בחזרה לעתיד: הכירו את המאמן החדש של מכבי

למד מאלוף אירופה ועומד בדרישות גולדהאר. מי הוא איביץ'?

"אגואיסט אבל לא שחצן. ווינר מלידה אבל עם היכולת לקבל הפסד מוצדק. מנומס, אך לא כנוע. פרפקציוניסט שדורש המון קודם כל מעצמו. אימפולסיבי, אבל כנה. לא מרים ידיים, חוץ מכדי לחבק את אשתו", כך תואר ולדימיר "ולאדן" איביץ' בהודעה שהוציאה פאוק סלוניקי לרגל פרישתו ממשחק פעיל ומינויו למאמן קבוצת הנוער שלה בסוף עונת 2012/13. "הוא יוביל את הקבוצה לקראת מה שהוא יודע לעשות יותר טוב מכולם - להיות אלוף".


ארבע שנים מאוחר יותר הוא עזב את פאוק סלוניקי כמאמן העונה ביוון ועם גביע בכיס, התואר היחיד של פאוק בעשור האחרון, ובעיקר בתור האיש היחיד ששרד בתפקיד מאמן הקבוצה שנה שלמה מאז עזב פרננדו סנטוס את התפקיד ב-2010. מאז התחלפו 12 מאמנים עד לאיביץ' ובינתיים שניים מאז עזב. איביץ' הוא היחיד שהצליח לשרוד שנה שלמה תחת הבעלים הקפריזי איוון סאווידיס, שעלה לאחרונה לכותרות שוב כשפרץ למגרש במהלך משחק נגד א.א.ק כשהוא חמוש באקדח.


סאווידיס, שגורם לאלי טביב, הלוזונים או איזי שרצקי להיראות כמופת לשקט ניהולי והאצלת סמכויות למאמן, החליט לבסוף להיפרד גם מהמאמן הסרבי שסיים את העונה הסדירה במקום השני למרות שהתחילו את העונה במינוס 3 נקודות, דווקא לאחר שזה הותקף על ידי אוהדי פנאתניקוס שזרקו עליו פחית בירה במהלך משחק בפלייאוף היווני ששלח אותו לבית החולים לקבל תפרים בראשו, והעניקה לקבוצתו ניצחון טכני, אך זה לא הספיק על מנת להשיג את הכרטיס לליגת האלופות.


"הוא לא יכול לעמוד בלחץ הפסיכולוגי", הסביר סאווידיס. "אני לא רוצה להגיד שאני נביא, אבל כשמיניתי אותו אמרתי לו שהחשש הגדול שלי זה שבגלל שהוא צעיר הוא לא יוכל לעמוד בלחץ הזה. באלימות הפסיכולוגית שמופעלת על מאמן פאוק, וראינו את זה ברגע שהמקרה קרה". על אף הביקורת של הבעלים/נביא היווני, נראה כי עם הלחץ הגדול והדרישה לתארים בקרית שלום איביץ' דווקא יסתדר היטב ביחס למה שחווה ביוון וסרביה.


"הוא הולך לעשות דברים יפים מאוד במכבי תל אביב", מבטיח ולדימיר סטויקוביץ' בשיחה עם ערוץ הספורט. "הוא היה שחקן בטופ של הכדורגל והוא גם יהיה מאמן שיגיע לטופ. הוא חבר טוב שלי אבל אני יכול להגיד באובייקטיביות שהוא יסתדר מצוין במכבי תל אביב. הוא קר רוח, שקט. הוא נחשב לאחד ממאמני העתיד של סרביה, צעיר אבל עם ניסיון. לדעתי הוא יצליח לפחות כמו יוקאנוביץ".


"הוא גם מכיר קצת את הכדורגל הישראלי", חושף שוער מכבי חיפה לשעבר. "הוא עדיין לא התקשר אלי לשאול על הליגה, אבל הוא עוד יתקשר. חוץ מזה בשנה שעברה כשאימן את פאוק הוא התקשר אליי כמה וכמה פעמים לברר על שחקנים ישראלים ושאל אותי על איכות ורמת הכדורגל כאן". ומה לגבי סגנון המשחק שלו? סטויקוביץ מבטיח לצהובים כדורגל שמח. "הוא גדל בפרטיזן, כדורגל התקפי זה בדם שלו".

פרננדו סנטוס, כיום אלוף אירופה עם נבחרת פורטוגל, אימן את איביץ' שנה בא.א.ק אתונה והביא אותו לפאוק שם אימן אותו שנתיים נוספות. הפורטוגלי נחשב על ידי רבים כמנטור של המאמן הצעיר. קוסטאס גליאנס, עיתונאי מקומי בסלוניקי, מבהיר שלא רק ממנו למד. "יש לו מוח כדורגל מדהים והוא כמו ספוג שסופג מכל המאמנים שעבד תחתם כשחקן, והיו לא מעט בכירים כאלה. מסנטוס למד איך להעמיד נכון את הקבוצה הגנתית. מדושאן באייביץ' למד איך להעביר אימונים בצורה יוצאת דופן, ומהוב סטיבנס לקח את הווינריות והדרך להנהיג קבוצה. יחד עם הניסיון שלו כשחקן יש לו את כל המרכיבים להיות מאמן מצליח שיכול היה לקחת את פאוק רחוק".


