרגיה מתחדשת תסופק להפעלת החשמל. אבל ייתכן שהדבר המרשים ביותר באספקט זה הוא הניסיון לייצר את המדליות לתחרויות מחומרים ממוחזרים שתושבי יפן (המדינה הראשונה שעושה זאת באולימפיאדה) יתרמו. עיקר החומרים יהיו המתכות מתוך פלאפונים ישנים ומוצרי אלקטרוניקה אחרים, זאת על מנת לשמור על הסביבה ככל הניתן.


ומה לגבי המתקנים? עוד כשהכריזו על טוקיו כמארחת של אולימפיאדת 2020, הוחלט על בניית אצטדיון אולימפי לאומי חדש שיחליף את זה שאירח את המשחקים ב-1964. הבנייה החלה בשנת 2016, ולפי סוכנות AP, המארגנים כבר הגיעו למצב של 90% מוכנות. ההערכות הן כי כבר בחודש דצמבר הקרוב הוא יושלם. עלות הבנייה: 1.25 מיליארד דולר. בנוסף, בעיר הוקמו 8 מתחמים חדשים נוספים לענפים שונים של התחרויות, ושאר המתחמים יהיו בשימוש חוזר, דבר שלפי המקורות חסך למארגנים עוד מיליארדי דולרים.

אבל כמובן שאי אפשר לצפות שהכל יהיה 100% ורוד. אירועי ספורט בסדרי גודל כאלה מחייבים גם חששות מוצדקים לגבי פערים ואיחורים. לדוגמא, יו"ר איגוד השייט הבין לאומי, אנדי האנט, הציג בכנס ענק באוסטרליה לקראת המשחקים כי רמת השירות לספורטאים עדיין לא הגיעה למידה המספקת. בעיית מחסור בצל במתקנים וכן חוסר שביעות רצון מכמות אנשי הצוות הרפואי הם רק חלק מהרשימה. ראשי פדרציית הג'ודו העולמית אף טענו כי האולמות בטורנירים שנערכו עד היום בטוקיו נראים יותר טוב ממה שהציגו להם שיהיה במשחקים האולימפיים.


תשובת המארגנים היא שהעיר מקיימת בשנתיים האחרונות לא מעט אירועי הרצה על מנת לתרגל את ההתנהלות וללמוד מטעויות לקראת הדבר האמיתי. כל הפערים, לטענתם, יצומצמו והמתקנים עצמם ימשיכו לעבור שדרוגים על מנת לדאוג שחוויית הספורטאים, כמו גם של הקהל, תהיה מקסימאלית וחיובית ככל הניתן. אולם, הם גם הודו כי עדיין אין לצוותי ההפקה מספיק ניסיון באירועים מהסוג הזה וכי הם מודעים לחשיבות של הנושא.


לצד זה, הבעיה הקשה ביותר שטוקיו הייתה צריכה לאחרונה להתמודד איתה היא פרשת השחיתות שגרמה לשינוי דרמטי. בחודש מארס האחרון התפרסם כי נשיא הוועד האולימפי של יפן, טסונקאזו טאקדה, התפטר מתפקידו לאחר שהיה תחת חקירה שהתנהלה כנגדו אחרי שהואשם במתן שוחד לכאורה בכדי להבטיח את זכייתה של טוקיו באירוח המשחקים. הוא הכחיש את ההאשמות, אך החליט לפנות את מקומו בכדי למנוע פגיעה בהכנות, וכבר בחודש יוני החליף אותו יאסוהירו יאמשיטה, אלוף אולימפי בג'ודו לשעבר.


נדמה כי גם פרשה זאת לא הביאה לקריסה של המערכת, שממשיכה לתפקד ולהתכונן בשיא המרץ בהתאם ללוח הזמנים. אמנם יש דיווחים שחלק מהמתקנים בפיגור קטן ועשויים להיפתח רק באפריל (קצת ברגע האחרון), וכן עלו שמועות על קיצוצים בתקציב שמעט מדאיגים את המדינות המתארחות, אך הרושם שנוצר עד כה הוא כי האולימפיאדה הקרובה בעיר השמש העולה תהיה מבין המסודרות והמרשימות אי פעם. מי יודע? אולי היפנים יצליחו להדהים את העולם בדיוק כפי שעשו ב-1964, כשהטכנולוגיה של היום עוד לא הייתה זמינה.