מי האיש הזה?

מזהים את האיש עם הכפפות? חשבנו שלא, אז החלטנו לעשות לכם הכרות עם כמה מהזרים החדשים בליגת העל. מי יודע, אולי אחד מהם יהיה ג'ובאני רוסו

רוסלן ניגמטולין (אחי נצרת)

זוהי ללא ספק ההחתמה המוזרה של הקיץ. מי היה מאמין שהשוער בן ה-34, שרק לפני שמונה שנים נבחר לספורטאי השנה ברוסיה ונחשב לאחד מעשרת השוערים הטובים בעולם, יגיע לליגת העל ודווקא לאחי נצרת? ניגמטולין, שמוצאו טטרי, התחיל את הקריירה בקאמאז, ומשם המשיך לדרך מפוארת שכללה קבוצות כמו ספרטק ולוקומוטיב מוסקבה, ורונה האיטלקית ו-24 הופעות בנבחרת רוסיה כולל שלוש במונדיאל 2002. אז מה בכל זאת הוביל אותו לזרועותיו של אלי מחפוד? היכולת של ניגמטולין הידרדרה, והובילה אותו בעונה שעברה לקבוצה השניה של לוקומוטיב מוסקבה שמשחקת בליגת המשנה של רוסיה. ניגמטולין חיפש סוכן, ומצא את עובד קראוס ששידך אותו לאחי נצרת.

ג'ורג' טשיירה (מכבי חיפה)

אלישע לוי ממשיך בחיפושיו אחרי הבלם שישחק לצידו של דקל קינן, עמדה שנשארה בעייתית מאז עזיבת אריק בנאדו לפני שלוש עונות. טשיירה בן ה-23 הספיק לעבור כבר בשש קבוצות לפני שנחת במכבי חיפה. הוא גדל בספורטינג ליסבון, עבר בשלוש קבוצות מהליגה השלישית בפורטוגל, באטרומיטוס מליגת המשנה בקפריסין ובפאפוס מהליגה הבכירה באי. ניר קלינגר, שאימן אותו בפאפוס, מצא אצל הבלם הרבה מגרעות ועבד איתו באופן פרטני ואינטנסיבי. בינתיים בחיפה, טשיירה נראה במשחקים האירופים מעט חסר ביטחון, וכבר זכה לניעור מג'ון קולמה ודקל קינן. האם מכבי חיפה מצאה לעצמה סוף סוף בלם אמיתי, או שמדובר בגרסה משודרגת לאנדרסון ווסט?

סיניסה ליניץ' (בני יהודה)

הקשר האחורי הקרואטי בין ה-26 יצטרך להיכנס לחלל שנשאר במרכז השדה של בני יהודה, אחרי עזיבתם של הרוויה קובצ'ביץ', שעבר להפועל רמת גן, וקובי מויאל, שחזר לבית"ר ירושלים. ליניץ', שהגיע בתחילת הקיץ למבחנים במכבי פתח תקווה ולא הרשים, שוחרר מהיידוק ספליט אחרי שתי עונות. בעונה הראשונה שותף ב-25 משחקים וכבש 3 שערים, בשניה שותף ב-15 משחקי ליגה וכבש רק שער אחד. לפחות לפי הנתונים היבשים נראה שמדובר בגניבה, שכן באתר ההתאחדות הקרואטית מוערך כרטיס השחקן שלו בסכום של 750 אלף יורו. ליניץ', המתנשא לגובה של 1.76 מטרים, הגיע לבני יהודה בהמלצתם של ג'ובאני רוסו ומטה בטורינה, ואמור להוסיף גם ניסיון לסגל הצעיר של גיא לוזון.

זוראב מנטשאשוילי (הפועל תל אביב)

לפי המשחקים הראשונים של הגיאורגי בהפועל תל אביב, נראה שאלי גוטמן מצא סוף סוף את מה שהיה חסר לו בקבוצה: עוצמה ורוע. הקשר בן ה-29, שהגיע הקיץ מונטספילס הלטבית, יודע לזכות באליפויות ועשה את זה כבר שמונה פעמים במדי סקונטו ריגה הלטבית, כשברובן גם היה שותף מרכזי. למנטשאשוילי 38 הופעות בנבחרת גיאורגיה, והוא פתח בחמישה משחקים במוקדמות מונדיאל 2010. הקשר מוכר בלטביה בעיקר כשחקן בעל מזג חם מאוד, שבעברו תקריות כמו חניקת שחקן יריב במהלך משחק ואיומים על שחקנים בירידה לחדרי ההלבשה. יכול להיות שגוטמן הקפדן היה מוכן לבלוע את האופי הבעייתי לטובת יכולת טובה? תיאוריית הקונספירציה שלנו אומרת שהוא דווקא חיפש מישהו שקצת יחמם את הקבוצה האנמית שלו.

