עימותים בת"א: גדי קדם, ששכל 6 מקרוביו, הותקף בהפגנה

בתל אביב ובשורת מוקדים ברחבי הארץ הפגינו עשרות אלפים למען שחרור החטופים ונגד הממשלה. קרובי חטופים ופעילים חסמו את איילון. המשטרה הפעילה מכת"זית. . גדי קדם, תושב ניר עוז שאיבד שישה מבני משפחתו ב-7 באוקטובר, הותקף על-ידי מפגין. לפי עדי ראייה, התוקף "הניף שלט שעליו כתוב 'שמאלנים בוגדים'".

זמן צפייה: 01:49

הפגנות נגד הממשלה ולמען החזרת החטופים נערכות הערב (שבת) בהשתתפות רבבות מפגינים בשורת מוקדים ברחבי הארץ. בתל אביב, בכיכר החטופים וברחוב קפלן, בה מתקיימת מחאה נגד הממשלה, הפגינו כ-117 אלף מפגינים - כך על פי הערכת "Crowd Solutions" ב-20:30. בסיום ההפגנות, מספר בני משפחה של חטופים ופעילים ירדו לנתיבי איילון וחסמו אותו בשני הכיוונים. המפגינים באיילון קראו קריאות כגון "לשחרר את כולם עכשיו". עימותים פרצו בין שוטרים למוחים, ומכת"זית הופעלה. אחת המפגינות נעצרה. נטלי צנגאוקר, אחותו של מתן המוחזק בשבי חמאס עזה, הייתה בין המפגינים על הכביש. גדי קדם, תושב ניר עוז ששכל שישה מבני משפחתו ב-7 באוקטובר, הותקף בהפגנה, שבה נכח עם רעייתו ראומה: "ביביסט קילל אותנו ואמר, 'טוב שהילדים שלכם מתו'". ראומה קדם הוסיפה: אמרו לי, 'יא מנוולת, שמאלנית מסריחה''. לדברי גדי קדם, "השוטרים מיד תפסו אותנו ואמרו לי שאני עצור. המכה באה מתוכם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405182318' autoplay='0' credit='שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים' desc='"איזו בעיטה הבאתי לו לראש": תיעוד קשה מתקיפת גדי קדם בהפגנה בת"א' poster='' kid='1_e97poin7' duration='51']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405182249' autoplay='0' credit='' desc='גדי קדם הותקף בת"א: "אמרו לנו, ′חבל שלא כל הילדים מתו′"' poster='' kid='1_buuu33w7' duration='42']

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

מהמשטרה נמסר: "בתום המחאה המאושרת, רוב המוחים התפזרו בשקט. מנגד, למרות השיח עם המארגנים והאישור שניתן על-ידי המשטרה למתחם מוסדר בצומת קפלן, התקבצו מספר מפגינים בצומת עזריאלי, הדליקו אבוקות החלו להפר את הסדר, לא נשמעו להוראות השוטרים וניסו לרדת לכביש איילון על מנת לחסום אותו. קצין משטרה הכריז על הפגנה לא חוקית והתריע שאם לא יתפזרו המשטרה תיאלץ להשתמש באמצעים. לאחר שלא נשמעו להוראת הקצין, המשטרה נאלצה להשתמש באמצעים על מנת לפזר את מפרי הסדר. כביש איילון חסום בשני הכוונים. השוטרים עצרו חשודה בגין הפרת הסדר. בנוסף נרשמו דו"חות תנועה על סך אלף שקלים למספר מפרי סדר". אנו רואים בחומרה את הפרות הסדר, הגורמות למשטרה להפנות כוחות שעוסקים במשימות אבטחה ושמירה על בטחון הציבור. נפעל באפס סובלנות כלפי מי שיפר את הסדר וינהג באלימות כלפי השוטרים, ולא נהסס להשתמש באמצעי הפס"ד לשמירה על החוק והחזרת הסדר על כנו. משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת מחאות כל עוד הן מתקיימות במסגרת החוק , יחד עם זאת המשטרה לא תאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405182205' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים חוסמים את איילון' poster='' kid='1_j77xyuee' duration='13']

במהלך העצרת הגדולה בכיכר החטופים הוקרנה הצהרה מוקלטת של מזכירת המדינה האמריקנית לשעבר הילרי קלינטון, שחיזקה את בני משפחות החטופים וקראה לשחרור מיידי של יקיריהם. "החטופים האלה מייצגים הרבה יותר מרק מי שהם. הם אזרחים של 17 מדינות, הם בני חמש דתות, הם בני-אדם כמונו, נשים וגברים, וכן – גם ילדים. יש לשחרר אותם מיד", אמרה קלינטון, והוסיפה: "יש לנקוט בפעולה מיידית כדי להחזירם הביתה. הטרגדיה הנוראה הזו של החזקתם בשבי חייבת להסתיים עכשיו. הנשיא ביידן, אני ועוד אמריקנים רבים עומדים לצדכם במאמצים להחזירם". בתוך כך, הקבינט ידון הלילה על סוגיית החטופים. בכירים בישראל אמרו כי בירושלים "עובדים על הצעה להחייאת המשא ומתן".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405182109' autoplay='0' credit='' desc='נאומה של הילרי קלינטון בעצרת לשחרור החטופים' poster='' kid='1_0vjcc12s' duration='112']

