הושג סיכום עקרוני על הרפורמה

לוזון: "כל אחד יוכל להתמודד". המחלוקת: אורך הסכם השיווק

בתום הפגישה הערב (חמישי) בין נציגי ההתאחדות, ההסתדרות, משרד הספורט והטוטו, מיהרו כל הצדדים להכריז כי יש סיכום על הרפורמה וכי "יצאנו לדרך חדשה", לדבריו של מנכ"ל הטוטו איציק לארי. אולם, אין ספק שהדרך החדשה הזו היא לא חדשה, ובינתיים לא נראית כמו דרך. אמנם יש הסכמה בנוגע להסכם הרפורמה, שבמרכזו המועמדות לתפקיד יו"ר ההתאחדות בבחירות שייערכו בשנה הבאה, אך המחלוקת המרכזית טמונה במה שנקרא "הסכם השיווק", שנוגע לכספים אותם אמור הטוטו להעביר לקבוצות.


המחלוקות בנוגע להסכם השיווק נמצאות חלקן מאחורי הקלעים וחלקן על פני השטח. המחלוקת הברורה היא על משך החוזה. הטוטו מעוניין לחתום לשלוש שנים עם אופציית יציאה כבר אחרי שנה. בהתאחדות מסרבים כמובן לאופציית היציאה. אולם, מדוע היא בכלל קיימת? במועצת ההימורים רוצים לחכות ולראות מי ייבחר לתפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל, בבחירות אשר ייערכו ביולי 2014. בטוטו כמובן לא רוצים לראות את אבי לוזון מתמודד פעם נוספת, וכך נראה שיקרה, אך בינתיים לוזון שומר את הקלפים קרוב לחזה - וזו בדיוק הסיבה שבטוטו נאבקים על אופציית היציאה.

אבי לוזון:" כל אחד יוכל להתמודד"
"אין יותר מחלוקות בנושא הסכם הרפורמה", אמר יו"ר ההתאחדות אבי לוזון בצאתו מהפגישה, "קיבלנו היום את הטיוטה האחרונה של הסכם השיווק וביום ראשון ניפגש במטרה לסכם את הפרטים האחרונים. אני מקווה שבשבוע הבא נוכל לברך על המוגמר". כשנשאל בנוגע לעתידו, כפי שעולה מהסכם הרפורמה, ולאפשרות שיתמודד שוב בבחירות לראשות ההתאחדות, אמר לוזון: "אני מתחייב לכולם שהכל יוצג בשקיפות מלאה, כל הסכם הרפורמה וכל הסכם השיווק. אני כן יכול לומר כי בהסכם הרפורמה כל אחד יוכל להציג את המועמדות שלו וההסכם גם יפרט את התנאים הדרושים. אם אהיה מתאים וארצה בתפקיד, אז אתמודד - ואם לא, אז לא. את ההחלטה הסופית שלי אני צריך לקבל 60 יום לפני הבחירות ולא יום אחד קודם לכן".


על תהליך בחירת המועמדים ליו"ר ההתאחדות אמר לוזון: "תהיה ועדת איתור, וכל מי שמעוניין בתפקיד יוכל להציג את המועמדות שלו. זה יהיה דומה לוועדת טירקל (בעניין נגיד בנק ישראל), כאשר הוועדה לא ממליצה או קובעת, אלא רק מאשרת את המועמדות לפי קריטריונים שונים דוגמת עבר פלילי, קשר לקבוצות, ניגוד עניינים וכדומה. הבחירות יהיו בוודאות ביולי 2014".


ההסכם ייחסם במליאת הטוטו?
בטוטו ובהתאחדות מציגים חזית אחת בנוגע לכך שהמחלוקת המרכזית היא על אופציית היציאה, אולם יש שני גורמים נוספים שעלולים להפיל את הסכם השיווק ואיתו גם את הרפורמה בכדורגל. הגורם הראשון נוגע להערכה לפיה יו"ר הטוטו, צחי פישביין, יתקשה להעביר את הסכם השיווק במתכונתו הנוכחית (שכולל גם את הרפורמה) במליאת הטוטו. פישביין צפוי להיתקל בהתנגדות קשה, כאשר גורמים בטוטו טוענים שמדובר ביותר מדי כסף.

מכבי ת"א עדיין מתנגדת
הגורם השני שעלול להפיל את הסכם השיווק נוגע להתנגדות של חלק מהקבוצות. בין ראשי הקבוצות יש חילוקי דעות על הדרך בה יפוזרו הסכומים בין הקבוצות. במכבי תל אביב כבר זועמים וטוענים כי לא יחתמו על הסכם השיווק ולו רק מהסיבה שנציג הבעלים ג'ק אנגלידיס לא שותף בתהליך וככל הנראה יש לו השגות בנוגע לחלוקת הכסף של הטוטו. בקרב האלופה טענו שהם גם מתואמים בעניין עם הבעלים של מכבי חיפה, יעקב שחר. ייתכן שמכבי תוכל לגרור קבוצות נוספות לצד האופוזיציוני שלה.


עם זאת, האנשים שנכחו בפגישה הערב הופתעו מהכעס של אנגלידיס משום שהוא לא רלוונטי לדיוני הרפורמה, אלא רק לדיוני הסכם השיווק. "אנחנו לא מסתירים ממנו כלום", אמר גורם שנכח בפגישה. הסיבה שאנגלידיס לא נכח, לטענתם, נעוצה בעובדה שהוא לא חבר בוועדת דודי כהן, זאת בניגוד לבעלי מכבי חיפה שהכובע של "חבר ועדת דודי כהן", מאפשר לו לקחת חלק בפגישות (היום הוא לא נכח).

אבי לוזון התייחס גם להקמתה של מנהלת הליגה. "המנהלת אמורה לקום כבר במהלך חודש דצמבר, כאשר בחצי השנה הראשונה היא תכלול את קבוצות ליגת העל בלבד. בהמשך יצורפו קבוצות הליגה הלאומית. בסך הכל במנהלת יהיו 49 קולות, כאשר לכל קבוצת ליגת העל יהיו 2 קולות".


ומה לו"ז הפגישות הקרוב? ובכן, ביום ראשון הקרוב ייפגשו נציגי הטוטו, ההתאחדות והקבוצות במטרה להגיע לסיכום סופי בנוגע הסכם השיווק. במידה שיתגלו חילוקי דעות, הם יוכרעו בפגישה נוספת בהשתתפות יו"ר ההסתדרות והצדדים. הישיבה הגורלית ביותר, זו של דירקטוריון הטוטו, תיערך ביום חמישי הבא.