"בריטני לא יכולה לטעות"

הרד הוט צ'ילי פפרס מסריחים, ריהאנה ובריטני ספירס עושות מוסיקה מצויינת וגם שייקספיר מעניין. הבאסיסט האגדי טרבור דאן מגיע לארץ לרגל פסטיבל ג'ון זורן. הושבנו אותו לשיחה וזה מה שיצא. ראיון

טרבור דאן חגג לפני חודשיים יומולדת 40, מה שנראה כמעט לא-הגיוני בהתחשב בקילומטראז' המטורף שמאחורי נגן הבאס הזה, שהפך אגדי כבר בגיל 23, כשהיה אחד מהחברים המייסדים בלהקה המשפיעה Mr Bungle. הוא ניגן עם טום וייטס, שון לנון, עם המלווינס, ועם אינספור הרכבי ג'אז, בהם בשלל הפרוייקטים וההרכבים של ג'ון זורן. דאן מגיע לארץ בפעם הראשונה במסגרת פסטיבל ג'ון זורן שנפתח בסוף השבוע. במהלך הביקור הוא יופיע מספר פעמים בארץ, וב-31 במרץ יגיע להיכל התרבות בתל אביב עם ההרכב "מונצ'יילד". אחד ההרכבים של זורן, "מסדה", יופיע גם הוא באותו הערב.

במסגרת השנים הארוכות שלו בתעשייה, דאן היה מעורב גם בלא מעט סכסוכים מוסיקליים מתוקשרים. בין המפורסמים באלה היה החתול השחור שעבר בין מייק פאטון, שותפו ל"מיסטר באנגל" וסולנה של "פיית' נו מור לבין טריי ספרואנז (שניגן גם הוא בשתי הלהקות וכיום מוביל את "סיקרט צ'יפס 3"). על פי השמועות, ספרואנז ופאטון לא מסתדרים, בלשון המעטה, ולכן באנגל כבר לא מתפקדים למעשה. סכסוך מפורסם אחר היה בין "מיסטר באנגל" וה"רד הוט צ'ילי פפרס". שתי הלהקות פיתחו דיאלוג השמצות הדדי ובמופע מפורסם אחד באנגל אף הופיעו בתחפושות של הצ'ילי פפרז ולעגו להרגלי צריכת הסמים שלהם. לכבוד הפסטיבל המרתק הזה, ולכבוד הגעתו של דאן ארצה, דאגנו שישב קצת מול המחשב ויענה על כמה שאלות.

תגיד לנו משהו שערורייתי על הרד-הוט צ'ילי פפרז.
"They Suck"

עד כמה נמאס לך לדבר על מיסטר באנגל, ועל הסכסוך בין מייק פאטון לטריי ספרואנז?
"לא נמאס לי לדבר על מיסטר באנגל ואני לא מבין למה אמור להמאס לי. נמאס לי שמקשרים אותי ל'סיקרט צ'יפס', כי השתתפתי במספר מאוד מועט של שירים שלהם ולא ניגנתי איתם כבר מעל לעשר שנים. אני לא יודע מה זה הסכסוך בין פאטון לספרואנז".

מה גרם לך לעבור מאיזור סן-פרנסיסקו, שם גדלת, לניו יורק?
"סצינת המוסיקה האינטנסיבית בניו-יורק משכה אותי לכאן. אני עדיין אוהב מאוד את קליפורניה, ואני נוסע פעם או פעמיים בשנה לסן-פרנסיסקו ויוריקה [העיירה הקטנה בה דאן ופאטון גדלו. ע.ג]".

ספר לנו משהו על עצמך שאיכשהו מעולם לא פורסם.
"כשהייתי בן 6, אני וחבר שלי מצאנו מכונית שחשבנו שאף אחד לא משתמש בה. הרסנו אותה לגמרי והסתבכנו מאוד".

מה המחמאה הכי גדולה שקיבלת אי פעם?
"סיירו בפטיסטה [שיופיע גם הוא במסגרת הפסטי-זורן, ע.ג.], אמר שאם זבוב היה יושב לי על התווים באמצע ההופעה ומחרבן על הדף, הייתי מצליח לקרוא את הקקי של הזבוב. ככה בעצם הוא החמיא על יכולות קריאת התווים שלי".

