תאוריית הכאוס: אפקט ההשתוללות של מקגרגור

ההפתעה, הוויכוח שהחל הכל והנקמה. השבוע הסוער ב-UFC

UFC 223 תוכנן על הנייר להיות מגה אירוע שבו שתי חגורות אליפות עומדות על הפרק, כיאה לכל פעם שניו יורק מארחת את ה-UFC. תחילה הכל נראה מבטיח, היכל ברקלייס בברוקלין שוריין ומצבת הלוחמים נראתה מבטיחה ביותר: רוז נאמיונאס תגן על החגורה מול האלופה לשעבר ותוכיח לעולם שהקרב הראשון ביניהן לא היה מקרי ואולי הכי חשוב, חביב נורמגומדוב יתמודד מול טוני פרגוסון על חגורת המשקל הקל והעולם יקבל אלוף חדש מאז שקונור מקגרגור (אליו נחזור בהמשך) נטש את המחלקה. אז כיצד UFC 223 הפך בימים ספורים מאחד האירועים היותר מבטיחים שהיו אמורים לצאת לאור השנה והגיע למצב הנוכחי?


להלן שרשרת האירועים:


פייק ניוז? 1 באפריל היה מאותם ימים שבהם רצות הודעות שקריות בקבוצות וואטסאפ בניסיון להוליך שולל את התמימים שבינינו. כשפורסמה ההודעה שטוני פרגוסון נפצע בברך ולפיכך לא יוכל להתמודד על התואר מול חביב נורמגומדוב, ההרגשה הראשונית הייתה מן הסתם לא להאמין לשקרים. חשבון הטוויטר של פרגוסון סיפר אחרת ולאחר מכן גם קיבלנו אישור רשמי של ה-UFC לביטול הקרב.


באתי להושיט עזרה: ביום שני הגיעה ההודעה שמקס הולוואי, אלוף ה-UFC במשקל נוצה, קופץ למערכה ומציל את קרב האליפות. במפגן מרשים של אומץ הולוואי היה מוכן להתמודד מול אחד הלוחמים המסוכנים שיש לעולם להציע במשקל קל, לעלות לקטגוריה כבדה יותר ולהיכנס לאוקטגון בהתראה של קצרה של שישה ימים בלבד. עולם ה-MMA נשם לרווחה למורות הטעם החמצמץ שנשאר עקב האכזבה שהקרב המקורי מול טוני פרגוסון לא יקרה.


קונור נכנס לתמונה: כנגד הציפיות, קונור מקגרגור מגיע לברוקלין ומתכוון להיות נוכח בהיכל בעת האירוע. 2 סיבות אפשריות להגעה: תמיכה בחברו ושותפו לאימונים ארטם לבוב. אופציה שנייה הינה על הדרך לקדם קרב פוטנציאלי מול מי שיזכה בחגורה. יש להזכיר, אלוף המחלקה הרשמי הינו עדיין קונור מקגרגור, מאז שהוא הפך לראשון בהיסטוריה שמחזיק בשתי חגורות בו זמנית והביס את אדי אלברז בנובמבר 2016. מאז הוא לא הגן על התואר, למען האמת הוא כלל לא נלחם ב-MMA מאז, למעט קרב האיגרוף מול פלויד מייוות'ר - קרב שהכניס לו רווחים נאים באזור ה-100 מיליון דולר.

ויכוח במסדרון המלון: הניצוץ הראשון החל בוויכוח בין חביב נורמגומדוב לבין שותפו לאימונים של מקגרגור, ארטם לבוב, במסדרון המלון בו שניהם מתארחים. ישנן כמה גרסאות לסיבה לפרוץ המריבה, ביניהן העובדה שחביב דרש מהמחנה של מקגרגור להפסיק לדבר עליו בתקשורת. סרטונים שדלפו לרשת מראים בבירור את חביב ספק מאיים על לבוב. בעקבות האירוע המליצו ב-UFC לארטם לבוב לעבור למלון אחר כדי להימנע מעימותים נוספים.


