הגיע לבאר: ההימור של ב"ש על קואנקה

האמונה מפפ והטכניקה מול הפציעות והמחסור במספרים. פרופיל

בווידאו: הבישול של קואנקה למסי, שהשתווה למלך שערי ברצלונה בכל הזמנים.

כבר 10 שנים חלפו מאז ועבור ברצלונה זה היה הרגע ששינה את הכל. שם הכל התחיל לעלות על המסלול הנכון. אחרי שהיה מביא כדורים, שיחק בדרים-טים של יוהאן קרויף וגם ענד את סרט הקפטן של קבוצת נעוריו, פפ גווארדיולה פתח פרק חדש. כזה שהכין את הקרקע לימים שייחרטו בספרי ההיסטוריה. של בארסה וגם של הכדורגל.


זה היה קיץ 2007 וגווארדיולה – אז רק בן 36 – בדיוק קיבל את תעודת המאמן שלו מההתאחדות הספרדית. הרבה קופצות לא היו אז על מספר 4, אבל למזלו ז'ואן לאפורטה היה מספיק משוגע כדי להמר עליו כמאמן של קבוצת המילואים. "כמו שזה היה נראה, פפ היה לוקח את ההצעה הזו גם אם הוא לא היה מקבל משכורת", סיפר מי שהיה אז נשיא בארסה.


פפ שהיה אז כל כך נחוש להצליח היכן שהעביר יותר משליש מחייו כשחקן, סיפק הצצה למה שעתיד היה לקרות עוד בתחילת הדרך. "אני רוצה להעביר לשחקנים את תחושת הגאווה והכבוד שאני מרגיש בלהיות חלק מהמועדון הזה", הוא אמר כשהוצג, "אני לא מתייחס לזה כמשרת אימון בליגה הרביעית, אלא כעבודה בבארסה ב'".


מצבה של קבוצת המילואים הקטאלונית לא היה משהו, אבל כבר אז פפ החל להטמיע את העקרונות שמלווים אותו עד היום. הוא השקיע הרבה בהכנה למשחקים, בסקאוטינג, דרש מקצוענות מחניכיו ומעצמו הרבה יותר. באותה עונה הוא הוביל את סרג'י בוסקטס, פדרו, גיא אסולין ושאר השחקנים לליגה השלישית, הוקפץ בקיץ לליגה של הגדולים והבין שעם כל הכבוד לסקאוטינג, יש רגעים שבהם יש פיתרון הרבה יותר פשוט מכל הכנה ליריבה. "תיכננו כל מיני דברים", הוא נזכר, "ואז חשבתי לעצמי: 'ניתן את הכדור למסי וזהו, הוא יכבוש".


וזה בדיוק מה שקרה בערב קריר אחד במרץ 2012. רק 62 אלף אוהדים הטריחו את עצמם לקאמפ-נואו וקיבלו תמורה מלאה לכספם עם ניצחון 3:5 על גרנאדה במשחק שיקבל מקום של כבוד בקריירה של מסי. מספר 10 סיים אותו עם שלושער שהפך אותו למלך שערי בארסה בכל הזמנים עם 234 כאלה אחרי שניפץ שיא שהחזיק מעמד 57 שנים, אותו קבע חלוץ העבר, ססאר רודריגס, בשנות ה-50.

הארגנטינאי החל את הערב עם בישול לצ'אבי, השווה את השיא בבעיטה מתוך הרחבה ושני המהלכים האלה הגיעו אחרי הגבהות מצד שמאל של איסאק קואנקה. ספק אם הוא האמין אז ש-5 שנים לאחר מכן, הוא ימצא את עצמו בהפועל ב"ש.

המרדף אחרי החלום
הסיפור של קואנקה רצוף עליות ומורדות, והוא מתחיל ברחובות קטאלוניה. בראוס, עיר הולדתו, הוא היה ידוע כלהטוטן בזכות השליטה יוצאת הדופן שלו בכדור והיא זו שעזרה לו להצטרף למחלקת הנוער של בארסה בגיל 11. הכישרון הצעיר החל את דרכו דווקא במרכז המגרש, תופקד כפליימייקר וניצל את הטכניקה הגבוהה שלו, אבל מבנה גופו הצנום יצר בעיה וכמו שקרה לג'ורדי אלבה, הנחיתות הפיזית שלו הובילה לעזיבת המועדון.


