למה הזמרים המזרחיים עדיין מרגישים מקופחים?

"מה הסיבה שאני לא אכנס לגלגלצ?!" איתי לוי, ששירו 'מסיבה בחיפה' נמצא בראש המצעדים, מדבר על תקרת הזכוכית שלטענתו כל זמר ים תיכוני שרוצה להצליח צריך לפרוץ. חן ליברמן בודקת בסדרת הכתבות "כפיים" - מדוע חלק מהזמרים הים תיכוניים עדיין מרגישים מקופחים? חלק 1

איתי לוי
איתי לוי | צילום: צילום מסך -

כששואלים מה זו מוזיקה מזרחית בדרך כלל מקבלים קודם תשובות מנומקות שמתמקדות במוזיקה- מקצבים, כלי נגינה, הפקה.

 

האם דודו טסה עושה מוזיקה מזרחית? ברי סחרוף? להקת א-ווה? חן אלמליח אומרת שהמוזיקה היא של הקהל ובגלל זה

גם סטטיק ובן אל זה מוזיקה מזרחית, אליקו אומר שאת ברי סחרוף לא יוצא לו לנגן.

 

>> לכתבות נוספות בסדרה "כפיים"

פרק 2: למה כולם שונאים את גלגלצ?

פרק 3: טקסט פוליטי או אחדות בעם?

פרק 4: שמח ברחבה, שמח יותר בחשבון הבנק

לשאלה אם יש או אין קיפוח של המוזיקה המזרחית יש בינתיים תשובה אחת שעליה כולם מסכימים: היה קיפוח. הזיכרון של הקיפוח לא נשכח עם השנים, גם כשהמוזיקה המזרחית הפכה להיות הרווחית והפופלרית בישראל, ולמרות ש"ערב טוב קיסריה" נאמר כבר מאות פעמים על ידי אומנים מהז'אנר.

 

לינקים

גם אם אתם עוד לא מזהים את הזמר איתי לוי, השיר שלו, "מסיבה בחיפה", הפך לאחד הלהיטים הגדולים הקיץ והגיע למקום הראשון במצעד השבועי של גלגל"צ, כבר יגרום לכם להבין בדיוק מי הוא.

 

"כשגלגלצ משמיעים אותך כולם באים אחריהם - אבל איפה הייתה בשאר הלהיטים שהוצאתי?" הוא אומר. "אמרה לי שדרנית בגלגלצ שהיא אוהבת את המוזיקה שלי- אז למה לא השמעתם?" למרות שקביל השנה חיבוק גדול מגלגל"צ, לוי לא לגמרי השתחרר מתחושת האנדרדוג, "אולי קשה לאנשים לראות אנשים שמגיעים ממקום נמוך מצליחים- אבל מוזיקה זה כל מה שהיה לי, לא היה לי טלפון, מחשב, אופניים".

 

>>לעוד כתבות שאולי יעניינו אתכם:

האם צביקה פיק יעזור לנועה קירל לכבוש את העולם?

המומחים קבעו: זה הסרט הטוב ביותר של המאה ה-21

 

המוזיקה המזרחית עברה דרך ארוכה מאז הקסטות בתחנה המרכזית, ועל הפופולריות שלה אין ויכוח- אבל עדיין שיח הקיפוח מסרב להחליף תקליט. אולי כי הצלחה כלכלית לא קונה באופן אוטומטי מעמד- וגם אם נראה שהאומנים המזרחים לא צריכים את עזרתה של מירי רגב כדי להיכנס לגלגלצ, הם כן צריכים את החותמת הממסדית למהפיכה שכבר הושלמה. אבל כשמדברים על קיפוח של המוזיקה המזרחית, לא באמת מדברים על המוזיקה.