10 השירים הבלתי נשכחים של עפרה חזה מכל הזמנים

אוטוטו 21 שנה למותה של הזמרת האגדית עופרה חזה ונדמה שהשירים וגל השמועות עלייה לא מאבדים עניין. חייה ומותה של הזמרת הנערצת נשארו עד היום תעלומה עם עשרות גרסאות שונות וסותרות. אבל בין כל אלו, אנחנו לפעמים שוכחים שעופרה חזה הייתה מכונת להיטים שרבים התאהבו בה במרוצת השנים. הנה כמה משירייה היפים

עפרה חזה

כולם מכירים את הסיפור על  עפרה חזה, היפהפיה משכונת התקווה שהפכה לזמרת אגדית שזכתה בפרסים, גרפה תארים וחייה חיים מסתוריים מחוץ לאור הזרקורים.

עפרה הייתה זמרת השנה ארבע פעמים והוציאה 30 אלבומים כך שגם אם אם הייתם "במחנה ירדנה" לא "במחנה עפרה" כמעט לכל אחד מאיתנו יש את השיר של עפרה שהוא הכי אוהב, שיר שליווה את ילדותו או דיבר מגרונו בשעתו, שיר שהוא תמיד מגביר את הרדיו כשהוא מאזין לו.

בחרנו עשרה שירים שכולנו מכירים שמחזרים אותנו לימים הנאיבים והיפים, הימים של ארץ ישראל הישנה והטובה והתקופה שבה האהבה הייתה זכה ותמימה.

1. מישהו תמיד הולך איתי (רמי קידר/ אפי נצר)

השיר, שאת מילותיו כתב רמי קידר, הלחין אפי נצר והפיק מוזיקלית אריק רודיך, יצא לאוויר ב 1985 כחלק מאלבומה התשיעי של  עפרה: "אדמה". סיפורי העלייה הקשה של הוריו ושל חברו בצבא הוו לו השראה לכתוב את השיר: 'ארץ חרבה". אריק רודיך לקח את המנגינה שנשמעה כמו מארש צבאי ונתן לה טאץ' אחר ולבסוף בצלאל שינה שם השיר ל'מישהו הולך תמיד איתי". מספרים שמאות מעריצים התגודדו מחוץ לבית החולם בו עפרה נפטרה ושרו בספונטניות את השיר הזה עם לכתה.

2. גבריאל (שמואל קרול/ צביקה פיק)

השיר יצא ב־1982 ונכלל באלבומה השלישי של חזה, "פיתויים". "'גבריאל' התחיל כבלדה איטית במקור אבל קיבל קצב מהיר יותר והפך ללהיט. צביקה פיק הלחין לעפרה חזה עוד שני שירים מצליחים: "שיר הפרחה" ו"יד ביד" וסיפר שעהזמרת הכוכבת הייתה אלגנטית ואינטילגנטית והיה תענוג לעבוד איתה כי הייתה מקצוענית אמיתית על אף שהייתה כוכבת.

 

3. לאורך הים (איילה אשרוב/ איילה אשרוב)

את השיר, שנכלל באלבום "כל הנשמה" (1994), כתבה והלחינה הזמרת אילה אשרוב השיר מתאר את החיים שלה כילדה בת 19 שחוותה אהבה נכזבת. השיר מפורסם במיוחד בזכות שירתה של עפרה בשידור חי באנדרטת ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין והפך להיות שיר שמשודר תמיד בימי הזכרון גם בימי הזכרון למותה של עפרה.

 

4. אדמה (אהוד מנור/ יאיר קלינגר)

שיר הנושא מאלבומה התשיעי של עפרה חזה מ־1985 ושנכתב על ידי אהוד מנור, הולחן על ידי יאיר קלינגר והופק מוזיקלית על ידי אריק רודיך. הביצוע הראשון של השיר היה של זמרת איטלקייה בשם אלסנדרה מוסוליני ובעקבות הצלחתו זכה השיר לכמה  גירסאות בעולם עד שהתגלגל לאהוד מנור שכתב לו טקסט בעברית ומסר אותו לעפרה שהתאהבה בו.

