"חליל הקסם", "אאידה" וחנוך לוין – האופרה הישראלית חשפה את ההפקות החדשות לעונת 2021/22

אחרי שנה מאתגרת ועתיד לא ברור מבחינת הקורונה, האופרה הישראלית מציגה הפקות חדשות ושאפתניות לעונה הבאה, עם דגש על הנגשתן לקהל חדש. בין היוצרים הישראלים אפשר למצוא את הבמאית והכוריאוגרפית הנפלאה ענבל פינטו והבמאי המבריק עידו רוזנברג (המחזמר "אפס ביחסי אנוש")

אאידה
אאידה | צילום: Munt Forster

האופרה הישראלית ספגה שנה קשה, כמו שאר עולם המוזיקה והתרבות. הפקות ענק התבטלו או נדחו והמהירות שבה החזירו את עולם התרבות לחיים, נכון לכתיבת שורות אלה, השאירו את האופרה הישראלית להרים הפקות חדשות בזמן שיא. היום חושפת האופרה הישראלית את העונה החדשה לשנת 2021/22 שתכלול שבע יצירות מופת של גדולי המלחינים בהפקות חדשות ומקוריות עם הבאים העכשוויים בארץ ובעולם, והפקה אחת מיוחדת המבוססת על יצירותיו של חנוך לוין, שהופקדה בידי חמישה מלחינים ישראליים. העונה מקבצת ביחד מנצחים, במאים וזמרים בולטים בזירה הישראלית והבינלאומית, עם תוכנית הנותנת ביטוי להתחדשות שהתחוללה בז'אנר האופרה ולחיבורים עם אמנות עכשווית הכוללת עיצוב, אנימציה, וידאו ארט, מחול ואופנה.

וזו תוכנית העונה:

"חליל הקסם" מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט | נובמבר 2021

במאים: סוזנה אנדראדה ובארי קוסקי, מנצח: נמרוד דוד פפר אנימציה: פול באריט
הפקה חדשה בשיתוף האופרה הקומית ברלין.
ההפקה המדוברת ביותר בעולם של הבמאי הנודע בארי קוסקי מגיעה לישראל. הפקה יוצאת דופן היוצרת חיבור מרתק בין המוסיקה הקסומה של מוצרט ליצירת אנימציה קולנועית מלאת הומור והשראה אשר הזמרים משתלבים בתוכה.
בין הסולנים: אלה וסילבצקי/ יעל לויטה (פמינה), תאו הופמן/ עודד רייך (פפגנו), באטה ריטר (מלכת הלילה), אלאסדיר קנט / ארון בלייק (טמינו)

חליל הקסם
חליל הקסם | צילום: Magda Hueckel

"יבגני אונייגין" מאת פיוטר איליץ' צייקובסקי | דצמבר 2021 - ינואר 2022

ההפקה עתירת השבחים של יצירת המופת מאת צ'ייקובסקי ופושקין שבה לבמה לאחר שהתבטלה עם פרוץ מגפת הקורונה בישראל במרס 2020. מאסטרו דן אטינגר, מנהלה המוסיקלי של האופרה הישראלית, מנצח על ההפקה בבימויו של ז'אן-קלוד אוברה יחד עם העיצוב האלגנטי של אלכסנדר ליסיאנסקי (תפאורה) וקיארה דונאטו (תלבושות).
בהפקה זו הטלטלות הנפשיות והרגשיות של הדמויות מודגשות בתמונות מרהיבות של נשפים זוהרים, מחולות מפוארים ושירי-עם המוניים.
בין הסולנים: אירה ברטמן / אלה וסילביצקי (טטיאנה), אנדריי בונדרנקו / קוסטס סמורגינס (יבגני אונייגין), אלכסיי דולוגוב/ תומס אטקינס (לנסקי), ולדימיר בראון/ אנדריי ולנטי (גרמין), שי בלוך (אולגה)

דן אטינגר
דן אטינגר | צילום: Juergen Altmann

 

"לה טרוויאטה" מאת ג'וזפה ורדי | ינואר – פברואר 2022

הפקה חדשה לאחת האופרות המבוצעות ביותר בכל הזמנים בבימויו של אלסנדרו טאלבי, הממקם את העלילה בעולם האופנה הנוצץ והזוהר של ימינו. את התלבושות המרהיבות בהשראת תצוגות אופנה עכשוויות עיצבה אניה ונג קראג, מי שהייתה בעבר אחת המעצבות המובילות של בית האופנה דיור. על ההפקה ינצח מאסטרו דן אטינגר.
בין הסולנים: אנוש הובאניסיאן / הילה בג'יו (ויולטה), לאונרדו קפלבו / ג'וזף דניס (אלפרדו), סבסטיאן קטנה / לבנטה מולנר (ז'רמון), שי בלוך / ענת צ'רני (פלורה)

