ייני: מגנה בנחרצות את התנהגות אוהדי מכבי

הקפטן נגד "מסע ההלוויה" להפועל. ההתאחדות: "דוחה ומסוכן"

מפגן השנאה של אוהדי מכבי ת"א ממשיך לעורר הדים. חלק מהקהל הצהוב ערך אמש (ראשון) "מסע הלוויה" להפועל ת"א שירדה לליגה הלאומית, במהלכה פיזרו עשרות מודעות אבל על "מותה" של היריבה העירונית ואף שרפו בובה עם בגדים אדומים. זה מגיע לאחר שאוהדי מכבי חגגו את הירידה של האדומים בכיכר רבין.

אחרי ההפסד למכבי פ"ת, הקפטן שרן ייני הגן על האוהדים ולא גינה את האירועים לפני המשחק, אבל הערב הוא כבר נשמע אחרת: "בסיום המשחק עם מכבי פ"ת נשאלתי על התנהגות הקהל טרם המשחק. יודגש כי התשובה ניתנה מיד לאחר המשחק מבלי שידעתי את מלוא העובדות ומבלי שראיתי את התנהגות הקהל בחוץ. לאחר מכן למדתי על מימדי האירוע ואני מגנה בנחרצות את ההתנהגות הזו".


מההתאחדות לכדורגל נמסר: ״בין אם מדובר בחגיגות שמחה על זכייה בתואר ובין אם מדובר בשמחה לאיד (עובדה קיימת למצער) על כישלון של יריבה, חובה שהדבר יעשה בגבולות הטעם הטוב ולא יידרדר למחוזות דוחים ואף מסוכנים. ההתאחדות לכדורגל קוראת לראשי המועדונים להבהיר לאוהדים, כי אל להם לפגוע בשמו הטוב של המועדון אותו הם אוהדים, אגב שמחה לאידו של מועדון אחר. כל דבר שיש בו כדי להסית, לבזות, להקים שנאות ונקמות עתידיות ולפגוע בערבות ההדדית, מוטב שלא יהיה חלק מתרבות האהדה וראוי לגנותו בכל פה".


תגובת המנהלת וההתאחדות: "לאור אירועי האלימות בשבועות האחרונים, מנהלת הליגות וההתאחדות לכדורגל יכנסו ביום רביעי את פורום ה-18 והנהלת ההתאחדות, לדיון בנושא פתרון מערכתי לאלימות בכדורגל. מנהלת הליגות, ההתאחדות וקבוצות הליגה פועלות למיגור התופעה ובכינוס עם הקבוצות נדון במה שנעשה עד כה ובעיקר במה ניתן עוד לעשות. חשוב להדגיש כי גופים המנהלים את הכדורגל לא יכולים לפעול לבדם למיגור של התופעה, וללא תכנית מערכתית מסודרת, עם משרדי הממשלה ובכללן משרדי הספורט, בטחון פנים ומשפטים, נמשיך להיות עדים לאירועים חמורים שפוגעים בספורט ובמיוחד הכדורגל. אנו מזכירים כי לפני כחודשיים נעשתה פנייה על ידי המנהלת וההתאחדות למשרדי הממשלה האמורים, לדון עימם במציאת פתרונות אופרטיביים - אולם פנייה זו אפילו לא זכתה לתגובה מצד המשרדים המוזכרים".


בהתאחדות הסבירו שבגלל שאותו מפגן שנאה התרחש מחוץ לאצטדיון ושלא במהלך המשחק של מכבי ת"א מול מכבי פ"ת, אין להם יכולת להתערב. גם במנהלת הגיבו באופן דומה והודיעו שיגנו את הנושא במהלך היום.

גם שרת התרבות והספורט, מירי רגב, התייחסה לנושא: "אמש נחשפתי לתמונות הקשות ונחרדתי. המעשה הזה הוא בבחינת אות אזהרה בוהק וחציית גבול. אסור שבספורט שלנו ירשמו אירועים מסוכנים כאלה של הסתה ושנאה. המטרה שלנו היא החזרת האוהדים למגרשים, כולל משפחות וילדים. אירועים כאלה מייצרים את תוצאה הפוכה לחלוטין. מוטב שאת האנרגיות יתעלו האוהדים לאהדת קבוצתם ולא לשנאת היריבה. היחידה למלחמה באלימות בספורט הנמצאת בהקמה, תתמודד גם עם אירועים מסוג זה ותעשה הכל כדי למנוע אותם. אני מאמינה שנמצה את הדין עם המסיתים מתוך כוונה להחזיר את החוויה הספורטיבית למגרשים".


בתגובה להודעת שרת הספורט, במכבי ת"א אמרו: "המועדון מסכים ומחזק את דברי השרה כי אירועים מכוערים מסוג זה מרחיקים משפחות וילדים מהכדורגל והם אינם מייצגים את רוח המועדון וערכיו. המועדון נקט השנה במדיניות קשה מחד והידברות מנגד מול גורמים בקהל האוהדים ולראשונה מזה 18 שנים לא הועמד המועדון לדין בגין גזענות או אלימות למשך תקופה של חצי שנה לרבות משחקי הדרבי. המועדון ימשיך במעשים ולא דיבורים".


בינתיים, במכבי לא מוכנים להתחייב כי ינקטו בצעדים כלשהם נגד אותם אוהדים שאירגנו ולקחו חלק בצעדה. עם זאת, הם מזכירים, הם כבר תבעו בעבר באופן אישי אוהדים שפגעו במועדון ובתדמיתו בעקבות אירועי אלימות, שללו מנויים והרחיקו מהמגרשים.


במהלך העונה האחרונה במכבי ניסו לקרב את ה"פנאטיקס" אליהם על מנת לגרום להם להבין כי לעיתים התנהגות חלק מחבריהם פוגע במועדון. הצהובים האמינו כי יגיעו להישגים גדולים יותר בנושא זה מתוך מחויבות של הקהל למועדון ולא על ידי ענישה.