 

5. תפילה (בצלאל אלוני/הנרי ברטר)

אל ביתו של בצלאל אלוני הגיע עולה חדש מצרפת עם מנגינה שניגן על הגיטרה שלו ובצלאל חיבר ללחן הזה מילים שהתאימו לעפרה במיוחד. עפרה חזה הייתה אדם מאמין מאוד וציינה זאת בכל הזדמנות שנקרתה בדרכה. השיר הזה,  מאלבומה מ1981, הוא שיר תפילה לאלוהים: "הוא בשמיים והוא היחיד, הוא השומר עלינו מצרה". בצלאל אלוני אף מאמין שדקה לפני שהזמרת נפחה את נשמתה היא שרה לעצמה את השיר הזה.

 

6. חי (אהוד מנור/ אבי טולדנו)

אלבום הפלטינה הראשון של עפרה חזה "חי" הפך לאלבום הנמכר ביותר שלה עד כה ושיר הנושא נבחר לשיר מספר 1 של השנה. השיר קיבל משמעות מיוחדת כשייצג את ישראל באירוויזיון שנערך בשנת 1983 במינכן שבגרמניה והגיע למקום השני בתחרות עם המילים המטלטלות בנפשו של כל יהודי: "חי, חי, חי - עם ישראל חי".

 

7. אם ננעלו (שלום שבזי בצלאל אלוני/ מסורתי)

השיר יצא לאור בשנת 1984 ובשנת 1987 כסינגל מתוך אלבומה "שירי תימן". השיר עובד באמצעים אלקטרוניים והופק על ידי המוזיקאי יזהר אשדות לשירו של המשורר רבי שלום שבזי "אם ננעלו".  הוא הפך במהרה  לאחד משירי מוזיקת העולם הראשונים שזכו להצלחה במצעדי הפופ, כשהוא משלב הרמוניה בין הישן לחדש. עפרה חזה התפרסמה ברחבי אירופה בזכות השיר והגיעה לעשרת הראשונים במצעדי כמה מדינות ברחבי אירופה ובחלקן אף למקום הראשון.

8. שיר הפריחה (אסי דיין/ צביקה פיק)

שיר מתוך הפסקול של הסרט "שלאגר"  שיצא בשנת 1979 וביסס את מעמדה של חזה כזמרת מובילה בישראל. הפזמון נכלל גם באלבומה "על אהבות שלנו" ויש שגורסים כי לא קידם את הקריירה של עפרה חזה אלא עשה לה עוול כשמיתג אותה כ"פרחה", דימוי שהיה מרוחק מאישיותה המעודנת. בסרט כיכבו גם שלישיית הגשש החיוור. מילות הפזמון עוררו מחלוקת גם בגלל השימוש בסלנג וגם בגלל שהשיר נחשב גזעני כלפי בני עדות המזרח, אולם יש שמפרשים אותו בדיוק ההפך.

 

9. עזה כמוות אהבה ( שיר השירים/ בצלאל אלוני)

"השיר נכתב להצגה מתוך סדנת שכונת התקווה והיא גוללה את מעלליו של שלמה המלך שמתאהב בבחורה יפה בשם שולמית  שלמה שולח את עבדיו להביא אותה והיא לא נענית לו כי יש לה חבר. עפרה הייתה שולמית, הכוכבת הראשית. להיט הא־קפלה זכה ליותר מ־120 ביצועים, כך אומרים, ונכלל באלבומה "שדי" ולפופולארי ברחבי העולם.

 

גורל אחד (צפנת ירון/ שם טוב לוי)

עוד להיט של עפרה חזה מהאלבום "אדמה", שהוקלט ב־1985. "גורל אחד" נכתב על ידי היוצרת צפנת ירון והולחן והופק מוזיקלית על ידי שם טוב לוי בעקבות שהותם בחו"ל והגעגוע שלהם לארץ ישראל. השיר משקף את החוויה שלהם כישראלים השוהים בנכר עם תחושה שלכולנו יש גורל אחד משותף.

 

"עפרה", החיים הסודיים של עפרה חזה, שני, אחרי החדשות בערוץ 13.