בכיר אמריקני: שותפים לחשש של גלנט מהיעדר תוכנית ל"יום שאחרי"

אחרי הצהרת גלנט, וברקע העימות החזיתי עם נתניהו, אמר בכיר אמריקני כי בממשל ביידן "שותפים לחשש" של שר הביטחון "מכך שישראל לא פיתחה כל תוכנית לשליטה בטריטוריה שאותה צה"ל יפנה - מה שיאפשר לחמאס לחזור ולהתעצם במקומות הללו"

זמן צפייה: 01:29

העימות החזיתי בין שר הביטחון יואב גלנט לראש הממשלה בנימין נתניהו: שעות לאחר שגלנט קרא לנתניהו להכריז שישראל לא תשלוט בעזה, וקבע כי יש לבסס חלופה שלטונית לחמאס, ואחרי שראש הממשלה הגיב ואמר כי כל עוד חמאס שולט ברצועה - הדיבורים על היום שאחרי "ריקים מתוכן" - בכיר אמריקני אמר הלילה (בין רביעי לחמישי) כי בממשל ביידן "שותפים לחשש של גלנט מכך שישראל לא פיתחה כל תוכנית לשליטה בטריטוריה שאותה צה"ל יפנה - מה שיאפשר לחמאס לחזור ולהתעצם במקומות הללו".

אתמול כאמור, בהצהרה דרמטית, גלנט אמר כי "בהיעדר חלופה שלטונית לחמאס ברצועה, ייוותרו שתי אפשרויות גרועות - שלטון חמאס או שלטון צבאי ישראלי. שתי החלופות גרועות. הן ישחקו את ההישג הצבאי, יפחיתו את הלחץ על חמאס - ויחבלו בסיכויים להגיע למתווה שחרור חטופים". לדברי שר הביטחון, "כתוצאה מכך, מתפתחת מגמה מסוכנת המקדמת ממשל צבאי ואזרחי ישראלי ברצועה".

"זוהי חלופה רעה ומסוכנת למדינה, מבחינה אסטרטגית, ביטחונית וצבאית", קבע גלנט, והוסיף: "הוא יהפוך להיות המאמץ הביטחוני הראשי של ישראל בשנים הבאות על חשבון זירות אחרות, הוא יעלה בדם ובקורבנות - ויביא למחיר כלכלי כבד". לסיום הדגיש: "לא אסכים להקמת ממשל צבאי ישראלי ברצועה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-almog-show-clips-2-part-2405151826' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת גלנט' poster='' kid='1_ya6llrrj' duration='305']

נתניהו הגיב לדברים בסרטון שפרסם, בו אמר: "אני לא מוכן להחליף חמסטאן בפת"חסטאן. התנאי הראשון ל'יום שאחרי' הוא לחסל את חמאס ולעשות את זה בלי תירוצים. 80 אחוז מהפלסטינים ביו"ש תומכים בטבח 7 באוקטובר. הרשות הפלסטינית תומכת בטרור, מחנכת אליו ומממנת אותו".

פעילות לוחמי צה"ל בשכונת זייתון
פעילות לוחמי צה"ל בשכונת זייתון | צילום: דובר צה"ל

דבריו של גלנט מגיעים אחרי רצף אזהרות של בכירים במערכת הביטחון לראש הממשלה ולדרג המדינה, שהעבירו מסר ברור, גם במסמכים כתובים, לפיו אי-החלטה פוגעת בהישגים. בחדשות 13 פורסם אתמול כי בכירים במערכת הביטחון זועמים על נתניהו, לאחר שנציגי צה"ל ושב"כ זומנו ללשכת ראש הממשלה לדיון בנוגע ל"יום שאחרי" ברצועה - לקראתו התבקשו לגבש חוות דעת שמסבירה מדוע חזרת הרשות הפלסטינית לרצועת עזה תהווה סכנה לביטחון ישראל. "לא מדובר בשיח אמיתי אלא בהזמנה של אמירות שישרתו את רה"מ", טענו גורמים.

בשבוע שעבר פורסם כי הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הזהיר את נתניהו - "אם לא תתקבל החלטה מדינית - חיילי צה"ל יצטרכו לשוב ולפעול במקומות שכבר פעלו בהם". למרות שאזהרה זו כבר התממשה, ראש הממשלה דבק בסירובו לגבש תוכנית פעולה מדינית.

השר גלנט בהצהרתו
השר גלנט בהצהרתו | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

נאומו הדרמטי של גלנט אמש עורר הדים במערכת הפוליטית וגרר קריאות להדיחו מתפקיד שר הביטחון מכיוון האגפים הקיצוניים בקואליציה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף לאחר הנאום: "מבחינתו של גלנט, אין הבדל בין אם בעזה ישלטו חיילי צה"ל או מרצחי חמאס. זו מהות הקונספציה של שר ביטחון שכשל ב-7 באוקטובר, וממשיך להיכשל גם עכשיו. שר ביטחון כזה חייב להיות מוחלף - כדי להשיג את יעדי המלחמה".

מנגד, יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, גיבה את גלנט ומסר: "שר הביטחון אומר דברי אמת - אחריותה של הנהגה היא לעשות את הדבר הנכון עבור המדינה, בכל מחיר".