דייויד ברוזה: "כשישראלי נושם, גם האוויר פוליטי"

אחרי שבע שנים, דייויד ברוזה מוציא אלבום חדש, "טבעת זהב", וחוזר לתחילת הדרך עם יהונתן גפן, לחיים האישיים - ולמיזם החדש שנועד להעניק מיליון גיטרות למיליון ילדים

דיויד ברוזה
דיויד ברוזה | צילום: חדשות עשר

אלו רגעים של לפני הופעה. באלאנס על הבמה, הקהל עוד מעט ימלא את האולם. מאחורי הקלעים, הנגנים - אוכלים, נחים לקראת ערב ארוך. רק אדם אחד ממשיך לפרוט ללא הפסקה, כאילו מדובר בנגן צעיר רגע לפני הופעה ראשונה.

 

לפי הסיפורים בחדר - דווקא הנגנים הם אלה שצריכים להיות בכוננות מוגברת. והערב - ממש מתיחות, כי ברוזה הולך לבצע על הבמה שירים מהאלבום החדש שלו - אלבום ראשון בעברית אחרי 7 שנים.

דיוויד ברוזה הוא הזמר הכי ישראלי ולא ישראלי שיש. השירים שלו הם חלק בלתי נפרד מהנוף המוסיקלי כאן אבל השנים שבהן נדד בין ישראל ספרד, אנגליה וארצות הברית יצרו - ניחוח של חו"ל.

האיש הזה, עד גיל 20 בערך - ממש לא רצה להיות זמר. השינוי האמיתי הגיע בגיל 22, כשפגש את יהונתן גפן. "ישראלי, גם כשהוא קם בבוקר, האוויר שהוא נושם פוליטי", הוא מסביר את השירים שכתב אז ומבצע גם היום. הנאיביות הזאת של ילד הפרחים מלווה אותו לאורך כל הדרך למרות שהרבה דברים השתנו, גם בחייו האישיים - אז הוא שר האישה שאיתי לרותי, אשתו לשעבר, כיום, הוא נשוי לנילי לוטן מעצבת פנים שחיה בניו יורק. בגיל 63 הטרובדור ממשיך לנדוד.

זהו ברוזה - רומנטיקה, שירי אהבה, מצדה בזריחה - דורות של בני נוער שרים איתו שם בכל פעם מחדש. ויש גם את מה שהפך אחרי ארץ נהדרת קצת בדיחה - ההופעות במקלטים.

 

רדיוהד. תרמו גיטרות למיזם
רדיוהד. תרמו גיטרות למיזם | צילום: לירון שניידר ואריאל עפרון

שמוליק בודגוב הוא מבכירי הנגנים בארץ, ובונה גיטרות ידוע. זה דגם חדש של גיטרה שבנה. המעצב שלה - הוא דייויד - ומדובר במיזם חדש ושאפתני של ברוזה: מיליון גיטרות למיליון ילדים. והכל התחיל בכלל במזרח ירושלים - במחנה הפליטים שועפט. מפגש מקרי עם נגנים מהמחנה הביא את דייויד להעביר במקום שיעורי מוסיקה לילדים. לא כולם שם התלהבו מזה.

 

כך נולד הרעיון להעניק לילדים באזורי מצוקה בכל העולם גיטרה ושיעורי נגינה. אומנים כמו ג'ון לג'נד ורדיו הד תרמו, ובינואר יחלקו בארץ את הגיטרות הראשונות ל-1,400 ילדים. את האלבום החדש הפיק מוסיקלית לואי להב שגם הפיק לברוזה את האשה שאיתי, שהיה שנים האלבום הנמכר ביותר בארץ. צרויה להב כתבה את המילים לכל השירים. היא גם אשתו לשעבר של לואי.

האלבום הזה נכתב בשבועיים בלבד - צרויה - כתבה, העבירה ללואי, ששלח לברוזה, ואז - כמו לפני 40 שנה, דיוויד על הספה בבית, רק הוא והגיטרה.