"בכל הכח קדימה"

דודוש קלמס, הקלידן של ה"הדג נחש" מספר על הסינגל החדש ואלבום ההופעה החיה, על הילדים, הגיטריסט שעזב ועל לחשושי הפרידה

דודוש קלמס הוא לא "רק" הקלידן של הדג נחש, אלא גם אחד מהחברים המייסדים של ההרכב ואחת הדמויות המשמעותיות בו. לרגל צאת הסינגל הראשון ("לא פראיירים" לייב) מתוך האלבום והדיוידי הראשון בהופעה חיה של "הדג נחש", ושניה לפני היציאה לסיבוב הופעות נוסף בארצות הברית, הרמנו אליו טלפון וקישקשנו אתו על העבר, ההווה והעתיד בעודו נע ברחבי תל אביב במונית.

באיזו הופעה האלבום החדש הוקלט?
"ההופעה עצמה הוקלטה בערך לפני כשנה, במועדון התיאטרון ביפו. זאת הייתה הופעה עם הרבה אורחים - אהובה עוזרי, ליאורה יצחק, גליה ירון, פי אר טרופרז, זוהר עזרא ועוד. יצא גם דיוידי וגם אלבום כפול של ההופעה. בדיוידי, בנוסף להופעה יש גם סרט תיעודי שעשה רועי פלורנטין על סיבוב ההופעות הראשון שלנו בארצות הברית ב-2004.

"ההופעה עצמה מסכמת שמונה שנות פעילות של הלהקה. היא כוללת שירים מכל התקופות והאלבומים והיא גם מעין סיכום של סיבוב ההופעות של 'בעזרת הג'אם', האלבום הרביעי שלנו. לא היה פשוט לבחור איזה שירים לבצע בהופעה הזו מתוך המבחר הגדול שצברנו, הרבה נשארו בצד אבל אני מקווה שהם יכנסו לאלבום ההופעה הבא, כשנוציא אחד כזה".

מה החידוש באלבום ההופעה?
"כל השירים עברו מתיחת פנים להופעה. תמיד אצלנו הביצועים בהופעות לא נאמנים במאה אחוז לגרסאות האלבום המקוריות, אז זה הערך המוסף בנוסף לכל האווירה, הצילום והקהל. יש גם הרבה הפתעות: סולואים, עיבודים, אורחים".

אחרי ההקלטות בצפון קליפורניה של "בעזרת הג'אם", איך שומרים על עניין?
"בשישי הקרוב [1.2] אנחנו טסים לסיבוב נוסף בארצות הברית, העשירי במספר, שיכלול 12 הופעות, והתכנית היא שכשנשוב מהסיבוב אז נעבוד על חומרים גם באנגלית וגם בעברית. אנגלית היא שפת האם של שאנן סטריט [האמ.סי והזמר המוביל של הלהקה], הוא שולט בה וכותב בה מאז ומתמיד. הנסיעות פתחו את העניים לאופציה הזו של אמריקה. זה תהליך קשה ואין אשליה שנצליח שם, אבל אנחנו גם לא רוצים לפספס את ההזדמנות ואם יש כזו אז הולכים על זה".

ואיך אתם מסתדרים עם סיבובי ההופעות בארה"ב
"זה מאוד קשה. כולנו אנשי משפחה, לחלקנו יש ילדים ולאלו שלא, הם בדרך. זו בעצם הנקודה הקשה בכל הדבר הזה, להתנתק מהמשפחה והילדים לתקופות של בין שבוע לחודש. געגועים עזים. יש גם הרבה יתרונות - נחשפים לקהל חדש, רואים מקומות חדשים, מגיעים למקומות שבחיים לא חשבנו שנגיע אליהם. יש חוויה להקתית אחרת, אחד בתחת של השני 24 שעות ביממה. זה מגבש אותנו מאוד בתור להקה. ובבסיס אנחנו חברים טובים, אחרת לא היינו מחזיקים מעמד כבר 12 שנה, חברות יש, זאת אקסיומה מבחינתנו".