אתה נהנה לפעמים להיות נגן להשכרה, או שזה תמיד בגדר "רק עבודה"?
"תמיד יש עבודות שהן ממש בגדר 'רק עבודה', כמו תכניות טלוויזיה. בכל מקרה, אני תמיד משתדל לעשות את העבודה הכי טובה שאני יכול. יש סשנים שהם גבוליים, אבל שוב, אני מנסה לתת את כל הידע המוסיקלי שלי, את כל הטעם האישי והתובנות האפשריות בכל מה שאני מנגן. זו חלק מהסיבה שלוקחים אותי לעבודות כאלו".

אתה עדיין צעיר, ובכל זאת אתה כבר מוסיקאי מאוד משפיע
"קודם כל, אני לא צעיר כמו שאני נראה (תודה לאל) ואני מוסיקאי מקצועי כבר עשרים ושלוש שנים. לשאלתך: יש לי ראש פתוח ואני תמיד מוכן לחוויות למידה. אם אני באמת משפיע כמו שאתה אומר שאני, זה בגלל שמגיל צעיר-מאוד כבר הבנתי מה אני רוצה לעשות והלכתי על זה באינטנסיביות מאותו יום".

מה התרומה היצירתית יש לך לפרוייקט "מונצ'יילד"? איך זה להופיע עם החומר הזה בהופעה חיה?
"יש לא מעט מקום בשבילי לשלוט בעניינים בלהקה הזו. אני מכתיב את רוב הסימנים לנגנים, אבל אני חייב גם להיות נאמן לחזון של זורן ולהתחשב בקצב של פאטון ובארון. בהופעה חיה, אנחנו מנגנים את כל האלבום (הראשון), אבל גם מרחיבים חלק מהקטעים. זה ממש תענוג עבורי, וזה גם מאוד-מאוד פיזי".

איזה סרט, ספר ומוסיקאי אתה אוהב שיפתיעו את המעריצים שלך?
"אני ממש אוהב את האלבום האחרון של ריהאנה, Good Girl Gone Bad. לאחרונה אני קורא את הסונטות של שייקספיר. אף אחד מאלו לא נראה לי מוזר, לעניות דעתי. לדעתי, בעידן שלנו, אם אתה לא אוהב את ריהאנה ואת שייקספיר, אז אתה גזען-קטן וצר-אופקים".

ובאותו עניין: אם איזה ביג-שוט היית רוצה לעבוד? היית יוצא לסיבוב-הופעות עם ג'סטין טימברלייק?
"ברור, בלי היסוס. גם בריטני. אני מעריץ גדול של בריטני. היא לא מסוגלת לטעות".

אתה חושב שהמוסיקה מתפתחת בכיוון חיובי? מה מחשבותיך בנוגע למוסיקה אלקטרונית?
"אני כל הזמן שומע דברים חדשים שמרחיבים לי את האופקים. אני לא יודע מה אומר המושג 'מוסיקה אלקטרונית', אבל אם זו מוסיקה וזה טוב, אז אני אוהב את זה".

איזה עטיפת אלבום של באנגל אתה הכי אוהב?
"העטיפה של דיסקו וולנטה מעולה. לצערי, בגרסה שיצאה בארה"ב הדפיסו אותה על נייר גרוע, ככה שהרבה מהפרטים העדינים בעטיפה לא עברו כמו שצריך. בויניל זה נראה מדהים, מצאתי את התמונה הזו (של העין) בספריה ציבורית".

מה היית מעדיף לעשות ברגע זה?
"לראות את הפרק האחרון של טווין פיקס".

אם היית עונה על כל השאלות, זו הייתה אמורה להיות השאלה ה-30. לכבודה, תרגיש חופשי לאלתר פה איזה משהו.
"שלושים זה לא מספר כל כך רע, אבל החלטתי לא לענות על כל השאלות שלך כי או שהן הכאיבו לי למוח או שלא היה לי כוח. גם משה וגם ישו התחילו להטיף לציבור בגיל 30. בספר 'שופטים' בברית הישנה אומרים שליאיר היו 30 בנים, שרכבו על 30 בנים והיו להם 30 ערים. הגיל 30 נראה לי צעיר מאוד עכשיו. כל כך קרוב ל-29. אמא שלי ילדה אותי כשהייתה בת 30".