גאון או מהמר? סוזה הוא סימן שאלה ענק

הוא מבריק והרסני, תקף ואז חזר בו. האוהדים מבולבלים

יש לו לוק איטלקי, אומרים שהאימונים שלו אטרקטיבים, מספרים שהוא יותר מאמן של שחקנים, הוא היה שחקן ענק, זה ברור. מסיבות העיתונאים שלו מעניינות יותר משל אוסקר, קרויף אומר שהוא היה הבחירה הראשונה שלו, הזרים מדברים איתו בספרדית, אישתי אומרת שהוא חמוד. פאולו סוזה הוא כל החבילה. אז למה אנחנו ממש לא מצליחים להבין אותה?

לא צריך 750 בפסיכומטרי כדי לדעת שסוזה מחכה עדיין להזדמנות הגדולה באירופה, אולי ביובה ובבנפיקה ששיחק בהן, אולי יום אחד אצל האקסית דורטמונד. רק שבינתיים במנטאליות, הוא הרבה יותר וידאוטון מבונדסליגה. נראה שהוא עובד בלי לחץ, בלי דאגות, זורק קלפים ומה שיהיה יהיה. כאילו אין לו מה להפסיד. כמו שחקן פוקר בפעם הראשונה על השולחן, כמו קבוצה קטנה, שם אול אין ובסוף המשחק יגיד: "העברנו מסר לכל העולם''. לפחות כרגע (עם דגש על כרגע), זה ההבדל בינו לבין אוסקר, שהגיע עם מנטליות של בארסה, ולא של פרבר בבודפשט.


55 ימים בדיוק הוא כבר כאן ומה בעצם אנחנו כבר יודעים על השיטה שלו? לא הרבה. בעצם, ממשחק למשחק, סימני השאלה רק גדלים. בבניה, בטקטיקה, בניהול המשחק. תראו למשל את יואב זיו. כמעט כל אחד זיהה שהוא היה החוליה החלשה במשחק בשוויץ. גם במכבי דיברו על כך יום לאחר המשחק. נראה לנו שאפילו קראנו איפשהו שסוזה דיבר על זה בעצמו. אז איך יכול להיות שהוא ממשיך להיות בהרכב? ואיפה מאנה? ונגיד שסוזה לא שם לב להופעה של זיו בבאזל, אז איך הוא לא שם לב לבעיית המגנים שלו בכלליות? ואם הוא כן שם לב לבעיה הזו, אז יכול להיות שהוא החתים רק השבוע עוד קשר אחורי. לא ברור.

ורחמים על דור מיכה. האיש שינה את משחק החוץ בגיורי, אבל שבוע אחר כך, לא קיבל מקום בהרכב. כי יש את עמרי אלטמן. ולא ברור מה הקשר של סוזה לאלטמן, אבל כנראה שהוא אוהב אותו. כלומר, עד אתמול. כי אם הוא כל כך מחזיק ממנו, אז איך הוא העדיף את דן איינבינדר וגאל מרגוליס על פניו כשהוא היה צריך לחזק את ההתקפה במאני טיים? ובואו נניח שהוא מתלהב מהכדורים הארוכים של איינבינדר ומאוהב בכישרון של מרגוליס, למה הוא לא נתן לשניים האלה דקות עד עכשיו? לא ממש מובן.  


ואחרי לא מעט משחקי אימון, מחנה ארוך בחו"ל, ארבעה משחקים רשמיים באירופה וים של תרגולים בקרית שלום, מישהו יודע בדיוק מי השחקן שהוא מעדיף באגפים? אלטמן או בן חיים. אולי דור מיכה. אולי בכלל ברק יצחקי. ואיך יכול להיות שדווקא השחקן הכי פחות מרשים עד עכשיו מבין הארבעה, כן, ההוא שהיה פעם בבית"ר, הוא הבאנקר הכי גדול בהרכב?


ומאיפה הוא הביא את ההחתמה האחרונה כשחוץ מראדה פריצה אין למכבי 9 קלאסי אחד, והמגנים לא פוגעים? ההסבר ההגיוני הוא שלקישור של מכבי מצפה הרבה מאוד עומס. כלומר ציפה לה הרבה מאוד עומס עד ההפסד אתמול. אז איך מיטרוביץ' הוחתם ביומיים האחרונים, כשיכול להיות שהוא אפילו לא ישחק פעם אחת באירופה? אולי כדי לחלק את הדקות בין הליגה לגביע הטוטו? רגע, אין השנה גביע הטוטו.

בשלב מסוים במשחק נגד גיורי בארץ, סוזה עבר לשחק עם זהבי כחלוץ ויואב זיו כקשר ימני. בשביל הדאחקות. ככה לפחות חשבנו. ואז התברר שהוא הוציא את יצחקי באמצע המומנטום בשוויץ, ואת זהבי ובן חיים בדקות הכי חשובות אמש בבלומפילד. ניסינו להבין את זה. אבל עדיין לא הצלחנו.


אז כנראה שאף אחד עדיין לא דיבר איתו על זהבי. בדקה שהוא הוציא אותו אתמול, אפשר היה לזהות את כל הסיפור בעיניים של האוהדים. זהבי לא היה גדול, אתם יודעים מה, אפילו לא טוב מהאחרים. אבל מכבי היתה צריכה אתמול קארמה, ומהדקה ה-30 הקארמה הזו החלה לעבוד בטורבו. וקארמה מהסוג הזה זורמת לזהבי בדם, בילט אין. מספרת בצ'מפיונס. שער אליפות בטדי. מהפך מ-2:0 ל-2:4 בדרבי בעונה שעברה ו-0:4 בדרבי הראשון שלו במכבי. אם יש מישהו שיכול להפוך 3:0 ל-3:5 זה רק זהבי. גם בלי שהוא ייגע בכדור, רק מהאנרגיה שלו, רק מהווינריות. מהנחת התפילין הזו על המצח. אבל סוסה כנראה שמע על הקארמה של מרגוליס.

וכן, לפעמים זה עובד, כשמשנים ומהמרים. המעבר לשלושה שחקנים בהגנה שינה את כל המשחק. אבל מה זה אומר כאשר בחצי השעה הראשונה, זו שאתה אמור לצאת אליה הכי מתודרך, הכי מוכן, הכי טקטי, מכבי הציגה את היכולת הכי גרועה שלה בשנה האחרונה? וזה לא קרה פעם אחת, אלא פעמיים. גם בשווייץ וגם בארץ.


מכבי עדיין קבוצה חזקה ולסוזה מגיעות עוד הזדמנויות כי בסופו של דבר, באזל קבוצה טובה יותר ממכבי, ועם הסגל הנוכחי הוא בכל מקרה יישאר במירוץ האליפות עד הסוף. אבל בינתיים, זה לא קשור בשום צורה לדרך שלו. מכבי פשוט עובדת על האנרגיות של העונה שעברה, וזה יכול להספיק לה גם הפעם. רק שהפעם בשונה מבשנה שעברה, מכבי לא צריכה להוכיח את עצמה לאף אחד, אלא דווקא המאמן שלה. להראות שהוא הרבה יותר קרוב לפורטוגל ולאיטליה מאשר להונגריה. כי כבר ראינו בסיבוב הקודם איך נראית אלופת הונגריה.