הקרב החשוב של המאה: מייוות'ר נגד פקיאו

אמריקני יהיר, פיליפיני צנוע והמון כסף. הלילה: סופר-פייט

הרגע המיוחל הגיע. ביום שבת האולם המיתולוגי MGM גראנד בלאס ווגאס יכיל בתוך זירת איגרוף את שני המתאגרפים הכי טובים על פני כדור הארץ למפגש היסטורי שכל העולם משתוקק לראות. פלויד מייוות'ר - אלוף עולם בחמש מחלקות שונות, זכה בעשר אליפויות עולם ועל הדרך קטף אינספור תארים עם מאזן קרבות מדהים של 47 קרבות ללא הפסד. בצד השני של הזירה יעמוד ההיפך המוחלט ממנו. מני פקיאו הוא הראשון והיחיד בהיסטוריה שזכה באליפויות עולם בשמונה קטגוריות שונות, הישג בלתי נתפס ששם אותו באופן אוטומטי כאחד הלוחמים הגדולים בדורו.


רבים מאיתנו לעולם לא זכו לחוות אירוע נדיר כמו סופר-פייט בסדר גודל כה משמעותי בעולם האיגרוף כמו הקרב של מייוות'ר ופקיאו. תשאלו את הדורות מעליכם על קרבות אגדיים שעיצבו את פני הענף כמו המפגש בין ג'ו לואיס למקס שמלינג ב-1938, הטרילוגיה האדירה בין ג'ו פרייזר למוחמד עלי בשנות ה-70, המלחמה שהציגו מרווין אגלר ותומס הרנס ב-1985 וכמובן אי אפשר לשכוח את הקרב הראשון בין איוונדר הוליפילד למייק טייסון ב-1996 במה שהוביל לקרב חוזר חצי שנה מאוחר יותר, שבו טייסון נגס חתיכה מהאוזן של הוליפילד. כל אותן קלאסיקות לא רק קבעו סטנדרטים חדשים אלא גם בחנו מחדש את היצר הפרימלי של החברה האנושית לא רק לצפות בקרבות אלא גם לברר מי הכי קשוח.


מייוות'ר מעורר יותר מחלוקת ודוגמא לכך הינה העיתוי שבו הקרב נערך, שש שנים לאחר שהמו"מ החל אי שם בשנת 2009. חלק מהתנאים שהציב לפקיאו העידו על אישיות אגוצנטרית מצידו של מייוות'ר: פקיאו יישקל ראשון, פקיאו ייכנס לזירה ראשון, מייוות'ר יוצג ראשון על ידי הכרוז ולמייוות'ר יש את העדיפות לבחירת חדר הלבשה. לכל אותם תנאים פקיאו הסכים פשוט כי לא מעניין אותו שום דבר אחר מלבד הקרב עצמו למרות ניסיונות חוזרים של ההנהלה של מייוות'ר להאשים את פקיאו בשימוש בחומרים אסורים. כעת, לאחר שהקרב סוכם, חלוקת הרווחים בין הלוחמים אינה שווה כאשר פורסם בתקשורת שמייוות'ר הולך לשלשל לכיסו לא פחות מ-180 מיליון דולר בחלוקת רווחים של 40:60 לטובתו, בעוד שפקיאו ירוויח סכום יותר צנוע אך עדיין לא יצטרך לקנות עם קופונים בסופרמרקט.


למייוות'ר יש גם אופן מסויים למסחור עצמי. שמות כינויי כמו "כסף", "ילד יפה" או אפילו "הגדול בכל הזמנים" לא מעידים על צניעות וממשיכים קו ישיר לטענות של מייוות'ר שקובעות שהוא לוחם גדול יותר מקודמיו בהיסטוריה. המחלוקת על מייוות'ר המשיכה לאחר שהספיק לבלות חודשיים בכלא לאחר שבית המשפט מצא אותו אשם בתקיפה אלימה של חברתו לשעבר מול עיני ילדיהם המשותפים וכמובן מספיק לעקוב אחריו ברשתות חברתיות ולגלות תמונות שלו שוכב על המיטה ולידו ערימה של שטרות שרובנו ראה רק בטלויזיה. תשומת לב השלילית שמייוות'ר מושך אליו נותנת לו רלוונטיות תקשורתית אך מצד שני מקבעת לו דמות לא חיובית כבן אדם. כלוחם מדובר בסיפור שונה לחלוטין.

