תום כהן אימפריה: דרכו של המנצח מב"ש לבמות הקונצרטים העולמיות

המוזיקה שלו משלבת מזרח ומערב (מהבית ומהחיים), וגם החיים שלו: הוא הקים תזמורות בירושלים, אירופה, קנדה ונבחר על ידי מלך מרוקו להקים תזמורת מלכותית. והוא רק בן 34

המנצח תום כהן
המנצח תום כהן | צילום: דניאל קמינסקי

רק בן 34 - וכבר מנצח בינלאומי. תום כהן נולד בשכונה ג' שבבאר שבע. היום הוא המנהל של התזמורת הירושלמית "מזרח ומערב", לשעבר התזמורת האנדלוסית. הוא גם הקים תזמורות דומות בפריז, מונטריאול, בריסל ואפילו את התזמורת של מלך מרוקו. הוא מנגן עם כנסיית השכל ודיוייד ברוזה והלחין את פס הקול לסדרה "זגורי אימפריה", שהפך להמנון הלא רשמי של הפועל באר שבע.

 

לב היה המורה הראשון של תום למוזיקה. הוא לימד אותו לנגן במנדולינה, אבל היצירות היו רק של שוברט, באך ומוצרט. בלי מאוואלים. הסלסולים השתלבו בדף התווים של תום מהשכונה בבאר שבע, יוצרים מארח של מזרח ומערב. גם בבית הוריו - אמו מפּולין ואביו מעיראק - ספג את כל התרבויות. כהן הפך לשם דבר, בארץ ובעולם. עד כדי כך שמלך מרוקו הזמין אותו להקים את התזמורת האנדלוסית המרוקנית המלכותית.

 

"כשהייתי נער בבאר שבע הייתי יושב בלילה ומקשיב לתוכניות בגלי צה"ל של אנשים שמדברים באמצע הלילה, וחושב 'יאו, איזה חיים זוהרים. הלוואי ולרגע אוכל, יום אחד, לטעום מזה גם", הוא מספר.

 

בתזמורת הירושלמית לא רק המוזיקה היא מזרח ומערב. העוד מתחיל, הצ'לו ממשיך, סקסופון וחליל ערבי עושים יחד קולות רקע. המוזיקה מחברת, בלי אם ובלי אבל, תום מוביל את כולם, נותן משמעות אחרת למושג - מנצח.