לאה שבת ושלמה בר לוקחים חלק במופעי שירת הבקשות

מנהג שירת הבקשות, שהחל במאה ה-16 בקהילות יהודיות שונות בעולם, יתקיים השנה בבית הקונפדרציה בירושלים ויכלול הופעות של לאה שבת, שלמה בר, יאיר דלל ואתה פייטנים הרב חיים לוק, משה חבושה, רפאל ברזני ועוד

לאה שבת
לאה שבת | צילום: שרי עוז

בית הקונפדרציה בירושלים יקיים ארבעה מופעים בסדרה חדשה המוקדשת למנהג העתיק של שירת הבקשות בקרב קהילות ישראל. המופעים מכוונים ליצור חוויה רוחנית מוזיקלית ייחודית בהשתתפות מוזיקאים ישראלים שמחוברים לשורשיהם ופייטנים מהמובילים הפועלים כיום בארץ.

 

החל מהמאה ה-16 נהגו כמה מקהילות ישראל, ובראשן חוג המקובלים בצפת, לקום אחר חצות בלילות שבת בחורף ולהגיע לבית-הכנסת לאירועי שירת פיוטים - הלא היא שירת הבקשות. במהלך השנים התפשט המנהג בקרב קהילות ישראל במזרח התיכון והיה לחלק מרכזי במסורות הפיוט שלהן. הפייטנים המקומיים אף הוסיפו פיוטים משלהם, כמו גם לחנים מהמסורות המוזיקליות שבהן חיו, וכל אלה העשירו וגיוונו את שירת הבקשות. בקהילות מסוימות ממשיך מנהג זה להתקיים במתכונתו המסורתית עד היום.

Ukmfkx
שלמה בר | צילום: יחסי ציבור

 

כל ערב בסדרה, שתתקיים בתאריכים 21-24 ביוני, יורכב משני חלקים – הראשון יכלול מופע מוזיקלי אישי של שלמה בר שישיר ויספר על מסעו משולי המוזיקה הישראלית אל לב הקונצנזוס. הוא יתאר את הקשר בין יצירתו האישית לבין השפעות מוזיקליות מסורתיות ועולם הפיוט המרוקאי שעל ברכיו גדל בילדותו; יאיר דלאל שינגן, ישיר ויספר על המוזיקה הערבית והעיראקית, על מקומן בהתפתחותו המוזיקלית ועל המוזיקאים היהודים יוצאי עיראק, מקומם בעולם המוזיקה בעיראק והשתלבותם בתזמורת קול ישראל בערבית; ולאה שבת שתשיר ותשתף את הקהל בתחנות בהתפתחותה המוזיקלית, ותספר על מקומה של המוזיקה הטורקית בבית בו גדלה ועל התהליך של חיפוש המקום האישי בנבכי המסורת והתרבות היהודית. החלק השני של הערב יכלול מופעים בהם ישתתפו פייטנים מובילים, ביניהם הרב חיים לוק, משה חבושה, רפאל ברזני ואחרים שיציגו ארבע מסורות שונות: מרוקו, בבל, טורקיה (אורפה) וחאלב.

 

את הסדרה ערך רוני איש-רן, מורה לשירת הפיוט המזרחי, פייטן ומלחין. "מאז המאה ה-16 המוזיקה היא חלק משמעותי מאוד מעולם הפיוט. לא בכדי הנהיג הרב ישראל נג'ארה את הנוהל לציין ליד כל פיוט שכתב את שם הלחן המקורי לפיו נכתב (טורקי, ערבי או ספרדי) ואת הסולם המוזיקלי של הלחן. הדבר יצר עולם מוזיקלי עשיר ועמוק שבזכותו, במידה רבה, השתמר וחי הפיוט בקהילות השונות במשך השנים. הסדרה באה לחשוף את האוצרות המוזיקליים האדירים מארצות המזרח".

. Bj
רוני איש-רן | צילום: שאהר בורקאן

למידע נוסף:

"בית הקונפדרציה" בפייסבוק ובאתר: www.confederationhouse.org

טלפון: 02-5399360 שלוחה 5