מי יואב אותי?

הוא חימם את טורי איימוס והגיע למקום הראשון במצעד בדנמרק: יואב, ישראלי לשעבר, שגר בדרך גם בדרום אפריקה ובניו יורק מתכונן לשחרר אלבום חדש. ראיון

בארץ, "יואב" יכול להישמע כמו שם במה סתמי במיוחד. ככה זה עם גיאוגרפיה – בנאלי כאן יכול להיות אולטרה-אקזוטי בפינה אחרת של העולם. אלא שישנו בחור אחד שנולד בישראל, גדל בדרום-אפריקה וחי בשנים האחרונות בניו-יורק, שנחוש להפוך לקוסמופוליטי ולקחת את שמו אתו, ועושה רושם שהוא בהחלט בדרך לכך. יואב (בלי שם משפחה ובלי גיל מוצהר- הוא נולד מתישהו בין סוף שנות השבעים לתחילת שנות השמונים) מגדיר את עצמו כסינגר-סונגרייטר-דיג'יי, שבעוד חודש יוציא את אלבום הבכורה שלו, Charmed and Strange.

כבר עכשיו יואב מעורר לא-מעט ציפיות בזכות הופעות ב-MTV והצלחה מפתיעה במצעדים ברחבי העולם. אפילו טורי איימוס הזמינה אותו לחממם אותה בכמה מופעים. מהאזנה לאלבום וצפייה בקליפים שלו בדף המייספייס שלו וביוטיוב אין ספק שלבחור יש גם איכויות של כוכב וגם כישרון מוסיקלי הבא לידי ביטוי ביכולת לשזור יחדיו מלודיות מתקתקות, גרובים חביבים ונעימוּת-שרמנטית ממיסה. בראיון אתו גם ברור שיואב הוא בחור חיובי ונחמד, שמאוד מעריך את תרומתו לעולם. וכן, הוא מתעקש שיגיע ארצה בקרוב על מנת שנבחן את התופעה מקרוב.

האלבום שלך יוצא באפריל, תוכל לספר לנו עליו?
"הקלטתי את כל הכלים באלבום, והכלים הם רק הקול שלי והגיטרה. אני משתמש בהמון אפקטים על שניהם ויוצר מהם גם לופים וטקסטורות. ככה גם אני כותב את השירים, על ידי מציאת דרכים לנגן גם את הקצב וגם את המנגינה בו-זמנית על ידי שימוש רק בגיטרה, בקול ובאפקטים. האלבום מורכב משירים שאני כותב שניכרת בהם ההשפעה של כל הדברים שאני שומע: היפ-הופ, דאנס, דראם אנד בייס, מוסיקה הודית ועוד המון השפעות אחרות".

מה הציפיות שלך לקראת היציאה של האלבום?
"כבר עכשיו יש המון דברים מרגשים, לפני שהאלבום עצמו יצא. יש כמה מדינות בהן מישהו נכנס למייספייס שלי, הוריד שיר והתחיל להשמיע ברדיו. בדנמרק הגעתי למקום הראשון בהורדות, בקנדה למקום חמישי, ברוסיה יש לי להיט גדול ובגרמניה יש גם כל מיני עניינים, ככה שאני די אופטימי לגבי התפתחות העניינים בקרוב. אני לא יודע איך יגיבו בביקורות ובעיתונות בכלל, אבל עד-כה לגבי ההופעות שלי היו תגובות חיוביות מאוד".

זה נשמע כאילו הכל התפוצץ פתאום משום מקום, שההצלחה לא הייתה הדרגתית. איך אתה מסביר את זה?
"תמיד רציתי לעשות משהו שישמע שונה – הדברים שהכי ריגשו אותי בפופ היו למשל הפעם הראשונה ששמעתי פורטיסהד, במקרה ברדיו, ופשוט הפסקתי את כל מה שעשיתי על מנת להקשיב כי זה היה כל כך שונה. תמיד ידעתי לכתוב שירים ועכשיו סופסוף מצאתי את הסאונד הייחודי לי. כמובן שגם מזל קשור בהכל – כמה מוסיקאים מפורסמים אוהבים את המוסיקה שלי, למשל טורי איימוס שהזמינה אותי להופיע איתה. פתחתי את ההופעות שלה במשך כשלושה חודשים וקיבלתי תגובות סוערות מהקהל, ובעקבות זה יש לי לא-מעט מעריצים בצפון אמריקה. גם אנדרוורלד שמעו אותי, התלהבו וחיממתי אותם באנגליה. אבל בעצם, עבדתי מאוד קשה כבר שמונה שנים, פיתחתי את הסאונד שלי, הופעתי הרבה והתמקצעתי, ככה שזה לא באמת קרה בבת-אחת".

