"אין לנו מושג מי תורם כספים לקבוצות"

יו"ר הבקרה, אורליצקי, חשף מציאות מטרידה בדיון בביהמ"ש

בסיומה של עוד עונה רוויה בבעיות תקציביות בשתי הליגות הבכירות, כשעשרות רבות של שחקנים עדיין ממתינים לשכרם מחודשים קודמים, וכשנה וחצי לאחר שהפועל תל אביב התפרקה והצטרפה בכך למועדוני פאר כמו הפועל פ"ת, מכבי נתניה והפועל כפ"ס שהתפרקו אף הן בשנים האחרונות, יו"ר בקרת התקציבים, עופר אורליצקי, חושף עוד צד בהתנהלות הבעייתית של בקרת התקציבים.


בפרוטוקול מדיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב שהתקיים השבוע בפני השופטת מיכל אגמון גונן והגיע לידי ערוץ הספורט, מודה אורליצקי כי אין לבקרה מידע לגבי מי מלווה או תורם כספים לקבוצות הכדורגל שתחת פיקוח הבקרה, ואין לה דרך לבדוק שלא מדובר בגורמים עבריינים או בעלי אינטרסים שסותרים את האינטרס של ההתאחדות לכדורגל והקבוצות, עליהן הבקרה אמורה לשמור. הדיון עצמו היה על הסירוב של הבקרה, ההתאחדות והקבוצות, במקרה זה הפועל ומכבי פ"ת, לחשוף את שמות התורמים, מעמידי הערבויות, והמלווים החוץ בנקאיים במסגרת חוק חופש המידע. את העותרת ייצג עו"ד דור ליאונד.


"אנחנו מקבלים תקציב חזוי בתחילת העונה..אין פירוט של הלוואות שם. בין ההכנסות מפורטות גם תרומות צפויות. אנחנו מקבלים מוצר מוגמר של רואה חשבון חיצוני", הסביר אורליצקי כיצד פועלת הבקרה. כשנשאל לגבי זהות התורמים והאינטרסים שלהם, שעשויים להיות אף פליליים, ענה כי "בנקאים אמורים לפקח על התורמים. לי אין מושג מה השמות של התורמים. אני מקבל את הדו"חות הכספיים ומקבל את התמונה, אם יש או אין גרעון ותו לא. בתקציב החזוי יש שמות של תורמים, אבל אני לא יודע אם זה התממש או לא, כי בדו"ח הכספי זה לא מופיע".

"ההלוואות נמצאות בדו"חות הכספיים", המשיך אורליצקי, אך לא פירט לגבי זהות המלווים והיועץ המשפטי של ההתאחדות, עו"ד עמית פינס, הודה כי "אין לנו מידע מעבר לזה שנמסר לרשם העמותות. אנחנו לא יכולים לפנות לתורמים. אנחנו לא יודעים מי האנשים האלו".


אורליצקי טען כי הוא לא מעוניין לחשוף את שמות האנשים שמעמידים את הערבויות בבקרה לטובת הקבוצות היות והוא לא יודע אם הם מעוניינים בכך. השופטת אגמון גונן ציוותה על אורליצקי לפנות בכתב לכל מעמידי הבטוחות הרלוונטיים לדיון ולבקש את אישורם לחשוף אותם. מי שלא יסכים, יאלץ לנמק בפני בית המשפט מדוע הוא מסרב להיחשף, ועל כך יתקיים דיון נוסף.


יש לזכור כי כבר עלו חשדות בעבר לכך שקבוצות נאלצו להטות משחקים בתמורה לכספים שקיבלו, כפי שנחקר בפרשת הכדור המרכזי בהקשר להפועל פ"ת. בנוסף, זכור מקרה אליהו אליהו שכמעט ורכש את מכבי נתניה ב-2016 עד שנחשף כנוכל סדרתי ואף נשלח למאסר בין 4 שנים על עבירות מרמה.