הטרגדיה שמאחורי ההצלחה: כך הצליחה אוקראינה להשחיל מסר פוליטי בשיר לאירוויזיון

סוזנה ג'מאלאדינובה, או בשם הבמה שלה "ג'מאלה", ניצלה עמימות בחוקי האירוויזיון כדי להכניס לתחרות הזמר האירופית שיר בעל משמעות פוליטית - כביכול עתיקה, אבל כזו המתכתבת גם עם הכעס של האוקראינים על סיפוח קרים ב-2014

ג'מאלה, הזוכה של אוקראינה באירוויזיון 2016
ג'מאלה, הזוכה של אוקראינה באירוויזיון 2016 | צילום: גטיאימג'בנק/GettyImages

הפוליטיקה באירוויזיון מוגבלת בדרך כלל להצבעות - מדינות מפרגנות לשכנותיהן, קצת פחות לאויבות, ולכל עם יש השגות משלו. אבל אוקראינה הצליחה להשחיל לתחרות שיר עם משמעות פוליטית טעונה - שבסופו של דבר גם קטף את המקום הראשון.

 

כפי שהסבירה חן ליברמן לפני כשלושה חודשים, בתוכנית "לונדון את קירשנבאום", הפוליטיקה אמורה להישאר מחוץ לבמה על פי חוקי התחרות. הפירצה בחוק נוצלה על ידי אוקראינה, שהזכירה מאורע מהעבר רק בשמו של השיר - 1944, שקישר לגירושם של הטטארים מחצי האי קרים על ידי יוזף סטאלין, במהלך מלחמת העולם השנייה.

 

>> לכתבות נוספות בנושא

אירוויזיון 2016: אוקראינה ניצחה, חובי סטאר דורג 14

נוגע בכוכבים: חובי סטאר העפיל לגמר

 

הזמרת, ג'מאלה (סוזנה ג'מאלאדינובה), מוסלמית טטארית בעצמה וילידת קירגיזיסטן, הביאה את הנושא לקדמת הבמה, כשהיא מנצלת את רגשות הקיפוח של האוקראינים מהסיפוח של קרים לרוסיה לפני שנתיים.

 

כ-250 אלף טטארים גורשו על ידי סטאלין לפני 72 שנים מחצי האי - חמישית מהאוכלוסיה שם - ומתוכם, 100 אלף מתו מרעב וממחלות כתוצאה מהגירוש.

 

ג'מאלה מביאה את סיפורה הפרטי הטראגי של סבתא רבא שלה, שנאלצה לעזוב את חצי האי קרים במהלך הגירוש, כשהיו לה חמישה ילדים, איבדה את אחת מהן על הדרך - וכל זאת כאשר בעלה של אותה סבתא רבא משרת בצבא הסובייטי ונלחם בנאצים.

 

"כשחיילים באים, הם באים לבית שלך, הם הורגים את כולם ואומרים 'אנחנו לא אשמים, לא אשמים'", שרה ג'מאלה הפופולרית מאוד באוקראינה. "האם דעתכם נשתבשה עליכם? האנושות בוכה / אתם חושבים שאתם אלים, אבל כולם מתים / הם בולעים את הנשמה שלי, הנשמות שלנו / לא יכולתי לבלות שם את נעוריי, מפני שגזלתם ממני את שלוותי".

 

ולדימיר פוטין לא היה מאושר בכלל מהשיר הזה, אבל דווקא ג'מאלה קיוותה שהשיר יביא לה נקודות רבות מרוסיה. "יש שם אנשים שמבינים אותי במאת האחוזים", הצהירה אז. בסופו של דבר, זכתה אוקראינה במקום הראשון בשקלול הנקודות - אם כי רוסיה זכתה במירב הקולות של הקהל, ודורגה שלישית בסך הכל.

 

אגב, האוקראינים כבר מחזיקים ברקורד בנושאים פוליטיים באירוויזיון: ב-2004, בשיר על מהפכת הקטיפה, שרו: "ביחד אנחנו רבים, לא יוכלו להביס אותנו / מהפכה מתחוללת, שקרים הם אמצעי להשמדת המונים / אלוהים עדי, חיכינו זמן רב מדי".

 

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ב
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ב"יום הניצחון" | צילום: רויטרס