קואנקה שעבר בלא מעט מועדונים בגיל צעיר בניסיון למצוא את מקומו, חזר לבארסה בגיל נוער ועשה הסבה לאגף. עונה לאחר מכן הוא הוקפץ לבארסה ב', אבל לואיס אנריקה שאימן את קבוצת המילואים, העדיף קיצונים אחרים בחלק הקדמי, ביניהם נוליטו וכריסטיאן טייו. שוב קואנקה עזב - הפעם בהשאלה לסבאדל, שאותה אימנו שחקן העבר של בארסה, לואיס קאררס ועוזרו, רוג'ר גארסיה – אחיו של אוסקר, וזה הסתיים בעלייה לליגה השנייה אחרי ניצחון בפלייאוף על אייבאר.

בסיום העונה קואנקה חזר לבארסה ואז הגיעה גם נקודת המפנה: הוא קיבל הזדמנות מפפ במסע המשחקים של הקבוצה הראשונה בארה"ב, לקח אותה בשתי ידיים והרשים. הקיצוני אמנם החל את אותה עונה בבארסה ב' - שם כבר הפך לשחקן הרכב, אבל אחרי 6 הופעות בלבד, גווארדיולה החליט שמקומו בסגל הבכיר. בגיל 20, קואנקה ערך תוך 10 ימים הופעות בכורה בליגת האלופות ובליגה, וגם כבש את שער הבכורה שלו ב-0:5 הביתי על מאיורקה כשקיבל את הכדור מאחורי ההגנה, עבר את דודו אוואט ובעט לרשת.


"זו הייתה הגשמת חלום", נזכר קואנקה שהמשיך לקבל קרדיט מפפ. המאמן שידוע בנטייתו לקדם שחקנים צעירים, קיבל מהכישרון הקטאלוני בדיוק מה שהוא חיפש משחקני האגף של בארסה: יכולת להכניס כדורים מדויקים מהצדדים, חוכמה ובעיקר תנועה מתוזמנת שתוכל למשוך שחקנים יריבים מעמדותיהם כדי לפנות שטחים למסי. לכל זה התווספה גם טכניקה גבוהה, יכולת כדרור וזריזות, וכל זה איפשר לקואנקה לעזור לבארסה "להגדיל" את המגרש כשהכדור אצלה על ידי שימוש בקיצונים. הכוונה הייתה לרווח את ההתקפה עד למקסימום, לא לאפשר למגינים שמנגד לצופף לכיוון המרכז ולהקשות על היריבה להקיף את מסי בשחקנים.


באותה עונה, כדאי להזכיר, הארגנטינאי העמיד מספרים שנראים חסרי כל היגיון גם היום (73 שערים ו-35 בישולים), אבל הוא בקושי קיבל עזרה משחקני ההתקפה הבכירים האחרים – אלכסיס סאנצ'ס, פדרו ודויד וייה שהושבת כבר מחודש דצמבר בעקבות פציעה קשה. כך מצאו את עצמם קואנקה (בדרך כלל באגף הימני) וטייו (בשמאלי) מקבלים יותר ויותר הזדמנויות - ובמשחקים חשובים, בניגוד למה שקורה היום בבארסה עם השחקנים הצעירים.

במשחק מול לבאנטה, למשל, פפ העלה מהספסל את קואנקה בפיגור 1:0, מסי השווה והפך את התוצאה אחרי פנדל שסחט הקיצוני הצעיר. זה נגמר בניצחון 1:2 שהעמיד את הפער מהמוליכה, ריאל מדריד, על 4 נקודות, רגע לפני הקלאסיקו שבו טייו פתח בהרכב והועדף על פני סאנצ'ס, פדרו וססק פברגאס. לאחר מכן, באמצע השבוע, צ'לסי הגיעה לגומלין של חצי גמר ליגת האלופות בקאמפ-נואו עם יתרון 0:1 מהמשחק בלונדון וקואנקה היה זה שפתח כחלק ממערך 3-4-3, מה שלא עזר בסופו של דבר.


באותה עונה קואנקה היה מעורב ב-16 שערים במדי הקבוצה הראשונה של בארסה: הוא בישל 12 (רק למסי, ססק, דני אלבס, צ'אבי ואינייסטה היו יותר), אבל כבש רק 4. הקטאלונים, כך נראה, היו זקוקים לשחקן אגף שישלב בין האיכויות של קואנקה ליכולת הכיבוש (12 שערים) והמהירות המסחררת של טייו. למרות זאת, פפ הלך איתם עד הסוף וספג הרבה ביקורות על לא מעט החלטות שקיבל באותם משחקים חשובים מול ריאל וצ'לסי. המתיחות הגיעה לשיא כשעוד באותו שבוע גווארדיולה הודיע שלא ימשיך בבארסה מעבר לאותה עונה, שבסיומה קואנקה החל לסבול מחוסר מזל משווע, כזה שלא היה מבייש תסריט לסרט המשך נוסף של "יעד סופי".