דיוויד גומז (בית"ר ירושלים)

דיוויד גומז הוא קיצוני שמאלי שמשחק גם כחלוץ, שהגיע לארץ אחרי שהסקאוט של בית"ר ירושלים איתן מזרחי גילה אותו בברזיל. גומז לא התאים לבית"ר, ועבר להיבחן במ.ס אשדוד, שם המאמן יוסי מזרחי המליץ לשלוח אותו לשנת התבשלות בליגה הלאומית, וכך היה. גומז בן ה-21 בילה את עונת 2008/9 מעבר לכביש, בהפועל ירושלים, כבש שלושה שערים ובישל אחד בצמד המשחקים הראשונים שלו תחת לופא קדוש, אך מאז קרו לו גם כמה מקרים לא כל כך נעימים. תחילה הוא הוכה על ידי שוטרים שחשבו שהוא מחבל, אחר כך סבל מעיכוב במשכורות בהפועל ירושלים של סאסי ויונה, נשאר בלי אוכל ונאלץ להתקשר לאיתן מזרחי כדי שיסדר לו משהו לאכול. עד כדי כך. בבית"ר ירושלים 2009/10 מודל גומא אגיאר יהיה לו מה לאכול, השאלה היא אם יהיו לו דקות משחק.

טומיסלב בוסיץ' (מכבי פתח תקווה)

עוד כדורגלן קרואטי שהגיע לארץ בהמלצתו של סוכן השחקנים הלא מורשה ג'ובאני רוסו. החלוץ בן ה-23 שיחק עד היום 5 עונות בהיידוק ספליט, כולל חצי עונה בהשאלה לדינמו קייב, וכבש 28 שערים ב-86 הופעות. לבוסיץ', המתנשא לגובה של 1.86 מטרים, יש מאזן מרשים גם בנבחרת קרואטיה הצעירה, בה נחשב בעבר לאחד הכוכבים הבולטים, עם 13 שערים ב-29 הופעות. ההתקדמות של הקרואטי נעצרה אחרי הביקור בדינמו קייב בינואר 2008. מאמן היידוק ספליט לא ציפה לקבל אותו חזרה, וכמעט שלא שיתף אותו. אין ספק שמכבי פתח תקווה, שכבשה רק 26 שערים בעונה שעברה, תהיה תלויה מאוד ביכולת של החלוץ הקרואטי.

דג'קו עראפת (בני סכנין)

הרבה מזל עם חלוצים לא היה לסכנין בקיץ האחרון: ליאור אסולין הבריז לה לטובת הפועל באר שבע, אחמד סבע לא שוחרר מנתניה, חלוץ אשדוד ברק בדש גם היה יותר רחוק מקרוב, והקבוצה נשארה ללא חלוץ ישראלי משמעותי. אז מה עושים? הולכים על זרים צעירים. הטוגולזי בן ה-18 הרשים את מאמן הקבוצה ערן קוליק במשחק אימון מול הפועל אום אל פאחם, ובסכנין החתימו אותו לשנתיים. החלוץ בעל השם הכל כך משמעותי הגיע מהמועדון הגנאי אשאנטי גולד, יש לו שלוש הופעות בנבחרת טוגו לצידו של חלוץ מנצ'סטר סיטי עמנואל אדבאיור, וכדאי שבסכנין ידעו טיפ קטן: בכל אתר רשמי הוא מופיע דווקא כקשר.

ולדימיר דבאלישוילי (מכבי חיפה)

בקיץ האחרון נקלע אלישע לוי לסיטואציה בעייתית: ברנרד פארקר, חלוץ דרום אפריקאי בו חשק מאז ינואר, הבריז למכבי חיפה וחתם בטוונטה ההולנדית, ורק במחנה האימונים הצליחו בחיפה לשים יד על תחליף. דבאלישוילי הגיאורגי, ששיחק בסקונטו ריגה, נרכש תמורת 300 אלף דולר מהקבוצה הלטבית שנקלעה לצרות כלכליות. החלוץ בן ה-23 התחיל את הקריירה בדינמו טביליסי, עבר לאולימפי רוסטבי עד שנרכש על ידי ריגה בשנת 2007. בינתיים, הוא משאיר רושם מצוין בחיפה, וכבש את שני שערי המהפך מול אקטובה שכבר כיסו הרבה מעבר להוצאה של חיפה עליו. אז נכון, מדובר בחלוץ אנוכי שמחפש ללכת לבד קצת יותר מדי, אבל הוא לפחות חלוץ.

קאדו (בני סכנין)

אם קרלוס אדוארדו קסטרו דה סילבה, המכונה קאדו, יהיה הצלחה בבני סכנין, אז קצת מוזר לומר את זה, אבל בית"ר ירושלים עזרה לקבוצה הערבית מהגליל. הכל התחיל כשראובן עטר, מאמן מכבי נתניה לפני שנתיים, התרשם מאוד מהחלוץ הברזילאי במשחק גביע אופ"א של נתניה מול לייריה הפורטוגלית. כשעטר עבר לבית"ר ירושלים הוא מאוד רצה את קאדו, שאפילו נחת בבירה אך לא הוחתם בגלל פציעה שסחב. קאדו בן ה-27 מסמל הקיץ תופעה שאף מאמן לא אוהב: הוא נכפה על מאמן בני סכנין ערן קוליק, שביקש לא להחתים שחקנים לפי קלטות. הנהלת הקבוצה לא הקשיבה לו, והחתימה את קאדו עוד בתחילת הפגרה בטענה שמדובר בחלוץ מצוין. החלוץ מגיע לסכנין עם רזומה של תחילת קריירה בואסקו דה גאמה מברזיל, המשך בבירסחוט הבלגית, כשבלייריה, קבוצתו האחרונה, כבש 6 שערים ב-56 משחקים בשלוש שנים.

11 הישראלים שעבורם העונה היא עכשיו או לעולם לא