אבוקסיס אשם אך הבעיה היא ההנהלה

רכש הזוי, החלטות מוזרות. מי היד המכוונת בהפועל?

יוסי אבוקסיס אשם. זו עובדה. הפועל נראית רע, אין לה שיטה והניסיונות של המאמן להאשים כל מיני גורמים בהפסדים (שופטים, פציעות, מאמני כושר וכו') הם פתטיים. האמת, הייתי בטוח שהוא יתלה את המפתחות כבר בלילה של הדרבי. אבל מי שחושב שמאמן אחר היה שורד בהפועל ת"א של העונה או שמאמן אחר שיגיע יוביל להצלחות עתידיות - טועה. מאמן חדש אולי יצליח לשנות מומנטום אבל הדברים רקובים מבפנים כלומר מהקודקודים למעלה. להפיל את כל התיק על אבוקסיס זה אחלה ספין. ובכלל, הפועל ת"א של העונה היא ספין די גדול.

מה בעצם אנחנו יודעים על הנהלת הפועל ת"א הנוכחית? כמעט כלום. בקיץ, המועדון השיק את הקמפיין (משה תאומים תמיד היה טוב בזה). הם קראו לזה קבוצת אוהדים. מושג אטרקטיבי שמעורר השראה באוזני כל אוהד. בסופו של דבר, ''בעלות האוהדים'' הזו מורכבת ממספר אנשי עסקים (שהם גם במקרה אוהדים) ועמותת האוהדים (באמת האוהדים ששילמו סכום עבור מניה) שמחזיקה ב-20 אחוזים בלבד. בשיטה הזו, לכל איש עסקים יש נתח קטן של אחוזים כשגם לעמותה עצמה אין נתח משמעותי באמת. לכן להפועל ת"א אין בעלים אמיתי ועיקרי. טוב חוץ מחיים רמון שסידר את כל הקומבינה הזו. כדי לפשט את זה, תתארו את גולדהאר מחזיק ב-80 אחוזים ואת כל אוהדי מכבי מחזיקים ב-20 אחוזים. נשמע לא אידיאלי. עכשיו תיקחו את החלק של גולדהאר וחלקו אותו לחיים רמון ועוד הרבה מאוד בעלים קטנים. קיבלתם סמטוחה שלמה.


בפועל, רמון הוא בעצם האיש שקובע הכל למרות שלא ברור כמה כסף באמת הוא שם מכיסו האישי, אבל בפאזל שמורכב מחתיכות קטנות כל כך, לאף אחד אין ממש יכולת לדעת משהו. להפועל הנוכחית יש יותר מדי בעלים שלא יכולים לקבל החלטות פרקטיות ברמת הדחיפות שמועדון כדורגל צריך, כלומר בכל רגע נתון. לכן זה נראה כמו חלטורה. בסיטואציה כזו, גם קשטן, ניצן שירזי ואוסקר גרסיה לא היו מצליחים לפעול. האמת, הם היו שורדים פחות מאבוקסיס, שעד הדרבי עוד החזיק באיזשהו חסד נעורים.


אז מי המבוגר האחראי בכל קבוצת האוהדים והבעלים הזו?  רמון אמור היה לסגור את הפינה הזו אבל נראה שהוא מתעסק בעיקר בלשנורר כסף כדי לסגור את החובות ומתגלה בסופו של דבר כפוליטיקאי טוב אבל מנהל די בינוני. ההחלטות מתקבלות בשליפה או באיחור אבל יותר גרוע מכך, אין שום בקרה או יד מקצועית מכוונת. שום בעלים נורמלי (שחר, דמאיו, ברקת, ג'קי או אפילו גולדהאר המרוחק) לא היה נותן יד למה שקורה בהפועל השנה. איזה בוס היה מסכים שיביאו בכסף שלו חמישה בלמי רכש בעונה (זאב חיימוביץ', ניקולה פטקוביץ', תומר בן יוסף, סאבו פאביצ'ביץ', דוד רוצ'לה) כשיש כבר את וואליד באדיר ומור שושן. במקום להחתים בלם אחד טוב, הביאו ארבעה בינוניים. ואת חיימוביץ' ובן יוסף צירפו באותו יום. אין דברים כאלה.

ואיזו הנהלה שפויה היתה מסכימה להביא בפחות מחצי שנה ארבעה מגנים (טיאגו קוסטה, אלירן דנין, ג'ון פנסטיל ושמעון הרוש) כשכמובן יש כבר את יגאל אנטבי ונאעל חוטבה. בהפועל ת"א עברו העונה (חלק כבר שוחררו) לא פחות מ-13 בלמים ומגנים. פסיכי. ולקבוצה הזו בכלל חסר מישהו שייתן פס לחלוצים. אה, ומי היה זה שבדק באיזה כושר מגיע פנטסיל? כנראה שאיזה אוהד פשוט זכר אותו לטובה.


וזו רק ההתחלה. שחקנים שגורמים במועדון טוענים שהם עומדים למכירה או להשאלה או שפשוט רוצים שיעזבו מקבלים פתאום מקום בהרכב. זה אבסורד, אם לא רוצים שחקן מסוים או ששחקן רוצה לעזוב, אז מי נותן למאמן להרכיב אותו ב-11. זה מנוגד לכל החלטה ניהולית אפשרית. אם הייתם מודיעים למזכירה שלכם שאתם רוצים לפטר אותה, אז איך הייתם נותנים לה לטפל בניירת שלכם?!


