מכונות של מלחמה: אתניקס, תיעוד מבפנים - כך נוצר השבר הגדול

במשך שלושה עשורים, הכל שם היה תותים - עד שתמיר קליסקי שכר מנהלת אישית שביקשה לשפר את תמלוגיו. משם הטינופת יוצאת החוצה - מה שהביא לפרידה בצלילים צורמים מאוד

אתניקס
אתניקס | צילום: רן גולני, יח"צ

"החיים שלהם כבר לא תותים", "החברות של זאב ותמיר נרקבה כמו תפוח", "מה תמיר לא נתן וזאב שלח בו אש".

 

משחקי מילים רבים נכתבו בעקבות הסכסוך של להקת אתניקס הוותיקה; מצד אחד הם מעידים על גיחוך מסוים כלפי להיטי הלהקה, ומצד שני הם מדגישים עד כמה עמוק השתרשה אתניקס בפסקול הישראלי, ואיך הפכה עם השנים לקאלט.

 

>> לכתבות נוספות

מה חשבנו על האיחוד האחרון של אתניקס ואייל גולן?

סל תרבות, עם זאב נחמה

ביקורת סינגלים: למה משה פרץ לא משחזר את ההצלחה?

 

כוכבים קמים ונופלים, להקות מתחברות ומתפרקות, אבל נדמה שאתניקס תמיד הייתה שם. בלי הרבה רעש, בלי לככב במדורי הרכילות, אלא פשוט עם מוזיקה קליטה וטובה, מכונת הלהיטים של אתניקס עבדה נון סטופ, עד שבמקום תותים הם החלו לקנות מכונות של מלחמה.

 

זאב נחמה שאחז במיקרופון תמיד נחשב למנהיג הלהקה, אבל תמיר קליסקי על הקלידים אחראי למאות המלודיות ולעיבודים. והרי סוד ההצלחה של הלהקה הותיקה הוא לא הכריזמה הנוטפת או גדודי המעריצות, אלא השירים.

 

אבל יכול להיות שכל זה בקרוב ייגמר, כפי שנרמז בפוסט שכתבה המנהלת האישית של קליסקי: "יש לי תחושה שבקרוב מאד כולם יהיו 'חסרים' באתניקס... כבר לא נוכל לשמוע את "תותים" ואת שאר הלהיטים הענקיים של אתניקס... ויהיה לי מאד עצוב".

 

תכתובות המיילים הטעונות שנחשפות כאן מתארות בצורה האותנטית ביותר איך נוצר המשבר שמאיים לפרק את אתניקס. תמיר לקח לעצמו מנהלת אישית, בנפרד מהלהקה, ורד היימן, שפעלה לשיפור הזכויות שלו מול מנהל הלהקה מיקי דה פז- ניסיון שהוביל לפיצוץ והגיע עכשיו לבית המשפט.

 

הסכסוך נמשך כעת בבית המשפט, אתניקס תבעה את קליסקי על כך שהכפיש את שם הלהקה, כשחשף את הסכסוך בתקשורת, פגע בהזמנות של הלהקה להופעות פרטיות, ויצר אי וודאות בקרב הלקוחות. קליסקי מצד שני, גם הוא חלק מהמפעל שנקרא "אתניקס" דורש פיצויים ראויים שישקפו את תרומתו ללהקה וכעת נשאלת השאלה- האם אתניקס תמשיך להיקרא אתניקס בלי קליסקי?

 

כשפרצו בשנות התשעים, אתניקס הצליחו להפוך את המוזיקה המזרחית לפופ מיינסטרימי שכיכב בראשי המצעדים, הם גידלו וטיפחו מוזיקאים שהפכו אחר כך לכוכבים בפני עצמם, ותפקדו תמיד כאחות הגדולה והבוגרת בתעשיית המוזיקה רוויות היצרים. אפילו השם אתניקס - חוגג את החיבור בין מוזיקה אתנית לבין העולם המערבי, שמיוצג באות X. עכשיו רק צריך מישהו, שיחבר אותם.