גולדהאר: "אנקוט יד קשה נגד גזענות במכבי"

הבעלים הגיב לקריאות נגד ראדי, שהגיעו כבר עד לכנסת

קריאות גזעניות במגרשי הכדורגל הן ממש לא דבר חדש לצערנו, אבל בימים האחרונים הן צפו מחדש במכבי ת"א. קללות מכוערות כלפי מהראן ראדי הוציאו את האלופה משיווי משקל מסויים והבוקר (שלישי) התייחס למצב גם הבעלים מיץ' גולדהאר שיצא באופן ברור נגד אותה התנהגות.

"שנאה, חוסר סובלנות או התנהגות פוגענית כנגד כל אחד על רקע הגזע שלהם היא התנהגות זדונית ומושחתת מבחינה מוסרית. התנהגות גזענית של יהודי היא התנהגות סוטה ונלוזה", הצהיר גולדהאר והבטיח, "גזענות בכללותה אינה האחריות האישית שלי, אך אני אנקוט עמדה תקיפה כנגד תופעה זו. במידה וגזענות מכוונת כלפי כל אדם או ארגון לו אני אחראי, במיוחד במועדון הכדורגל מכבי תל אביב, אני אנקוט בכל כלי ומשאב זמין לי על מנת להלחם בתופעה. גזענות תפגוש יד קשה, מרתיעה ותקיפה. אנו לא נסבול גזענות במכבי תל אביב".


גולדהאר גם דיבר על דברים שכבר נעשו בפועל: "היועץ המשפטי של המועדון קיבל ממני הנחייה ברורה לנקוט בכל הצעדים הנדרשים על מנת לזהות, לאתר ולהעמיד לדין כל אדם המעורב בין אם במישרין או בעקיפין, עם התנהגות גזענית המשפיעה על מועדון הכדורגל מכבי תל אביב. כל אדם שיהיה מעורב בהתנהגות גזענית מכל סוג שהיא, אינו יכול להיחשב כאוהד או להיות אוהד של הקבוצה שלנו".

בכנסת קוראים: לרדת מהדשא במקרה של גזענות
בתוך כך, בעקבות גילויי הגזענות האחרונים מצד מספר אוהדי מכבי תל אביב כנגד מהראן ראדי, לאתר ערוץ הספורט נודע כי בכנסת ישראל החליטו לעשות מעשה - כזה שעשוי להוביל לתמונות חסרות תקדים בענף.


עיסאווי פריג', יו"ר השדולה לקידום הספורט בכנסת, שלח מכתב לשרן ייני, בו הוא קורא לקפטן מכבי תל אביב להוריד את קבוצתו מכר הדשא במקרה של קריאות גזעניות מהיציעים. יתרה מכך, על פי המכתב, פעולה שכזו לא תגרור עונש של הפחתת נקודות. המשמעות: בכנסת נותנים לגיטימציה לפוצץ משחק במקרה של גילויי גזענות.


"מהראן ראדי נאלץ לספוג במהלך אימון קללות גזעניות מאוהדים שהתקבצו במקום", כתב פריג' לייני,"הקללות לא זכו לתגובה מיידית ונחרצת של שחקני והנהלת הקבוצה, שרק בדיעבד גינו את הדברים. אינני רוצה לשפוט את התנהלות השחקנים וההנהלה, אך האירוע מלמד עד כמה חשוב שהקבוצה תצא במסר שירתיע אוהדים קיצוניים לחזור על מעשים דומים.


"דווקא בימים הקשים שאנחנו עוברים, הכדורגל צריך להיות גורם מאחד ולא מפריד", הוסיף חבר הכנסת,"כקפטן הקבוצה עליך לפעול יחד עם כל השחקנים להפסקתה לאלתר של תופעה מכוערת זו. הדברים שנאמרו אתמול פגעו לא רק בראדי עצמו, כי אם גם בעשרות אלפי אוהדיה של מכבי ת"א בחברה הערבית בישראל, שגאים בראדי ומתביישים בכך שאוהדי הקבוצה שלהם נהגו בו בגזענות מכוערת. יש תופעות שמחייבות לא רק גינוי במילים, כי אם מעשים חד משמעיים, שיבהירו את מידת החומרה שהשחקנים וההנהלה מיחסים לתופעה.

"על כן, אבקשך להודיע לאוהדים כי קריאות גזעניות נגד שחקנים במהלך אימון או משחק יביאו לסיומו לאלתר. אסור לתת לגיטימציה לגזענות בספורט וצריך לעשות כל שניתן על מנת להיאבק בתופעה המכוערת שדוגמא ממנה קיבלנו אתמול. כולי תקווה שקריאות דומות נגן ראדי, או שחקנים אחרים לא יחזרו על עצמן, אך במידה וכן, החלטה של השחקנים לרדת באותו רגע מהמגרש, תשדר מסר חד משמעי שהגזענות בלתי נסבלת ומכבי ת"א תשמש דוגמא ומופת למאבק חסר פשרות בגזענות בספורט.

ניצחון הוא חשוב, אבל לא בכל מחיר ולעיתים, עשיית המעשה הנכון, מהווה ניצחון מוסרי, חשוב מכל ניצחון במשחק זה או אחר. כולי תקווה שלא יהיה צורך במעשים שכאלו, ושגם הקיצונים שבאוהדי מכבי הבינו את הטעות שעשו אתמול, אבל אני סבור שעצם ההכרה על הכוונה לנקוט בצורה בלתי מתפשרת אל מול קריאות גזעניות, יהיה בה בכדי למנוע את התרחשותן.

לימור לבנת, שרת התרבות והספורט, כבר הודיעה כי היא מגבה את הרעיון החדש של עיסאווי פריג' - וכעת יהיה מעניין לראות אם לשחקני מכבי ת"א יהיה את האומץ לעשות את מה שבכנסת ישראל מבקשים מהם. אגב, על פי עמדתו של פריג', במידה שהשחקנים לא יירדו מהדשא - כל אנשי המועדון יוזמנו לוועדת הספורט בכנסת על מנת לספק הסברים.


כאמור, בחודשים האחרונים קיים קרע בין מספר אוהדי מכבי תל אביב לבין מהראן ראדי, כאשר באימון אמש - רגע לפני היציאה לגומלין מול מאריבור - קיללו אותם אוהדים את הקשר. איתן טיבי כבר התייצב בפומבי מאחורי הקשר במסיבת העיתונאים לפני ההמראה לקפריסין, אבל הודעת גינוי רשמית מצד המועדון הצהוב טרם יצאה.


בכנסת, לעומת זאת, כבר לא מוכנים יותר לסבול את התופעה המכוערת - לא מצד אף קהל אוהדים של קבוצה בישראל - וקוראים לשחקנים לפתוח במגמה חדשה. אז האם השינוי באמת בדרך? נצטרך לחכות ולראות.