לילות טוקיו: הסופר שחדר אל לב היאקוזה, תיעד הכל - ויצא בחיים

צעיר יהודי אמריקני מגיע לטוקיו, מתקבל לעבודה בעיתון ובמהלך 12 שנה מתעד את העולם התחתון של יפן – סחיטה, רצח, סחר בבני אדם, ושלל מעשי פשע ובעיקר את היאקוזה. המאפיה היפנית. בספר לילות טוקיו חושף ג'ייק אדלסטיין כיצד חייו השתנו מן הקצה אל הקצה. איך המאפיה הוציאה חוזה על ראשו - ואיך בכל זאת הוא הצליח לחמוק מהם

העיתונאי ג'ייק אדלסטיין, כותב הספר "לילות טוקיו"
העיתונאי ג'ייק אדלסטיין, כותב הספר "לילות טוקיו" | צילום: רויטרס

ג'ייק אדלסטיין לא סתם מבין בכתובות קעקע של מאפיונרים יפנים. בעולם הוא מפורסם כמי שעשה את מה שאיש כמעט לא העז - להילחם באחד הבוסים הגדולים של היאקוזה.

 

החיים של ג'ייק הם סרט. הוא התאמן בקראטה, לכן נסע ליפן. שם התגלגל והיה לעיתונאי הזר הראשון בעיתון הגדול במדינה, יומיאורי שימבון. כתב פלילי, האיש המופקד על תיק היאקוזה. ג'ייק מצא את עצמו בעולם שבו מילה לא נכונה יכולה להיות גם האחרונה.

>> לכתבות נוספות של איתי ורד

שוד בהילוך איטי: כנופיית הקלנועיות שמשגעת את הדרום

הקיבוצניק שמוכיח שהדרך למאדים יכולה להתחיל בישראל

צונאמי: כיצד הפכו פליטים מאפריקה לעבדים מודרניים?

 

למרות הקשיים, ג'ייק הצליח. בגדול. היה כתב בכיר בעיתון מוביל, התחתן עם יפנית ונולדו להם שני ילדים. החיים נראו במסלול הנכון, עד שלתמונה נכנס טדמסה גוטו. וטיפוס כמו טדמסה גוטו אסור לעצבן. לא מומלץ.

 

הסיפור של ג'ייק וטדמסה - מתחיל דווקא בארצות הברית, בבית החולים של אוניברסיטת UCLA. ג'ייק גילה שטדמסה עבר פה ניתוח להשתלת כבד. לא נראה לו הגיוני ש-FBI אפשר סתם כך לעבריין בכיר ומסוכן להיכנס למדינה. המאפיונרים שילמו מיליון דולר וקיבלו כל אחד כבד חדש בתוך ששה שבועות. זמן ההמתנה הממוצע הוא שנה וחצי.

 

לטדמסה נודע שג'ייק עובד על הסיפור. הוא חשש שיוודע שהלשין על חבריו לארגון לכן שלח שני חיילים שלו לביקור נימוסין אצל ג'ייק. טדמסה הוציא על ג'ייק חוזה, המשטרה הצמידה לו אבטחה 24/7. אשתו לא עמדה במתח ועזבה אותו, עברה עם הילדים לארצות הברית. כך הוא חי שלוש שנים - אנשים חששו להיות בקרבתו, איומים בלתי פוסקים על חייו, עד שהבין שהדרך היחידה לעצור את הטירוף - היא דווקא לפרסם את הסיפור. ואז, ג'ייק החליט לקחת עוד סיכון - הוא התפטר מהעיתון ופרסם את עלילות טדמסה גוטו בוושינגטון פוסט.

 

השבוע הגיע ג'ייק להשקת ספרו בישראל. ההימור שלקח הצליח. הכתבה גרמה לשערוריה ביפן, והספר שלו מצליח בעולם ויש גם סדרת טלוויזיה בדרך. דניאל רדקליף, המוכר כהארי פוטר, יגלם את דמותו. טדמסה ברח, עדיין חופשי, והספר הוא עוד תעודת ביטוח בשביל ג'ייק.

בוס יאקוזה אחר, שנפגע מההלשנה של טדמסה, הבטיח לג'ייק שישמור עליו. אלה חוקי המשחק בצד האפל של ארץ השמש העולה, ולמרות המחיר ששילם - אלה בדיוק הדברים שג'ייק רצה לחשוף.