דויד גרוסמן זכה בפרס "מאן בוקר" היוקרתי לספרות

הסופר הישראלי זכה בפרס החשוב על ספרו "סוס אחד נכנס לבר", שנבחר מבין 126 ספרים מועמדים לתואר, ויקבל 25 אלף לירות שטרלינג. עמוס עוז היה בחמשת האחרונים

דויד גרוסמן עם ספרו "סוס אחד נכנס לבר", שזכה בפרס מאן בוקר
דויד גרוסמן עם ספרו "סוס אחד נכנס לבר", שזכה בפרס מאן בוקר | צילום: גטיאימג'בנק/GettyImages

 

גאווה לתרבות הישראלית: הסופר דויד גרוסמן זכה הלילה (רביעי) בפרס מאן-בוקר היוקרתי, על ספרו "סוס אחד נכנס לבר". הוא יקבל 25 אלף לירות שטרלינג, כמו גם המתורגמנית לאנגלית של הספר, ג'סיקה כהן.

 

ספרו של גרוסמן, שיצא בשנת 2014, נבחר מבין 126 ספרים שהועמדו לתואר השנה, על ידי פאנל של חמישה שופטים. מדובר בפרס הספרותי היוקרתי ביותר בבריטניה, ובאחד החשובים ביותר בעולם.

 

ניק בארלי, ראש חבר השופטים, שיבח את הספר בהודעה הרשמית של ועדת הפרס: "גרוסמן ניסה באופן אמביציוזי לכתוב כלוליין על חוט, ועשה זאת בצורה נפלאה. 'סוס אחד נכנס לבר' מפנה זרקור להשפעותיו של האבל, ללא שום רמיזה לסנטימנטליות. גיבור הסיפור הוא מאתגר ופגום, אבל מרתק לחלוטין. הופלנו מכסאנו על ידי נכונותו של גרוסמן לקחת סיכונים רגשיים וסגנוניים: כל משפט בסיפור חשוב, כל מילה משנה. זוהי דוגמה עילאית לאומנותו של הכותב".

 

>> לכתבות נוספות בנושא

גרוסמן לחדשות 10: "השנאה בישראל הפכה את הוויכוח הפוליטי למיותר"

עשור לאחר נפילתו, סרטו של אורי גרוסמן מגיע ליו-טיוב

 

גרוסמן, בן 63, זכה בעבר לתהילה בינלאומית כאשר ספריו זכו בפרסים בינלאומיים ותורגמו ל-36 שפות - אולם זוהי אחת מנקודות השיא בקריירה שלו, ושל הספרות הישראלית בכלל. הפרס מוענק מאז 1969 וגרוסמן הוא הישראלי הראשון שזוכה בו. בשנה שעברה זכה בפרס האמריקני פול ביטי, על ספרו "The Sellout".

 

"זהו לא רק ספר על ישראל", כתב הגרדיאן הבריטי על ספרו של גרוסמן, "זהו ספר על אנשים וחברות שחדלים לתפקד באופן מחריד. לפעמים אפשר לתפוס את האמיתות האלה דרך סיפור - וגרוסמן, כמו גיבור הספר דובל'ה, הפך למאסטר של אמירת האמת".

 

מוקדם יותר, כאשר התפרסמה רשימת חמשת המועמדים הסופיים לפרס, היה שם נציג ישראלי נוסף - עמוס עוז, על ספרו "הבשורה על פי יהודה", שיצא לפני כשנתיים.