פעם הם ריגשו אותנו

גם אחרי 40 שנה כנראה שלא נגיע למונדיאל, אבל אסור להפקיר את הנבחרת. אז למען ההשראה לפני לטביה, צפו שוב במשחקים המרגשים ביותר בכחול-לבן

ישראל – אוסטריה 0:5, מוקדמות יורו 2000 >>>

למוקדמות יורו 2000 הגיעה נבחרת ישראל במצב הכי טוב מאז הצטרפה לטורנירי אופ"א בשנות ה-90. למאמן שלמה שרף לא רק היה את הסגל הטוב מכולם, אלא שהוא נחשב גם למנוסה ו-ותיק, כשרוב הכוכבים בו הגיעו לבשלות על סף גיל 30. אי אפשר להשוות בין האיכויות והינסיון של אייל ברקוביץ', חיים רביבו, אלון מזרחי, אבי נמני, טל בנין ויוסי אבוקסיס אז לסגל האפרורי והלא יציב של דרור קשטן היום. הנבחרת הוגרלה לבית עם ספרד, אוסטריה, קפריסין וסן מרינו. היה ברור שהספרדים יטיילו ליורו, מה שהשאיר לנבחרת את הקרב על המקום השני מול האוסטרים. תיקו 1:1 בוינה במחזור הפתיחה הפיח בנו תקוות שהנה, הפעם זה קורה. במחזור החמישי האוסטרים הגיעו לרמת גן אחרי קריסה משפילה של 9:0 בספרד, והפכו לשטיח תחת ההצגה הכי גדולה של נבחרת ישראל אי פעם. צמד של ברקוביץ', ושערים של רביבו, מזרחי ונג'ואן גרייב הבטיחו לנבחרת באופן מעשי את המקום השני וכרטיס למשחקי ההצלבה, שהסתיימו בפיאסקו של 8:0 מול דנמרק ופרשת נערות הליווי.

צרפת – ישראל 3:2, מוקדמות מונדיאל 1994 >>>

הקמפיין הראשון של ישראל בבתים אירופים היה קטסטרופלי. בחמשת משחקי הבית הנבחרת צברה נקודה בודדת, ובאוקטובר 1993 יצאה למשחק חוץ בפארק דה פראנס בצרפת, כשהיא במקום האחרון עם 2 נקודות משבעה משחקים. הנבחרת הצרפתית, מנגד, התפוצצה מכישרון. אריק קנטונה, דוד ז'ינולה, ז'אן פייר פאפן ולורן בלאן כיכבו בה, והיא היתה זקוקה לתיקו בלבד כדי להבטיח את העפלתה לגביע העולם בארצות הברית. הנבחרת של ז'ראר הוייה, לימים מנג'ר ליברפול, שכבה על השער הישראלי מפתיחת המשחק, ולמרות שנכנעה לשער יתרון מפתיע של רונן חרזי, השלימה מהפך מהיר בדרך ליתרון 1:2 במחצית. המחצית השניה נפתחה באותו סגנון: הצרפתים תוקפים, הישראלים בבונקר. אבל בדקה ה-84 התחילה הסנסציה: שער של אייל ברקוביץ' איזן את התוצאה ל-2:2, שעדיין מספיק לצרפתים כדי לעלות לשלב הבא. אלא שהטריקולור רצו 3 נקודות ותקפו עם כל עשרת שחקני השדה שלהם, ובדקה ה-92 הגיע השער הזכור של ראובן עטר, והצרחות הלא פחות זכורות של מאיר איינשטיין. צרפת, אגב, הפסידה גם במשחק הבית הבא שלה מול בולגריה, וראתה את המונדיאל כמונו - בטלויזיה.

אוסטרליה – ישראל 1:1, מוקדמות מונדיאל 1990 >>>

במוקדמות מונדיאל 1990 ישראל שיחקה בפעם האחרונה בבית האוקיאני, יחד עם אוסטרליה וניו זילנד. ניצחון על הניו זילנדים ושתי תוצאות תיקו הספיקו לנו כדי להגיע למשחק האחרון בסידני, אוסטרליה, כשתיקו מעלה אותנו למשחקי ההצלבה מול קולומביה. הנבחרת של יצחק שניאור ויענקל'ה גרונדמן, שזכו לכינוי ש.ג, השיגה את התיקו המיוחל אחרי שער של אלי אוחנה, שעורר הרבה הדים בכדורגל הישראלי. אוחנה חטף כדור, עבר את השוער ונשאר מול שער ריק. אך לא הסתפק בזה, וחיכה לעוד בלם שיגיע לחסום אותו, עבר גם אותו וכבש שער יתרון. האוסטרלים השוו ל-1:1, מה שלא מנע מישראל להעפיל להצלבה. ממשחק החוץ בבראנקיה חזרה ישראל עם הפסד מינימלי של 1:0, בזכות יכולת שיא של השוער בוני גינזבורג. אלא שמשחק הגומלין מול 50 אלף צופים ברמת גן הסתיים ב-0:0 ואינספור החמצות, ושוב נשארנו בבית. אבל מה ערכם של הסיפורים בלי לשמוע את תיאור השער ההוא של אוחנה מפיו של ניסים קיויתי האגדי?

אוסטרליה – ישראל 1:1, מוקדמות מונדיאל 1970 >>>

אין חובב כדורגל בישראל שלא מכיר את פסקול השער שהבטיח לנו את המקום במונדיאל הראשון והאחרון עד היום. "שפיגל מוסר לשפיגלר, שפיגלר עולה לקו חופשי – בעיטה, ושער! שער של שפיגלר. רבותי הוא עשה את זה", זעק נחמיה בן אברהם, בתיאור השער שהעלה את נבחרת ישראל ל-0:1 באוסטרליה, אחרי שברמת גן ניצחה הנבחרת שלנו באותה התוצאה. האוסטרלים אמנם השוו עד סיום המשחק, אבל זה לא מנע מאיתנו העפלה היסטורית למונדיאל 1970 במקסיקו. למרבה ההפתעה, גם במונדיאל עצמו הנבחרת השיגה תוצאות מכובדות: תיקו 0:0 מול איטליה שהגיעה עד לגמר, תיקו 1:1 מול שבדיה מעוד שער של מוטל'ה שפיגלר והפסד 2:0 לאורגוואי החזקה. זה קרה כבר לפני 39 שנים, ומאז הנבחרת לא שחזרה את ההישג. למרות האופטימיות של יוסי בניון, אבי לוזון ודרור קשטן, גם הפעם קשה להאמין שנעשה את זה.