איך העזיבה של אמיר בן עמי, גיטריסט הלהקה מזה שנים, השפיעה עליכם?
"אמיר בן עמי הוא יחיד במינו, גיטריסט שלא פגשתי כמותו. הוא החליט לעזוב את הלהקה לפני למעלה משנה לטובת קריירה עמצאית וזה השאיר חור רציני. למדנו להתמודד עם זה, עזבו אותנו כבר נגנים, עברנו שינויים פרסונליים מספר פעמים. זה לא היה פשוט, אבל התארגנו על עצמנו מחדש. ניר גבע, שהכרנו אישית ומוסיקלית, מחליף אותו. הוא נכנס לנעליים מאוד גדולות, יחסית מאוד מהר. אנחנו שישה חברי להקה כיום, ובהופעות אנחנו שמונה יחד עם יאיר סלוצקי וניר גבע".

איך אלבומי הסולו של יאיא ושאנן השפיעו עליכם?
"האלבומים של שאנן ויאיא מאוד מיוחדים ומרגשים. גם גיא מר עובד על אלבום סולו והוא יצא לסיבוב הופעות. גם לשלומי אלון יוצא סינגל, בו הוא שר שיר שהפיקו סאבו וקוטי. משה אסרף מנגן עם ג'יי-וויוז וגיא מר, ואני מתעסק עם תכנים מוסיקליים לטלוויזיה וקולנוע – פסקולים ועיצוב סאונד, יחד עם גל תורן מ"מרסדס בנד". אני אישית השתתפתי כנגן באלבום של שאנן, באלבום של יאיא נתתי את האולפן שלי להקלטת תפקידי הפסנתר ובאלבום של גיא אני גם מנגן".

עם כל הפרויקטים האישיים והשינויים, יש כבר לחשושים על פירוק
"אנחנו מודעים ללחשושים על ההתפרקות, אם בפורום שלנו ואם בשאלות בראיונות, אבל אנחנו ממשיכים בכל הכח הקדימה, ככה שזה ממש לא נכון. יש לנו תכניות ארוכות טווח. בינואר 2008 סיימנו חוזה עם חברת התקליטים שלנו. אחרי שמונה שנים של שותפות מאוד פוריה ב'לבנטיני,' החלטנו ללכת בדרך עצמאית. יצאנו מהתקופה הזו מלאי הערכה לכל מה שהאנשים האלו עשו בשבילנו. כל הדיבורים על פירוק ועזיבות והפרויקטים של סולו, זה תלוש מהמציאות – זה מבורך שיש פרויקטים כאלו, אני מאמין שזה רק מחזק אותנו".

והתכניות האישיות שלך?
"לי ולזוגתי, גליה ירון, יש תכניות להביא עוד ילדים לעולם. גליה התארחה בשלושת האלבומים של 'הדג נחש' וכרגע היא אוספת חומרים לאלבום סולו שני, שנעשה אותו ביחד. חוץ מזה אין לי כרגע דחף לכתוב שירים או לעשות פרויקט סולו של עצמי, אולי יום אחד זה עוד יקרה. אני מבחינה אישית לא רואה את עצמי כרגע מוציא אלבום סולו, אלא יותר מאחורי הקלעים, באזור ההפקה המוזיקלית לאמנים אחרים, לא משנה למי, הפקתי בעבר ואפיק גם בעתיד".

אז מה החודשים הקרובים יולידו?
"'לא פראיירים לייב' יצא, ביום שני יוצא סינגל וקליפ (בהופעה חיה), האלבום והדיוידי יוצאים ביחד במהלך חודש מרץ. בסוף מרץ עושים הופעת השקה חגיגית לאלבום ובנוסף האלבום השלישי 'חומר מקומי' הגיע לאלבום פלטינה אז תהיה חגיגה כפולה - אחרי המסיבה תהיה הופעה חגיגית ב-27 למרץ בבארבי".