דיווח: חמאס מוותר על התנאי להפסקת אש קבועה בשלב הראשון

לפי דיווח בעיתון "אל-קודס", חמאס צפוי להסכים להצעה המצרית, אם ישראל תוותר של הווטו שלה לגבי שמות האסירים הפלסטיניים שישוחררו, ואם ארה"ב תהיה ערבה לכך שצה"ל לא יחדש את המלחמה לאחר השלב האחרון בעסקה. דיווח מצרי: חמאס ויתר על התנאי להפסקת אש בשלב הראשון. גורם מדיני הבהיר: "בשום פנים ואופן לא נפסיק את המלחמה - צה"ל יכנס לרפיח"

זמן צפייה: 01:14

בדרך לעסקה? סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP) דיווחה היום (שבת) כי ההסכם בין ישראל וחמאס על-פי המתווה המצרי "נמצא בהישג יד". בערוץ אלע'ד המצרי דווח כי חמאס ויתר על התנאי להפסקת אש קבועה בשלב הראשון של העסקה, אך דרש לקבל ערבויות מהמתווכות. מקור מצרי אמר לעיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי ארה"ב סיפקה לחמאס ערבויות לסיום המלחמה ולנסיגה ישראלית, כפי שדרש הארגון. בנוסף, לפי הדיווח ב-AWP, האמריקנים הבטיחו לחמאס כי צה"ל לא יפעל ברפיח בשום שלב. מוקדם יותר מסר גורם מדיני ישראלי: "ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים להפסקת המלחמה כחלק מעסקה. צה"ל יכנס לרפיח".

בהמשך, מסר גורם מדיני בהודעה נוספת: "הפרסומים לפיהם ישראל הסכימה לסיום המלחמה כחלק מעסקת חטופים, או שישראל תאפשר מתן ערבויות מצד המתווכות לסיום המלחמה - אינם נכונים. עד רגע זה חמאס לא ויתר על דרישתו לסיום המלחמה, ובכך הוא מסכל את האפשרות להגעה להסכם".

בסוכנות הידיעות של העולם הערבי פורסם כי העסקה תכלול לפחות 3 שלבים. בשלב הראשון, ישוחררו 30 חטופים - נשים שאינן חיילות, מבוגרים וחולים. בשלב השני, ישוחררו יתר החטופים שאינם חיילים. בשלב השלישי ישוחררו חיילים ובשלב הרביעי, אם ייצא לפועל - יתבצעו חילופי גופות בין ישראל וחמאס. מקור בחמאס ששוחח עם AWP מסר כי החשש העיקרי הוא שישראל תתחמק מביצוע ההסכם - שתוכנו יידון היום בקהיר.

"שולחן חג
"שולחן חג | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מוקדם יותר היום דווח בעיתון "אל-קודס" הפלסטיני כי חמאס יודיע במהלך השעות הקרובות כי הוא מסכים להצעה המצרית. חמאס, שמשלחת מטעמו צפויה להגיע לקהיר במהלך היום, צפוי להסכים למתווה אם שתיים מדרישותיו העיקריות ימולאו, בהן סיום המלחמה אחרי השלב האחרון בעסקה, שאורכה כ-124 ימים.

הדרישה הראשונה של חמאס עוסקת בביטול זכות הווטו של ישראל לגבי שמות האסירים הפלסטינים שישוחררו בעסקה, והשנייה, מתן ערבות של ארה"ב לכך שישראל לא תחדש את הלחימה אחרי השלב השלישי בעסקה, כך שהמלחמה בפועל תסתיים - ולא תהיה פעולה צבאית ברפיח.

על פי הדיווח, עמדת חמאס, שהתגבשה לאחר שיחות עם פלגים פלסטיניים, נושאת תקווה גדולה להגעה להסכם תוך ימים, במצב שבו תופגן גמישות גדולה מצד ישראל. העמדה הפלסטינית לא מתנה הפסקת אש קבועה בתחילת השיחות, במיוחד בשל העובדה שחמאס מחזיק בקלפי מיקוח גדולים הקשורים לזהות חלק מהחטופים שבידיו שעדיין חיים.

מקורות אמרו כי חמאס השיג בהסכם הזה את המטרה המרכזית שלה שהיא הפסקת המלחמה ונסיגה ישראלית, למרות שחלק חלק מהבכירים דוגמת יחיא סינוואר ומוחמד דף ימשיכו לשמש מטרה לישראל. מקורות אמרו כי הממשל האמריקני לוחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו לשנות את אופן המלחמה ולהפסיק לפגוע באזרחים, מבנים ותשתיות ולסגת מעזה, אך במקביל הוא תומך במלחמה נגד חמאס ונגד האחראים על המתקפה ב-7 באוקטובר.

אוהלי פליטים באזור רפיח
אוהלי פליטים באזור רפיח | צילום: רויטרס

גורם ישראלי המעורה בפרטים סייג, ואמר כי: "בניגוד לפרסומים, ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים לסיום המלחמה כחלק מהסכם לשחרור חטופינו. כפי שהחליט הדרג המדיני, צה"ל יכנס לרפיח וישמיד את גדודי חמאס הנותרים בה - בין אם תהיה הפוגה זמנית לשחרור חטופינו, ובין אם לאו".

לפי דיווח נוסף בתקשורת המצרית, מקור בכיר המעורה בפרטים מסר כי ישנה התקדמות ניכרת בהליך המשא ומתן. הגורם מסר כי משלחת התיווך המצרית הגיעה לנוסח מוסכם בנקודות רבות בהן הייתה מחלוקת בין ישראל לארגון הטרור.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

הבוקר דווח ב"וושינגטון פוסט" האמריקני כי בארה"ב מעלים את הלחץ על חמאס, ודרשו מקטר לגרש משטחה את בכירי הארגון, בהם ראש הלשכה המדינית אסמאעיל הנייה, במידה וימשיך ימשיך לדחות עסקה עם ישראל והפסקת אש.

לפי הדיווח, מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן העביר את המסר לראש הממשלה של קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אל ת'אאני בחודש שעבר. לפי הדיווח, בכירים בקטר צפו את הבקשה מספר חודשים מראש, אך מבחינתה של ארה"ב, הדרישה קיבלה משנה תוקף ברקע הקושי המתמשך במגעים ובמשא ומתן לעסקה. עוד דווח כי פקידי ממשל קטרים כבר יצרו קשר עם הנייה, ומסרו לו כי הוא ואנשיו צריכים לבנות תוכנית גיבוי במידה ויצטרכו לעזוב את המדינה.

בתוך כך, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי קטר שוקלת לסגור את משרדי חמאס בדוחא. לפי הדיווח, במדינת המפרץ מאמינים כי במקרה שקטר תסיים את תפקידה כמתווכת בין ישראל לחמאס - אין טעם להשאיר את משרדי הארגון בשטחה. בנוסף, דווח כי המשך התנהלות המו"מ לעסקה יהיה בעל השפעה מכרעת על החלטתה של קטר בנושא.