מני פקיאו, "פק מן" או "החובט הפיליפיני", ידוע בפעילותו מחוץ לזירה. יש לו פעילות ציבורית ענפה כחבר קונגרס בפרלמנט הפיליפיני, הוא התנסה בכדורסל הן כמאמן והן כבעלים של קבוצה, עלה על מסך הטלויזיה ואפילו הספיק להתנסות בשירה. בין לבין הספיק לקיים קריירה צבאית ואקדמאית. מעקב זריז אחריו ברשתות החברתיות ותגלו בעיקר תמונות משפחתיות בדרך לכנסיה ביום ראשון, ללא ספק מדובר בבן אדם חביב אבל רוצח בזירה.


בלי שום קשר לתוצאת הקרב, לשני הלוחמים יש מקום מובטח בהיכל התהילה של האיגרוף עקב מאזן הקרבות והתארים שקטפו במהלך השנים האחרונות - אך השאלה היא כמובן מי ינצח ויקבע לעצמו את הסטטוס שווה ערך למוחמד עלי? ובכן על הנייר למייוות'ר יש יתרון פיזי אשר בא לידי ביטוי בגודל וחוזק ובמיוחד במוטת הידיים כשהוא נהנה מיתרון של 13 ס"מ על פקיאו, משמע הוא יכול להשתמש במרחק רק בגלל הסיבה הפשוטה שהידיים שלו ארוכות יותר. עם זאת, באיגרוף ישנם אלמנטים רבים שיכולים לתת את היתרון לפקאיו בעיקר במימד הזריזות ועבודת הרגליים של הלוחם מהפיליפינים.


סוכנויות ההימורים נותנות יתרון למייוות'ר וזאת ההחלטה היותר הגיונית אך המומחים נותנים דעה מעניינת לגבי זהות המנצח. אוסקר דה לה הויה, עוד אגדת איגרוף שהספיק להפסיד לפקיאו ולמייוות'ר את העדיפות לפקיאו בכך שיש לו את היתרון בדמות האיש שישב בפינה שלו ויתכנן את האסטרטגיה ההתקפית וההגנתית. לאותו אדם קוראים פרדי רואץ' והוא המאמן הראשי של מני פקיאו אשר התראיין במגזין sports illustrated וגילה כמה מתוכניות הקרב. לפי רואץ', פקיאו ישתמש בקומבינציות חלקות ובעזרת עבודת רגליים יכנס ויצא מטווח פגיעה של מייוות'ר. אולם היתרון שבונים עליו יותר במחנה פקיאו היא העובדה שהוא לוחם שמאלי, וזה מצריך טקטיקה הגנתית שונה מצידו של מייוות'ר. המפתח להצלחה מבחינתו של פקיאו הוא לשמור על אחוזי דיוק גבוהים כשהוא נכנס לטווח פגיעה.

מייוות'ר הוא המתאגרף בעל ההגנה הכי יעילה בזירה כיום. הוא נוטה להישען אחורה בזמן התקפת היריב ולהסיט את אגרופיו יריביו באמצעות הגוף והכתפיים בעוד שהוא משתמש בתנועת ראש מתוחכמת ותוך כדי הוא משחרר צרורות של התקפות נגד שמרעידות את יריביו לקרשים. מייוות'ר צריך גישה שונה לקרב הזה ולא לסמוך על אותה אסטרטגיה כי אז הוא יהיה פגיע להתקפות מהצד השמאלי של פקיאו. בשביל להתמודד עם המהירות של פקיאו על מייוות'ר לקחת יותר סיכון ולשמור מרחק עם ג'אב (אגרוף שנועד לשמור על מרחק) ולהנחיל קומבינציות יעילות מרחוק ובכך לצבור נקודות ומיד לסגת בזמן שפקיאו יסתער קדימה.


בשנים האחרונות עולם האיגרוף צופה בטרנספורמציה של הענף, סופר-פייט כמו בשבת יכול להיות אחד האחרונים שנזכה לראות לפי דעות המומחים. בשנים האחרונות אנו צופים בשינוי במאזן הכוחות בכל הנוגע למשיכת האוהדים לצפייה וקניית קרבות לעומת הגדילה המטאורית של MMA ובמיוחד ה-UFC. החל מ-2012 המספרים שהכניסו קרבות בשיטת "שלם וצפה" ובאנגלית PPV החלו לרדת באירועי איגרוף ולעלות באירועי MMA. האתר marketwatch.com הצליח לנתח באופן יעיל את פעילות השוק בכל הנוגע לאירועי לחימה והנתונים בהחלט הראו שעד לעשור הראשון במאה החדשה ענף האיגרוף בהחלט גרף סכומים עצומים, אך האלטרנטיבה שמביא MMA לשולחן מושך יותר לקוחות פונטציאלים ולכן ניתן לקבוע שיש סיכוי שהקרב של מייוות'ר מול מני פקיאו הינו האחרון מסוגו מבחינת הילה והיסטוריה, כך ייתכן שבהחלט שמדובר בקרב האיגרוף הכי חשוב במאה ה-21.