אלסנדרו טאלבי
אלסנדרו טאלבי | צילום: Foster Williams Web

 

"פליאצ'י" (ליצנים) מאת רוג'רו לאונקוואלו | פברואר – מרס 2022

אופרת הוריזמו האהובה מגיעה לבמה בהפקה חדשה של הבמאית, המעצבת והכוריאוגרפית ענבל פינטו היוצרת עולם עשיר ומרגש של עשרות רבות של דמויות מופלאות, המלאות בעצב ובשמחה, בסיפור הנע על הגבול הדק שבין דמיון למציאות. בניצוחו של המנצח האיטלקי הנודע דניאל קלגרי.
בין הסולנים: לואיס צ'אפה (קניו), אלה וסילביצקי / אליסה צ'ו (נדה), יונוץ פאסקו / הנסונג יו (טוניו), דמיטרו קלמוצ'ין (סילביו), איתן דרורי / ויליאם וואלאס (בפה)

 

"נישואי פיגרו" מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט | מרס-אפריל 2022

הפקה חדשה לאחת האופרות האהובות והמשעשעות של מוצרט בבימויו של דייויד פאונטני, מבכירי במאי האופרות בעולם. פיגרו, אחת הדמויות האהובות ביותר בעולם האופרה, חוזר אל הבמה עם אהובתו סוזנה וביחד הם מלמדים את הרוזן לקח שלא יישכח לעולם. מיקלה גמבה מנצח על המוסיקה של מוצרט ביצירה הבוחנת באופן נוקב את המאבקים בין המעמדות ובין המינים.
בין הסולנים: קודי קוואטלבאום / רוס רמבוגין (פיגרו), דניאלה סקורקה / שירה פטשורניק (סוזנה), תאו הופמן / עודד רייך (הרוזן אלמוויווה), אלה וסילביצקי / טל ברגמן (הרוזנת אלמוויווה), ענת צ'רני / טל גנור (כרובינו)

David Pountney
David Pountney | צילום: יחסי ציבור

 

"אלצ'ינה" מאת גאורג פרידריך הנדל | מאי 2022

עידו ריקלין מביים את אחת מפסגות אופרות הבארוק – סיפורה של הקוסמת המחפשת אהבה ללא הפסקה ומכשפת בכוחות העל שלה גברים צעירים כדי שלא תישאר בודדה. לראשנה באופרה הישראלית – יצירת המופת של הנדל בהשתתפות תזמורת בארוקדה בניצוחו של איתן שמייסר.
בין הסולנים: יעל לויטה (אלצ'ינה), הילה פחימה (מורגנה), עודד רייך (מליסו), איתן דרורי (אורונטה).

 

"אאידה" מאת ג'וזפה ורדי | יוני – יולי 2022

במאי: סטאטיס ליוואטינוס, מנצח: ג'וליאנו קרלה.
סיפורה של אאידה הנסיכה האתיופית המתאהבת ברדמס - קצין בצבא המצרי, והמחיר הכואב של מלחמה ואיבה בין עמים, מגיע לבמה בהפקה מסוגננת ורבת משתתפים המדגישה את המאבק הנפשי של הדמויות המתמודדות עם אהבות וקנאות מחד ונאמנות למשפחה ולמולדת מאידך.
בין הסולנים: אנה נצ'אבה (אאידה), לאונרדו קאיימי / ויקטור אנטיפנקו (רדמס), ג'וסטינה גרינגייטה / אוקסנה וולקובה (אמנריס),יונוץ פאסקו / דוד ביזיץ' (אמונסרו), אינסונג סים/ ג'ושוע בלום (רמפיס)

אאידה
אאידה | צילום: Munt Forster

"ביג תוחעס באופרה" – ערב חנוך לוין | יולי – אוגוסט 2022

מלחינים: יוסי בן נון, דוד זבה, יונתן כנען, יונתן קרת ורוני רשף.
בבימויו של עידו רוזנברג.
חמישה מלחינים ישראליים הלחינו עבור זמרי האופרה הישראלית מערכונים ושירים של חנוך לוין. קטעים מהמחזות והמערכונים האהובים של לוין ("יעקבי וליידנטל", "רווקים ורווקות", "סוחרי גומי" ועוד) מקבלים תפנית מצחיקה עד דמעות בחיבור מלא הומור עם עולם האופרה ויוצרים מפגש חדשני, משעשע וצעיר עם הדמויות האלמותיות של לוין.
בהשתתפות הסולנים: אירה ברטמן, טל גנור, יעל לויטה, נועם היינץ לוונשטיין, יאיר פולישוק, ענת צ'רני ועודד רייך. מנצח: איתן שמייסר.

חנוך לוין באופרה
חנוך לוין באופרה | צילום: פיני סלוק