מה הסיכוי של יוזמת החרם על האירוויזיון להצליח?

רוג’ר ווטרס ויותר מ-100 אמנים נוספים קראו בסוף השבוע להחרים את התחרות שתתקיים בישראל ב-2019 • מדוע דינה של העצומה להיכשל, ועל מה בכל זאת יכולה להשפיע?

נטע ברזילי זוכה באירוויזיון 2018
נטע ברזילי זוכה באירוויזיון 2018 | צילום: Andres Putting, eurovision.tv

אם לא די במשברים הפנימיים לקראת האירוויזיון, כעת מתרחש על התחרות איום נוסף מבחוץ. זה היה רק עניין של זמן עד שתומכי BDS ינסו לסכל את קיום האירוויזיון בישראל.

 

כ-140 אומנים ויוצרים פרסמו אמש עצומה הקוראת להחרים את האירוויזיון אם ייערך בארץ. מלבד השמות הקבועים כמו המוסיקאי רוג'ר ווטרס, הבמאים מייק לי וקן לואץ׳ ומפיק המוזיקה בריאן אינו, אפשר למצוא שם גם ישראלים ובהם יוזם מכתב הטייסים הסרבנים, יונתן שפירא. במכתב מציינים האומנים את 62 המפגינים הפלסטינים, בהם אנשי חמאס, שנהרגו מאש צה״ל בגדר הגבול למחרת האירוויזיון, כדוגמא לפגיעה החמורה, לדבריהם, בזכויות אדם ע"י ישראל.

 

הביטול הצורב של לנה דל ריי ושל עוד 12 אומנים, שאמורים היו להופיע השבוע בפסטיבל מטאור, הוכיח שוב את עוצמתו של קמפיין BDS אבל דומה שבמקרה של האירוויזיון לאומנים יהיה יותר קשה להחרים את ישראל כי הם לא מייצגים את רק עצמם אלא את המדינה שבוחרות בהם. רוחות החרם האלה שנושבות מאירופה אולי יחזקו את הנטייה הקיימת גם כך באיגוד השידור האירופי לבחור בתל אביב כעיר המארחת במקום בירושלים.

 

בינתיים מחכים באיגוד שראש הממשלה נתניהו או נציג מטעמו יחתמו על מסמך התנאים שהוצגו בפניהם, כדי שיוכלו סוף סוף להכריז על העיר הנבחרת.