יותר משמונה חודשים העביר קואנקה מחוץ למגרשים בעקבות פציעה בברכו הימנית שהצריכה ניתוח וגם השאלה לאייאקס בינואר לא ממש עזרה לו לחזור לעניינים. הקיצוני בקושי שיחק בהולנד, חזר לבארסה ושוב הושבת למספר חודשים אחרי ניתוח נוסף בברכו. "דברים משתנים בחיים", הוא סיפר על אותה תקופה, "זה היה קשה מאוד, ראיתי את החלום שלי בורח ממני ולא היה שום דבר שיכולתי לעשות".


בסופו של דבר קואנקה עזב את בארסה בפעם השלישית וגם האחרונה כשהצדדים החליטו על פרידה הדדית בקיץ 2014. הוא חתם בדפורטיבו לה קורוניה ושם החל לחזור לחייך כששיחק בעיקר באגפים, אבל גם בעמדת החלוץ המזוייף. "אני מרגיש נוח בכל מקום במגרש שבו אני יכול לתקוף", הוא אמר, "עדיף שאהיה כמה שיותר קרוב לשער".

קואנקה עוד ניסה את מזלו בטורקיה, אבל חצי שנה בבורסאספור הספיקה לו כדי לחזור לספרד, ובעונה שעברה הוא שיתף פעולה עם עומר אצילי בגרנאדה שירדה ליגה. חילופי המאמנים (פאקו חמס, לוקאס אלקראס וטוני אדאמס) לא ממש תרמו, קואנקה שותף רק ב-26 משחקים וכמחציתם היו בעמדה הגנתית יותר, כשחקן אגף במערך של שלושה בלמים, מה שהקשה עליו לבוא לידי ביטוי.

איזה שחקן מקבלת הפועל ב"ש?
הרבה אחרי שהחליף מסירות עם מסי, צ'אבי ואינייסטה, קואנקה ימצא את עצמו בסיטואציה שהוא לא חווה כבר 5 שנים (אם לא לוקחים בחשבון את הקדנציה הקצרה באייאקס): מאבקי צמרת. לולא היה יורד ליגה עם גרנאדה, הוא גם לא היה מגיע לארץ, אבל עכשיו הוא כאן ויש לו מטרה נוספת. "אני מתגעגע לליגת האלופות", אומר מי שכבר שיחק בחצי הגמר ועכשיו יסתפק גם בהעפלה לשלב הבתים.


בגיל 26, קואנקה הוא כבר לא בן טיפוחיו של גווארדיולה מימי בארסה, אבל כל מה שהפך אותו לכזה שיכול לשדרג את הפועל ב"ש. לא רק שהוא יכול להיכנס לנעליו של מאור בוזגלו - הטכניקה, הכדרור והיצירתיות של הקיצוני הקטאלוני הם ברמה מעל לליגת העל וגם הוורסטיליות יכולה לתרום לקבוצה של ברק בכר. בין אם כשחקן אגף שיכול לאפשר לאלופה לרווח את המשחק עם טוני וואקמה בצד השני (ובמיוחד אם יימצא החלוץ שמחפשים בב"ש), ובין אם כפליימייקר במרכז הקישור כשעוברים למערך של שלושה בלמים. מצד שני, לא מדובר בסקורר יוצא דופן. בסך הכל, הפוטנציאל קיים, השאלה הגדולה היא האם קואנקה יצליח להמנע מפציעות ואיך הוא ישתלב מחוץ לספרד.


ומה עם הרכש החדש מחוץ למגרש? אחרי אובדן האליפות של בארסה לאתלטיקו מדריד במחזור הסיום הדרמטי של עונת 2013/14, קואנקה נתפס בעדשת המצלמה כשהוא מניף אצבע משולשת לעבר אוהדים זועמים. והיו פעמים נוספות שהקטאלוני מצא את עצמו בכותרות מסיבות אחרות ומעט יותר מצחיקות. כשקואנקה, למשל, העלה תמונה שבה הוא מצולם בכיכר בבילבאו ומאחוריו אדם עירום. או כשגווארדיולה דיבר על היכולת שלו בשיא ההצלחה ואמר שהוא "אולי לא כזו אטרקציה אצל המין הנשי", אבל כן "שחקן טוב".




אז מה פפ היה אומר היום על קואנקה? לא ברור. אבל מי יודע, אולי הם עוד ייפגשו בליגת האלופות.