ליאור דיין נפרד מיהונתן גפן ז"ל ותוקף את ערוץ 14: "זה פשוט בושה וחרפה"

יממה לאחר מותו של יהונתן גפן ז"ל, ליאור דיין סופד לבן משפחתו שהלך לעולמו אתמול בגיל 76. הוא משתף באחד המכתבים האחרונים שכתב לו, ותוקף את מהדורת החדשות של ערוץ 14 שבחרה להתעלם ממותו: "נראה לך שאיזשהי מהדורה במדינת ישראל תוכל להתעלם היה וחלילה קורה משהו לאריאל זילבר?"

זמן צפייה: 13:52

"אני חייב להגיד שמבחינה משפחתית יהונתן היה אחד מהאנשים היותר אהובים עליי," מספר ליאור דיין בתוכנית "העולם הבוקר". "נהגנו להתכתב הרבה ואני רוצה להקריא משהו שהוא כתב לי באחד המכתבים האחרונים שהוא שלח לי".

לכתבות נוספות בתרבות ובידור:

וכך כתב יהונתן גפן במכתבו: "הימים ריקים. כל חיי התעוררתי כדי לכתוב, וכעת כשאינני כותב אין לי בשביל מה לקום. וזה לא שאין לי על מה לכתוב, רק שפתאום אין לי את הצורך הזה. כמשורר וסאטיריקן אני עדיין מזהה את כל העוולות שמסביב וחשוב לי להשמיע קול זועם. התחלתי לכתוב ולהופיע כי הרגשתי והזדהתי עם הילד של אנדרסן 'בבגדי המלך החדשים' שצעק - 'המלך עירום', ועכשיו כשאני ילד זקן, המלך עדיין עירום, אבל לאן נעלמה הצעקה שלי?"

ליאור מספר שיהונתן גפן ביטא דור שלם של הלומי קרב: "את תפקיד המורד הוא מילא בצורה נאמנה ואני מרגיש שהצעקה שלו הייתה חממה להמון צעקות משנה שהגיעו אחר כך. הוא ניתב את הדרך לצעקנים אחרים. הוא באמת אחד האנשים החשובים ביותר, בהחלט מישהו שהמציא סגנון כתיבה ייחודי משלו. ברמה האישית הוא אחד האנשים שהכי עזרו לי באופן אישי לאורך כל השנים והיה שם בהמון צמתים".

יהונתן גפן
יהונתן גפן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אביבה אימו של גפן מתה במהלך שירותו הצבאי מנטילת מנת יתר של כדורים, ובספרו "אישה יקרה" הוא חשף שהיא התאבדה לאחר שהייתה שרויה בדיכאון. ליאור מספר על הקשר המיוחד שהיה לו איתה: "יהונתן סיפר לי שכשהוא היה ילד קטן אביבה הייתה המון בעולם שלה. פעם ראשונה שהוא כתב שיר הוא הראה את זה לאמא שלו, היא נתנה לו נישקה ואמרה לו: 'אני גאה בך'. מאז הוא כותב כי זה היה בין הפעמים הראשונות שהוא קיבל נשיקה מהאמא שלו. המלנכוליה הזאת היא חלק בלתי נפרד מהיצירה של יהונתן. בתוך זה מסתתרים מאגרי דיכאון, שהם המעיין הנובע של היצירות הכי משמעותיות שאנחנו מכירים במוזיקה העברית".

על התבטאויותיו הפוליטיות, בין השאר נגד משה דיין, הוא מספר: "הוא שילם מחירים אפילו ברמה המשפחתית. יהונתן גדל בנהלל ואז עבר לסבא וסבתא שלי שגרו בצהלה בתל אביב. אחרי ששת הימים, אחרי כיפור, הוא כתב את האמת שלו, שהיא אמת מאוד קשה. לסבא שלי, משה דיין, הייתה בעיה מאוד גדולה עם זה, כי הדברים נכתבו ממש עליו. אבל מבחינת יהונתן הביקורת והצעקה היו מעל הכל. במובן הזה זה מאוד שונה מימינו אלו שאנשים מאוד מחושבים וזהירים".

לסיום ליאור ביטא ביקורת כלפי מהדורת החדשות של ערוץ 14 שבחרה להתעלם ממותו של גפן: "ערוץ 14 משדר מציאות אלטרנטיבית. אני חושב שזה בושה וחרפה. כמו שאנחנו נוציא את אריאל זילבר. את יכולה להוציא את אריאל זילבר? דעותיו ימיניות קיצוניות, נראה לך שאיזשהי מהדורה במדינת ישראל תוכל להתעלם היה וחלילה, חס ושלום, קורה משהו לאריאל זילבר? המציאות האלטרנטיבית שהם מייצרים היא מציאות דוחה ובזויה, ויהונתן היה הראשון להגיד - היא מסוכנת מכיוון שהיא מציאות אלטרנטיבית שבאמת מוציאה את השורשים. זה לא ייאמן. זה פשוט בושה וחרפה".