פירוק לגורמים: קריסת תכנית המשחק של מכבי

צביקה שרף עם המפתחות לניצחונה של ברצלונה בתל אביב. לחצו לבלוג

מכבי הגיעה למשחק הכי חשוב נגד ברצלונה כאשר נראה היה כי היא מצויה בכושר טוב ומוכנה. גם אני, מבלי להוריד בערכה של ברצלונה, חשבתי שמכבי נמצאת בעמדה של פייבוריטית ויכולה לנצח את המשחק. מבלי לחפש תירוצים, יכול להיות שהמעבר בין הרגשת הפייבוריטיות לבין המשחק הצמוד שהתפתח ועם ההגנה האינטנסיבית והמעולה שהספרדים הפעילו, מכבי נכנסה ללחץ שגרם להתמוטטות ברבע האחרון.

מספר דברים התערבבו להם. זה התחיל עם העובדה שמכבי התחילה בחמישיה שונה ממה שהיא רגילה אליו ואו נוהגת להתחיל לאחרונה. הוצאתם של לנגפורד ובעיקר אליהו הביאה להשלכות על שטף המשחק, על תרגילי ההתקפה ואולי גם על בטחונו של אליהו, שהוא מרכיב חשוב בצבירת הנקודות של מכבי (כמו שהיה בשבוע שעבר בקובנה ממסירות של סופו כאשר היווני נתקל בשמירות גבוהות ומאסיביות או כפולות). ליאור הוא גם מסיים בחסד של התקפות מתפרצות, אך בלאט חשש מציוות שלו על לורבק. בסופו של דבר, גם בלו לא הצליח לעצור את הסלים החשובים של לורבק מבפנים ומבחוץ.


שתי עבירות התוקף המהירות, שלפחות אחת מהן הייתה מיותרת, פגעו בסופו ומכבי כי בשלב מאוד מוקדם נכנס הנדריקס, שנמצא עד המשחק בכושר נהדר והפעם לא נכנס טוב למשחק. גם חסרו לו כמה סנטימטרים במאצ'-אפ מול גבוהים מאסיביים כמו ואסקס ופרוביץ'. מאלט היה צובר הנקודות העיקרי עד כניסתו של לנגפורד, אבל משחקו הסוליסטי והעובדה שחיפש לייצר לעצמו אפשרויות קליעה פגמו בביצוע התרגילים של מכבי, לא סיפקו עמדות קליעה או ביצוע תרגילי קלעים - בעיקר לסמית' ולבלו, שחסרו ברשימת הקלעים של הצהובים.


אחרי שבשבוע שעבר הרוטציה הצטמצמה, חזרה מכבי לרוטציה ארוכה וכבר במחצית הראשונה שותפו 11 שחקנים, מה שהוריד את קצב המשחק של מכבי ולא איפשר לה להריץ הרכב מתואם שירוץ ביחד לאורך פרק זמן מספיק משמעותי.

צריך לתת קרדיט גדול להגנת ברצלונה ולמאמנה על שיתוק התקפת מכבי עם סקאוטינג מצוין והתכוננות למשחק בשיתוקם של קלעי מכבי, בעיקר בלו וסמית' ובשמירה מתואמת על שחקני הפנים סופו והנדריקס. מגיעה לה גם קרדיט על שהצליחה לסיים משחק עם ספיגת כמות נקודות כל נמוכה כאן בהיכל ובאי ספיגת אף שלשה מדייויד בלו. ברצלונה שיבשה את תכנית המשחק של דייויד בלאט ומכבי לא מצאה את הדרך להתגבר על ההגנה האישית של איגלס על לנגפורד, של סאדה והוארטס על הפוינט גארדים, של לורבק ומחליפיו על בלו, על המעבר בהגנה נגד החסימות של מכבי, על שבירת הפיק אנד רול של המארחים ועל מאבק הגבוהים פרוביץ' ובעיקר התצוגה הנפלאה של פראן ואסקס (שתמיד מתעורר נגד מכבי) על חשבון גבוהי מכבי הרכים.


בעצם, ברצלונה פירקה את משחק ההתקפה של מכבי ת"א מהלך אחרי מהלך והאלופה הישראלית לא ניצלה יום התקפי נורא של פיט מייקל וכושר לא טוב של נבארו, שחזר רק עכשיו מפציעה והיעדרות של חודש. מכבי נמצאת עכשיו במצב חדש והמשחק הבא מול קאנטו הופך למשחק עם הגב אל הקיר שיקבע רבות את ההתרחשויות בבית הזה. זה בעצם משחק כפול (בית וחוץ) עם האיטלקים, שיהיה על המקום השני בבית הזה ועל ההעפלה למשחקי ההצלבה.


כבר בשני המשחקים הקרובים בליגה האדריאטית ובליגה מכבי תצטרך לנצלם כדי לקבל בטחון כקבוצה וכיחידים ולהתחיל את ההכנה לקראת המשחק נגד קאנטו. קודם כל, אסור להיכנס למרה שחורה וצריך לחזור מהר ככל האפשר לבטחון ולכושר משחק.