שארל אזנבור, מגדולי הזמרים בכל הזמנים, מת בגיל 94

אזנבור, יליד פריז להורים ארמניים, כונה ״פרנק סינטרה הצרפתי״ ומכר מעל 180 מיליון עותקים מיצירותיו ברחבי העולם, נוסף לקריירה קולנועית מצליחה

שארל אזנבור
שארל אזנבור | צילום: רויטרס

הזמר והשחקן הצרפתי האגדי שארל אזנבור הלך לעולמו היום (שני) בגיל 94, משאיר אחריו מורשת מוזיקלית עשירה ויוצאת דופן.

 

אזנבור, שנולד כשאנור ורינאג אזנבוריאן בפריז להורים ממוצא ארמני שברחו מרצח העם, נקרא פעמים רבות ״פרנק סינטרה״ הצרפתי, מכר למעלה מ-180 מיליון עותקים מיצירותיו והופיע ב-94 מדינות ברחבי העולם. הוא ביצע בין 1,200 ל-1,400 שירים לפי ההערכות - שאת רובם כתב בעצמו - בשבע שפות שונות.

 

הוא היה תחילה זמר החימום של אדית פיאף במועדון המולאן רוז׳ המפורסם, והפך לידיד ושותף שלה. השיר המפורסם ביותר שלו ככל הנראה היה She, בלדה רומנטית שיצאה ב-1974, הגיעה לראש המצעד הבריטי ותורגמה לשפות רבות.

 

בנוסף לשירה, אזנבור היה גם שחקן קולנוע מצליח, עם קריירה שהחלה בגיל 9 עת עזב את בית הספר לטובת עולם הבמה, ועברה דרך סרטים של שברול וטריפו, והופעה בסרט זוכה האוסקר ״תוף הפח״ בשנת 1979. במשאל שערכה רשת CNN ומגזין טיים הוא נבחר ל״איש הבידור של המאה״, לפני בוב דילן ואלוויס פרסלי. בשנת 2017 הוא זכה לכוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד, שם אמר עליו הבמאי פיטר בוגדנוביץ׳: ״סינטרה אמר פעם שכל שיר הוא מחזה לשחקן אחד - ושארל היה יוצא דופן כשחקן וכזמר״.

 

אזנבור היה אמור להופיע בישראל ביוני 2019, והיתה לו פינה חמה בלב לישראל בה ביקר פעמים רבות. הוריו סייעו לאנשי תנועת הרזיסטאנס, ההתנגדות לנאצים, בזמן מלחמת העולם השניה, והצילו יהודים רבים - כמו גם קומוניסטים - מהשמדה. בנובמבר האחרון זכה לאות הוקרה בישראל.