זאב רווח וליא קניג ידליקו משואה יחד בטקס יום העצמאות

זאב רווח וליא קניג, מענקי הקולנוע והתאטרון שלנו, נבחרו להדליק משואה בטקס הממלכתי בהר הרצל לרגל חגיגות ה-70 שיעמדו השנה בסימן 'מורשת של חדשנות'

זאב רווח
זאב רווח | צילום: צילום מסך

יו"ר הוועדה לטקסים וסמלים, השרה מירי רגב, אישרה כי האמן הישראלי האהוב, מעוטר הפרסים, מי שעלה ממרוקו וכבש את קדמת הבמה הישראלית, זאב רווח ויחד עם ליא קניג, כלת פרס ישראל, שחקנית התיאטרון הלאומי הבימה ובין אדריכליות עולם המשחק בישראל, יהיו בין מדליקי המשואות בטקס הממלכתי לנעילת יום הזיכרון ולפתיחת אירועי יום העצמאות ה-70 שיתקיים בהר הרצל ביום ג' באייר תשע"ח, 18/4/2018.

זאב נחום רווח, מענקי הקומדיה, המסך והבמה בישראל, יליד רבאט שבמרוקו עלה עם משפחתו לירושלים, בה גדל והתחנך על ברכי המסורת היהודית וטעמי המקרא. רווח הוא מנשמת אפה של התרבות לעם בישראל, שחקן, מפיק, תסריטאי, קומיקאי ובמאי ישראלי, שיצירותיו בקולנוע ובתאטרון חקוקות בפנתאון החוצות של העם שלנו.

 

רווח מלווה את מסכי ובמות חיינו בארץ הזאת למעלה משנות דור. בדרכו האמנותית הייחודית, ודרך משקפי 'החכם חנוכה', 'סאלח שבתי" ודמויות אלמותיות נוספות, ששיחק, מבטא זאב רווח את הוירטואוזיות האינסופית שלו לרקום ביד אמן את סיפורי חיינו, להצחיק ולרגש.

 

השרה מירי רגב: "שמחתי לבשר לזאביק שלנו, על הבחירה בו להדליק משואה לרגל חגיגות שבעים השנה למדינת ישראל. זאביק, שגדל על ברכי תורת ישראל ונשם ציונות משחר היוולדו, מסמל את היכולת המופלאה של האמנות, על רב גוניותה, לחדור ללבבות ההמונים בישראל. ציטוטים רבים מתפקידיו השונים בקולנוע ועל הבמה חקוקים בלכסיקון הציבורי של כולנו ומהווים חלק בלתי נפרד מהסלנג השגור בפינו. זאביק מרטיט לב, כובש ומצחיק עד דמעות.

 

זאביק, הרווח כולו שלנו! העם אוהב אותך ומאחל לך עוד הרבה מאוד שנים של הנחלת חיוכים וצחוקים על פנינו. בסיפור חייך ובתפקידים, שגילמת לאורך השנים, משתקפים סיפוריה של העליה החלוצית מצפון אפריקה, של עושר תרבותי בלתי נדלה ושל יצירה ישראלית אותנטית, המחברת ומחוברת לעם, שמקורותיה בחכמינו ושורשיה נטועים עמוק בשדרות, בשווקים ובכיכרות בישראל."

 

ליא קניג( צילום מסך)
ליא קניג( צילום מסך) | צילום: צילום מסך

קניג נולדה ב-1929 בפולין, במהלך המלחמה נמלטה יחד עם משפחתה לברית המועצות והשתקעה אחריה ברומניה; בשנת 1961 עלתה לארץ וכעבור זמן קצר החלה להופיע בתיאטרון הלאומי, "הבימה". ליא מפליאה ביכולותיה ובכשרונה יוצא הדופן לכבוש את הבמות ולהופיע בפני מאות אלפים בארץ ומעבר לים. ליא היא נצר של תרבות היידיש ולצד זאת סמל של ישראליות מתחדשת.

 

השרה רגב: "שמחתי לבשר לליא, הפנים היפות והרב גוניות של עולם התאטרון הישראלי, על הבחירה בה להדליק משואה משותפת עם האמן המוכשר וכובש הבמה, זאביק רווח לתפארת מדינת ישראל ולתפארתה של התרבות הישראלית. ליא התרגשה עד מאוד לשמע הודעתי ובמנעד קולה יכולתי לחוש, כי הדלקת המשואה היא אחד מהרגעים המופלאים במלאכת חייה בקדמת הבמה הציבורית שלנו.

 

ליא, אחת מנפילות התרבות שלנו, נותנת את כל כולה על הבמה. התפקידים, שגילמה לאורך יותר משנות יובל, חקוקים בבמה הלאומית שלנו. ליא, בתווי פנייך ובמבעים, המאפיינים אותך כל כך, כתובים רבים מהישגיו של התאטרון הישראלי. ההדרנים הרבים שלך, אלו שהיו ואלו שעוד עתידים להיות, הם הכתר הבימתי הישראלי במלאו הדרו. מאחלת לך וגם לנו עוד הרבה מאוד שנים של פלאי קלעים בתאטרון הלאומי שלנו."