האם צמד האחיות מ"אקס פקטור" בדרך להצלחה בחו"ל?

ריטה בגרסה שצריך לגנוז ל"נפרדנו כך", אייל גולן מתבכיין, שיר לוי מתפספס וכרקוקלי מביאות בשורה חדשה בפופ המקומי. סיכום מוזיקה ישראלית

האחיות כרקוקלי
האחיות כרקוקלי | צילום: יח"צ

בשבוע שעבר עלתה ב-HOT סדרת הפשע המקורית החדשה- "מלכות". מי שמככבת בתפקיד הראשי, הזמרת הותיקה ריטה, הקליטה עם צאת הסדרה את שיר הנושא- "נפרדנו כך", להיטו הראשון של אבנר גדסי מראשית שנות ה-70 ואחד משירי הפרידה הגדולים במוזיקה הישראלית שכתבה סמדר שיר (על פרידתה מדודו טופז ז"ל) והלחין גדסי.

 

במקור, אגב, השיר לא נולד כשיר פרידה אולטימטיבי אלא הוקלט בגרסה גנוזה בשם "הלכת לבד" ע"י גדסי, גרסה לא כל כך טובה שנגנזה עוד בטרם שיר כתבה מילותיה המוכרות.

 

כשהאזנתי לביצוע של ריטה, ישר נזכרתי באותו ביצוע אנמי ודי משעמם של גדסי ל"הלכת לבד" ותהיתי מדוע ריטה לא גנזה את הביצוע שלה לשיר? העיבוד אמנם מושקע אך לא משרת כל כך את משמעות הטקסט, הביצוע תיאטרלי מדי, כזה שפחות פורט על מיתרי הרגש, והאינטרפרטציה של ריטה לשיר לא משרתת היטב את כל הוייב שמלווה אותו ודי מתפספסת. לאחר ההאזנה, עלה בי הגעגוע לשמוע את הגרסה הגנוזה. לפחות שם זה נשמע אמיתי, אמוציונאלי ולא מלוקק.

 

 

מי שבדומה לריטה גם אינו מצליח כל כך להמציא מחדש את הגלגל הוא אייל גולן שהשבוע הציג לנו שיר חדש במסגרת "פסטיבל שירי הבכי והדיכאון" שמלווים אותו לאחרונה ביתר שאת. "אהיה בכל מקום", שיר שנכתב כנראה בהשראת פרידתו של גולן מרוסלנה והיחסים בינו לבין ילדם המשותף.

 

אמנם הלחן מלודי והולם את קולו של גולן, אך הטקסט די נדוש, נוסחתי וכבר לא מצליח כל כך לרגש ולגעת, בייחוד כשלא מזמן חבק גולן שיר דומה "אסתדר לבד" שגם עוסק באותו נושא של "עזבת אותי, שברת לי את הלב, בא לי לבכות עצמי למוות".

 

בשירים כמו הדואט עם משה פרץ ("כמה ימים") או "טירוף מתוק" גולן מצליח לחדש ולהביא בשורה מרעננת, אך שירי בכי כאלה כבר מזמן לא עובדים. ספק אם בעוד חצי שנה הוא יזכור שהקליט את השיר הזה. אנחנו בכל אופן- לא.

 

 

שיר לוי, שבימים אלה נישא מעט על תהילת השתתפותו בריאליטי המוזיקלי הדי כושל "דה פור" מנסה לנצל את המומנטום ומשחרר את "גיבור", בלדה רומנטית וסטנדרטית בה מצהיר על אהבתו לבחירת ליבו.

 

אם נניח לרגע בצד את הציניות שלי ואת הקיטשיות שבשיר, לוי הוא זמר ענק. הוא יודע להגיש שיר וכבר מזמן לא "הבן של". הוא יודע בקולו החם לרגש ולגעת בלב ותמיד הצטייר בעיניי כזמר "איכותי מדי" לתעשייה שהוא אמנם חלק ממנה, אך עם פאסון ייחודי לו.

 

למרות זאת, "גיבור" נשמע כמו עוד אלף שירים בסגנון (אפילו הבית הראשון שבו מזכיר מעט את הבית הראשון ב"קרמלה" של משה פרץ מבחינת המבנה), נטול מקוריות וגדוש בכל מה שנדוש. היכול להיות שלוי מאבד את הייחודיות שלו? אני בספק. אך בשביל להמשיך ולצמוח בזירה, הוא חייב להביא את הסאונד החדש, העדכני אך הייחודי לו ולא להתפשר בשירים "בינוניים" כמו זה שהוא שיר נחמד, אך לא מעבר לכך.

 

לאט לאט אך בטוח, כרקוקלי (האחיות לירון וטלי כרקוקלי) מגישות לנו פופ עכשווי מחו"ל ונושאות בשורה חדשה בז'אנר שנמצא כיום בפריחה. "על הספה" הוא השיר החדש שיצרו השתיים (יחד עם סתיו בגר) ומשלבות מקצבים א-סימטריים עם הרמוניות קוליות טובות שמגיעות לשיאן עם בוא הפזמון שאינו מכביר במילים ( "לה לה ליי ליי" לא נחשב) אך תופס את האוזן.

 

השתיים יצרו בקרוב לארבע דקות אופרת פופ שאינה כוללת מבנה מוזיקלי אחיד ונוסחתי אלא משתנה מבית לבית ומשלב בין טקסט רומנטי לביצוע סקסי ושובב שקרוב לודאי שישמש המשך הולם לשירן הקודם "תשע נשמות".

 

 

במה חדשה: אדווה עומר - "שיקרתי"

 

אדווה עומר, שאולי זכורה לחלקכם מ"הכוכב הבא לאירוויזיון", מגבירה קצב צעדיה בביצה המוזיקלית המקומית ועמלה בימים אלה על שירים חדשים. כארבעה וחצי חודשים לאחר שירה הראשון בקריירה המתחדשת - "לעזוב פלאפונים", שיר הטראש הפופי ים תיכוני שנשמע כבדיחה גרועה ומביכה מ"ארץ נהדרת", עומר מבליחה עם שיר חדש- "שיקרתי" והפעם חוזרת למקום הטבעי וההולם אותה ביותר- הבלדה.

 

השיר "שיקרתי", בלדה מלנכולית שגרתית ולא מיוחדת, נשמע כתפור וטבעי יותר לקולה של עומר, שמציגה את הפוטנציאל הווקאלי הגלום בה (וראוי לעוד מעט ליטוש).

 

עם זאת, הייתי מצפה ממנה לוותר מעט על המניירות הדי מוגזמות שבולטות בו וכוללות סלסול יתר על המידה ולא תמיד במקום הנכון וניסיון די בוסרי להציג טונים גבוהים (בהם לעיתים במהלך השיר היא מתקשה כמו נחנקת מאנקתה לשבריר שנייה). אני לא מאמין לה כשהיא שרה, היא שרה שיר על כאב ועצבות ולא מצליח להעביר את הכנות והאמוציות שלה בצורה הרצויה ועם טקסט ולחן כאלו קליטים- הרגש יכל לשנות את כל התמונה. נוגע אך לא פוגע.