איביץ', שעל הגעתו למכבי ת"א פורסם לראשונה בערוץ הספורט, נבחר לתפקיד בגלל שעונה על הקריטריונים שמיץ' גולדהאר אוהב לראות במאמניו - צעיר אך בעל פוטנציאל גדול שכבר הוכיח את עצמו, שחקן עבר עם ניסיון אירופי מוכח והשנה עלה קריטריון חשוב נוסף - כזה שיודע לפתח ולקדם צעירים.

הבעלים הקנדי רוצה מאוד לראות את תוצרי מחלקת הנוער בה השקיע המון בשנים האחרונות משתלבים בעונה הבאה בקבוצה, גם בגלל החריגה של הקבוצה מהפייר פליי הפיננסי של אופ"א וגם בעקבות ההצלחה של דור פרץ, רוסלן ברסקי, דן גלזר בצמרת הליגה. יד ימינו, ג'ק אנגלידיס, שהיה נשיא פאוק בשעה שאיביץ' אימן בהצלחה את קבוצת הנוער של המועדון ובהמשך שילב אותם בקבוצה הבוגרת ולכן הסרבי היה המועמד המועדף עליו, וגם נבחר לתפקיד.


אם במכבי רואים התרופפות בכל הקשור למחויבות השחקנים מאז ההודעה על עזיבת ג'ורדי, נראה כי איביץ' הוא האיש הנכון להשליט סדר מחדש. "הוא שולט לגמרי בחדר ההלבשה, הוא הבוס", מספר גליאנס. "לא משנה מי עולה בהרכב או מי חסר, תמיד רואים את הסדר ואת טביעת האצבע שלו על הקבוצה".


בעונה שלו בפאוק, היחידה עד כה בקריירת אימון הבוגרים שלו, הראה איביץ' כי הוא שולט במספר מערכים ויודע להכין את הקבוצה שלו היטב. הקבוצה מסלוניקי לא שיחקה במערך אחד או בשיטה אחת ולרוב שינתה במעט את שיטת המשחק שלה ממשחק למשחק בהתאם ליריבה על מנת לנצל את חולשותיה.


"הוא מאמן שמגיע לתובנות מאוד מהר", ממשיך גליאנס. "הקווים הכלליים שתמיד רואים בקבוצה שלו הם שהיא מאוד קומפקטית, לוחצת גבוה. הוא סבל ממכת פציעות נוראית ולכן פעמים רבות נאלץ לשחק בצורה הגנתית יותר כי לא היו לו כלים, אבל אי אפשר לומר שהוא מאמן הגנתי. להפך, פאוק שיחקה לרוב כדורגל אטרקטיבי שהתבסס על משחק לחץ אגרסיבי. הוא לא מאמין בשיטה אחת ספציפית אלא מתאים את השיטה לשחקנים שיש לו וליריבה. לא משנה אם השחקנים מסודרים ב4-3-3 או 3-5-2 או 4-4-2, עקרונות המשחק הם שבולטים - אגרסיביות, לחץ גבוה ומשחק מעבר מהיר. הוא אוהב שהמשחק של הקבוצה שוטף ושכובד המשחק עובר כמה שיותר מהר לאיזור שמסכן את שער היריבה".

אחיו הגדול של איביץ', איליה, שהיה חלוץ וגם הוא שיחק בעיקר ביוון ובסרביה, אך בניגוד לוולדימיר שגדל בפרטיזן, הוא גדל ביריבה העירונית הכוכב האדום, מתפקד כיום כסוכן שחקנים. אך אם יש חשש כי ולדימיר יעדיף שחקנים שאחיו מייצג, העבר מלמד אחרת. כשוולדימיר עזב את בורוסיה דורטמונד והגיע לא.א.ק אתונה, שם שימש איליה כמנהל המקצועי. לאחר כשנה וחצי עזב איליה את תפקידו ועזב לאולימפיקוס, כשאחיו הקטן נושם לרווחה. "אני הרבה יותר רגוע ונוח לי עכשיו כשאיליה עזב", סיפר. "עכשיו אף אחד לא יכול להגיד שאני משחק בגלל אחי הגדול. הנוכחות שלו במועדון רק הזיקה לי. הסתכלו עלי אחרת מעל שחקנים אחרים". כשוולדאן עזב את א.א.ק לטובת אריס סלוניקי, חזר איליה לתפקידו הקודם במועדון.


האופי הווינרי של איביץ' לצד הרוגע והשקט העוצמתי שהוא מקרין כבשו את אנשי מכבי ת"א וגרמו להם להאמין כי הוא האדם הנכון לבנות מחדש את מכבי לאחר עידן ג'ורדי קרויף. על כך שהוא פוטנציאל אימוני גדול אין ספק לא בכדורגל היווני ולא בסרבי, אלא שכעת הוא יעמוד לראשונה למבחן מחוץ לאיזור הנוחות שלו. ביוון הוא מקומי כמעט לחלוטין - דובר את השפה, נשוי למקומית ובילה שם שנים רבות גם כשחקן. אבל סטויקוביץ' מבטיח: "ישראל היא מקום טוב לסרבים, אנחנו מאוד דומים ואני גם מבטיח לבוא לבקר אותו בישראל. יש לנו גם חבר משותף שמכיר את ישראל טוב והוא כבר הודיע לו שהוא בר מזל שהוא עובר לגור בתל אביב".


אם הדברים אכן יסתדרו כפי שחוזה שוער הנבחרת הסרבית מכבי תוכל להשיב לעצמה את האליפות בעונה הבאה, ואיביץ', כמו רוב המאמנים הזרים של מכבי בשנים האחרונות, יוכל להתקדם במהירות לליגה בכירה יותר ולממש את הציפיות של הסרבים והיוונים ממנו.