ואם היתה יד אחת מכוונת מלמעלה שמתעסקת בעיקר, אז אף אחד לא היה נותן לשחקן שעוד לא ערך שני אימונים לפתוח מיד בהרכב. שחקנים כמו פאביצ'ביץ', רוצ'לה, אלמוג כהן והרוש ערכו את הבכורה שלהם בקבוצה כשהם בקושי תירגלו שלושה משחקונים בחודורוב. רק ביום שני שלושה שחקנים רשמו את הדקות הראשונות שלהם בקבוצה, כלומר במשחק הכי חשוב וקשה של העונה. יופי של החלטה. אז נכון, אבוקסיס אשם אבל מי אמור להעיר לו או לדבר איתו, ליובין? רמון? אולי בכור צבאן? או אולי סיימון כץ שמחזיק ב-4 אחוזים? לא ברור. מה שכן, בספינים, הפועל של העונה כבר אלופה. בלי קיזוז. 

תראו למשל את מקרה ערן זהבי. בהפועל הבינו שהוא בדרך למכבי, אז כדי לרצות את האוהדים (כי זה בעצם מהות הכל), הם הדליפו כבר באותו הלילה שהם גם מנהלים איתו משא ומתן, למרות שהיה להם ברור שהם לא יכולים להרשות לעצמם להביא אותו. אז מי יצא בסוף השכיר חרב? נו מה, זהבי שכמובן העדיף עוד כמה ירוקים ולא לחזור למועדון שגידל אותו... עכשיו תתארו לעצמכם אם היו מביאים רק שני מגנים או שני בלמים, כמה כסף היה נשאר בשביל זהבי... ואם אין כסף לזהבי, אז איך פתאום יש כסף לאלמוג כהן... 


והנה עוד ספין. ההתבכיינות של יוסי אבוקסיס מול השופטים (טעות של אבוקסיס ללא קשר) עברה בשקט בהתחלה ובהפועל אפילו קיוו שזה יעזור במשחקים הבאים. כשזיהו את  הנזק התקשורתי שזה עשה, מיד יצאו בהודעה שגורמים בקבוצה "מאוכזבים מהפעולה של המאמן", אחר כך, כבר הודיעו רשמית כי השחקנים והמאמן לא יוכלו לדבר על שיפוט. נשמע אחל'ה? לגמרי. אז מדוע בכל החלטה של בית הדין, הקבוצה נשמעת בדיוק כמו המאמן, כלומר שעושים לה דווקא. מילא מדובר היה בציטוטים של גורם נטול שם אבל הנה תגובה רשמית של הפועל ת"א לאחר העונש בנוגע לשלט 'פניני לגז': "הגרוע מכל הוא שאין אחידות בבית הדין של ההתאחדות שמקפיד בעקביות להפלות את הפועל ואוהדיה לעומת קבוצות אחרות", נכתב בהודעה, "מבחיתנו, זה הזוי שמופע הגזענות בטדי נגמר בעונש קל של סגירת יציע, בעוד שהפועל תל אביב נענשת על שלט שהונף לאחר שריקת הסיום במשחק חוץ". אתם מתארים לעצמכם את גולדהאר או שחר מוציאים הודעות כאלה.


אז איך אפשר להאשים את אבוקסיס? ומה זו ההשוואה ההזויה הזו לבית"ר ירושלים? קורנפיין פועל בתקיפות נגד הקהל שלו, הוציא אוהדים מהיציעים ונתן שמות למשטרה, ומה ההנהלה של הפועל עושה? היא בעיקר משקשקת מהקהל.


אז הפועל ת"א של העונה היא לא קבוצת אוהדים אלא קבוצה שמתנהלת כמו אחרון האוהדים. לא ברור מה הכוח של רוכשי המניות, מה המשמעות של העמותה ומי אמור להיות היישות המקצועית מעל אבוקסיס. וזה עוד לפני שהתעסקנו בבור הכספי. כי אם הקבוצה בקשיים כבר עכשיו, מה יקרה בקיץ הקרוב אחרי העונה המאכזבת הזו. פראיירים לא מתים אבל אפילו פראיירים מקווים שמישהו יודע לנהל את הכסף שלהם.

ויש אותנו, שאר האוהדים, ואנחנו יכולים ללמוד לקח מכל הסיפור הזה. קבוצת אוהדים או דירקטוריון שליטה מהסוג הזה כנראה מתאימים לליגה נמוכות (קטמון), לתקציבים הקטנים וחוסר הציפיות של ליגת הכדורסל בארץ (הפועל ת"א) או למועדוני ענק באירופה שמורכבים מ-100 אלף חברים ומהדירקטוריונים שעובדים במשרה מלאה. בליגת העל שלנו עדיף אולי בעלים אחד עם הרבה מאוד כסף שיודע לעשות הפרדה בין הצורך לרצות את הקהל לבין התנהלות נכונה גם תקציבית וגם הגיונית. אז אל תתפלאו שחלק כבר מתגעגעים לטביב.