פעולת תגמול: המחנה של מקגרגור מאוד לא אהב את האיומים של נורמגומדוב והחליט לנקום. בסיום מסיבת העיתונאים המסורתית לקראת הקרבות, הלוחמים התחלקו לשני אוטובוסים בהתאמה (כמובן לא באותו אוטובוס עם היריבים שלהם) במטרה לחזור למלון. למקגרגור וחבורתו היה רעיון שונה, הם מצאו את האוטובוס בו חביב התיישב וקונור בכבודו ובעצמו החל להטיח חפצים על האוטובוס ולשבור חלונות ושמשות כמו חוליגן מצוי בעוד מאבטחים מנסים למנוע עוד נזק.

תוצאה 1: מייקל קייזה תכנן להילחם מול אנתוני פטיס באותו אירוע, למרבה הצער הוא ישב באותו אוטובוס עם נורמגומדוב ורסיסי הזכוכית שהתנפצו בעקבות הזעם של מקגרגור גרמו לחתכים עמוקים בפניו והוא פונה מיידית לחדר מיון. הוועדה האתלטית של ניו יורק שללה את זכותו להילחם וכך התבטל לו הקרב הראשון.


תוצאה 2: גם לרוי בורג תוכנן קרב מרתק מול ברנדון מורנו. ביש המזל הכה שנית ורסיסי זכוכית נכנסו לעיניו של בורג. אותו תהליך שהחל מול קייזה הניב את התוצאות המרות, גם בורג לא קיבל אישור להתמודד והקרב מול מורנו בוטל.


תוצאה 3: בעקבות המעורבות הישירה של ארטם לבוב במתקפה על האוטובוס שבו היה חביב נורמגומדוב, ה-UFC החליט לבטל את הקרב שלו מול אלכס קסארס. ביטול הקרב מהווה עונש לארטם וגם סוג של נקיטת עמדה ברורה של הארגון כלפי התנהגות אלימה מחוץ לכלוב.

מעצר: מיד לאחר התקרית, נשיא ה-UFC, דיינה ווייט, היה מהראשונים לגנות את מקגרגור וגם אמר שהוצא צו מעצר נגד הלוחם האירי, ובנוסף המטוס שלו לא יורשה לעזוב את ניו יורק. שעות לאחר התקרית, מקגרגור מסגיר את עצמו לרשויות החוק ובכך עלול לעמוד לדין בגין ההתפרעות האלימה שגרמה לפציעה של שני לוחמים. כעת מבחינה משפטית קשה לדעת אם יורשע או יקבל עונש. כמו כן, ישנה האפשרות הסבירה שאחד מהנפגעים יגיש נגדו תביעה רשמית.

חכו, זה לא הסוף: לאחר שחשבנו שהסערה נגמרה ונוכל לחזור להתרכז ב-MMA, קיבלנו הודעה נוספת שאיכזבה עוד יותר את כל מי שכבר היה מאוכזב. המחליף של פרגוסון לקרב מול נורמגומדוב, אלוף משקל נוצה מקס הולוואי, קיבל סירוב מהוועדה האתלטית של ניו יורק להתמודדות מול חביב, ולפי ההודעה הרשמית "אינו כשיר מבחינה בריאותית", כאשר הסבירות הינה שמקס לא יוכל לחתוך משקל (ל-70 ק"ג) בפרק זמן כה קצר ומחשש לבריאותו הוא לא יוכל להתחרות.


נכון לעכשיו אין מחליף רשמי שיתמודד על החגורה מול נורמגומדוב. הדעות נוטות לכל מיני מחליפים פוטנציאליים, וביניהם מדברים על אנתוני פטיס (אלוף משקל קל לשעבר), שהיה אמור להילחם מול קייזה ובכל מקרה עבר מחנה אימונים ונמצא כשיר להתחרות. אם פטיס לא יילחם מול חביב, אז בשלב זה, או לפחות עד לפרסום הכתבה, יהיה קשה לחשוב על אותה נפש אמיצה שתהיה מוכנה להיכנס לכלוב מול חביב בהתראה כה קצרה.

כגודל הציפייה, כך גם גודל האכזבה. מאז אותם ימים בהם ג'ון ג'ונס ביטל אירועים שלמים או עבר על החוק, עולם ה-MMA לא נתקל בזעזוע כה גדול. הדרמה המלווה את האירועים האחרונים אמנם עוזרת לקידום הקרבות עצמם, אך במקרה הזה גם גרמה לפציעות ולביטול קרבות ולפיכך מורידה את הסבירות לטענה שמדובר בתרגיל יחסי ציבור.