אני חייב להזכיר את ההקשר הישראלי שלך. ביקרת כאן מאז שעזבת כילד?
"כן, חזרתי כמה פעמים. אח של אבא שלי עדיין גר בישראל, הוא מייצר יין בגולן. לא חזרתי מזה מספר שנים כי עבדתי קשה בשנים האחרונות בניו-יורק, אבל אני מאוד רוצה לחזור ובעיקר על מנת לנגן, אני בטוח שהמוזיקה שלי תתחבר טוב לישראלים – יצא לי להסתובב עם המון ישראלים והבנתי מה הולך טוב בישראל, אז נראה לי שהמוסיקה שלי מתאימה מאוד להלך הרוח הישראלי ואנשים יאהבו את זה. טורי איימוס הופיעה בישראל ממש לפני שהתחלתי להופיע איתה, ככה שיצא קצת פיספוס מבאס".

אחרי שחיית בשלוש יבשות שונות, לאיזה מקום אתה קורא בית?
"זה קשה: אני מבקר כל שנה את ההורים שלי בדרום אפריקה, שם גדלתי, ואני בהחלט מרגיש שם בבית – יש שם המון בעיות בשנים האחרונות אז זה קצת מוזר, אבל עדיין זה יותר בית מכל מקום אחר".

המצב בדרום-אפריקה לאורך השנים השפיע עליך?
"בהחלט. גדלתי בעיר יחסית ליברלית בזמן האפרטהייד, ראיתי איך ספרי ההיסטוריה ואיך התקשורת השתנו וזה השפיע על השקפת העולם שלי, אבל אני לא מאמין בפוליטיקה. המוסיקה שלי היא לא פוליטית, היא יותר חברתית, אבל כל מקום בו אתה גר, משפיע על האמנות שלך".

נראה שאתה מאזין המון למוסיקה. עם מי היית רוצה לשתף פעולה?
"יש שלושה שאני יכול לחשוב עליהם באופן מיידי: ביורק, אפילו אם זה יהיה רק שאני אשיר בקטע שלה. אני חושב שהיא ממש גאון; אפקס טווין – הייתי שמח לתת לו ספריית סאונדים שאני מפיק מהגיטרה ולראות מה הוא יעשה עם זה ואנדרה 3000 מאאוטקאסט, לשתף איתו פעולה יהיה מדהים ממש".

שמעתי שיש לך סיפור מיוחד עם להקת "קראודד האוס", תוכל לספר לנו?
"הם הגיעו להופעה בדרום-אפריקה באמצע שנות ה-90. הייתי בן 14 בערך ועמדתי באחת השורות הראשונות בקהל. ניל פין [הזמר והיוצר העיקרי ב"קראודד האוס", ע.ג.] דיבר הרבה עם הקהל והזמין אנשים לעלות לשיר איתם שירים בהופעה. הוא אמר לי לעלות לבמה ובלי לשים לב בכלל פתאום הייתי שם מול המוני האנשים ועם מיקרופון ביד. שרתי את השורות הראשונות של Into Temptation, ופתאום הקול שלי בוקע מהמוניטורים והרמקולים ברחבי האיצטדיון - זה נשמע ממש יפה והקהל התחיל להתלהב. כל התקשורת בדרום-אפריקה טענה שקראודד האוס השתילו אותי בקהל ושהכל היה מזוייף, שזה די מצחיק".

יש לך מסר לחובבי מוזיקה ישראליים בכלל וחובבי יואב בפרט?
"אני מצפה בכליון עיניים לפגוש אתכם, בעיקר אנשים שמסוגלים לבטא את השם שלי כמו שצריך – Yoev, Yov, Yuaf אנשים מבטאים אותו ככה ובעוד כל מיני דרכים מוזרות – עשינו סרטונים קצרים שיש באינטרנט שמסבירים איך אמורים לבטא אותו".

חשבת פעם לשנות את השם?
"לא, ממש לא. זה שם ייחודי – היה קשה לגדול בדרום-אפריקה, הייתי היהודי היחיד בבית-ספר שלי, אבל עכשיו אני גאה בו וברגע שאנשים יבינו אותו הוא יישאר איתם, קצת כמו 'ביורק'".