"חוק הנאמנות לתרבות" עבר בוועדת שרים לחקיקה

החוק החדש, המאפשר לראשונה למשרד התרבות למנוע תמיכה מגופים ש"חותרים תחת המדינה וסמליה", אושר בוועדת השרים לחקיקה. אילו סעיפים יגרמו לשלילת התקציבים?

מירי רגב בטקס פרסי אופיר
מירי רגב בטקס פרסי אופיר | צילום: צילום מסך -

"חוק הנאמנות בתרבות", שמאפשר למשרד התרבות לראשונה למנוע תקציבים ותמיכות מגופים ה"חותרים תחת המדינה וסמליה", עבר היום בוועדת השרים לחקיקה.

 

ההצעה שאושרה מעבירה את הסמכות לשלילת תקציבים מגופים מפרים משר האוצר לשרת התרבות, ואלה הקריטריונים שיכולים להוביל למניעת התקצוב: "שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"; "הסתה לגזענות לאלימות או לטרור תמיכה במאבק מזויין או במעשה טרור של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל"; "ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל"; "מעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה".

 

רגב הודתה לשר האוצר כחלון על הסיוע והגיבה: "אני שמחה שמאבק ארוך שנמשך שנתיים הגיע לקיצו. חופש הביטוי הוא נר לרגלנו וערך מרכזי בחיים של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, אך שמירה על חופש הביטוי אינה מהווה היתר להסתה כנגד מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית".

 

מנגד, יו"ר סיעת מרצ, תמר זנדברג, הגיבה בחריפות: "מבחינת רגב, התרבות הישראלית לא שווה כלום אם היא לא שולטת בה. והפעם היא מבקשת להפוך את עצמה משרה שאחראית לקידום התרבות - לצנזורית הראשית ולמשטרת מחשבות. זה לא קידום תרבות אלא דיכוי חופש יצירה ומחשבה חופשית. מאופירה אסייג ועד תיאטרון הקאמרי, יש לרגב רק מטרה אחת בראש - לקקנות לנתניהו ונוער הגבעות בליכוד, על חשבון התרבות הישראלית".