בנוסף, הופיעו בעצרת בכיכר החטופים מספר אומנים, בהם חברי להקת "לולה מארש" - הלהקה האהובה על החטופה כרמל גת, שציינה אמש יום הולדת 40 בשבי חמאס. עוד מופיעות הזמרות נגה ארז, נטע ברזילאי ונציגת ישראל לאירוויזיון עדן גולן - שתבצע את הגרסה המקורית של השיר Hurricane, שנקרא October Rain ונפסל על ידי איגוד השידור האירופי.

ההפגנות נגד הממשלה בת"א, הערב
ההפגנות נגד הממשלה בת"א, הערב | צילום: דור פזואלו, פלאש 90
הפגנות נגד הממשלה, מול ביתו של נתניהו בקיסריה
הפגנות נגד הממשלה, מול ביתו של נתניהו בקיסריה | צילום: אלון בנקי

במקביל, ברחוב קפלן הסמוך, בקיסריה מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ נערכו הפגנות נגד הממשלה, תחת הכותרת: "המנדט להחרבת המדינה נגמר". בהפגנה בקפלן נאם, בין השאר, ראש האופוזיציה יאיר לפיד - שאמר: "אנחנו נמשיך לעבוד אתכם ובשבילכם עד שזה שנשלח את הממשלה הזו הביתה. מאחורי הקלעים, לפני הקלעים, זה יקרה. חוק הגיוס ייפול, הממשלה הזו תיפול, מדינת ישראל קום תקום מחדש".

בפנייה לשר בני גנץ, שנשא הערב הצהרה חריפה, ולשר גדי איזנקוט, הוסיף לפיד: מספיק, צאו מהממשלה. די עם מסיבות העיתונאים, די עם האולטימטומים הריקים, צאו. אם לא הייתם יושבים בממשלה כבר היינו אחרי עידן נתניהו ובן גביר. זה שנתניהו עדיין בשלטון רשום כבר על שמכם".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בהפגנה הערב
ראש האופוזיציה יאיר לפיד בהפגנה הערב | צילום: דור פזואלו, פלאש 90

בתחילת הנאום אמר ראש האופוזיציה: "הממשלה אומרת לנו שאנחנו לא אזרחים, אנחנו נתינים. הם יעשו מה שהם רוצים, ואנחנו רק נשלם מיסים ונשלח את הילדים שלנו לצבא. הם טועים. הם אומרים לנו 'נמות ולא נתגייס' ובינתיים הילדים שלנו מתים כי הם כן התגייסו. נתניהו ממשיך עם הטריקים והשטיקים. הודעות שיקריות לבג"ץ, ישיבות ממשלה מפוברקות. את מי הוא מרמה? את הלוחמים שלנו. את המשפחות שלהם".

מפגינים בקיסריה
מפגינים נגד נתניהו בקיסריה | צילום: אלון בנקי
מפגינים נגד נתניהו בקיסריה
מפגינים בקיסריה | צילום: ירון אלניר

לפני העצרת בכיכר, קרובי חטופים מסרו הצהרה מחוץ לקריה בתל אביב, במהלכה אמרו: "הכניסה לרפיח מסכנת את חיי החטופים ועסקה שתחזיר אותם. ממשלת נתניהו לא תוכל יותר לטעון שמטרות המלחמה החזרת החטופים ומיטוט חמאס משתלבות זו בזו. כולם מבינים שנתניהו פועל נגד עסקה. אסור לתת לו להמשיך לקבל החלטות".

עינב צנגאוקר, אמו של מתן שחטוף בעזה, פנתה לגנץ ואיזנקוט: "נכנסתם לממשלה כדי להציל חיים. שבוע שלם לא דיברתם על החטופים. מדוע אתם מאפשרים לנתניהו לטרפד את העסקה ולא מדברים לציבור? מדוע תמכתם בעסקה לרפיח כשאתם יודעים שזה מסכן את החטופים? אתם מנרמלים את ההפקרה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-1805241830' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת קרובי החטופים' poster='' kid='1_qblz3ady' duration='169']

משפחות חטופים מחוץ לקריה, ת"א
צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
משפחות חטופים מחוץ לקריה, ת"א
משפחות חטופים מחוץ לקריה, ת"א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, דובר צה"ל הודיע הערב כי גופתו של החטוף רון בנימין, תושב רחובות בן 53 שנרצח ונחטף לרצועת עזה ב-7 באוקטובר, חולצה והושבה לישראל. חילוץ הגופה התאפשר במסגרת מבצע משותף של צה"ל ושב"כ, בלילה שבין חמישי לשישי.

במהלך הנסיעה צפונה, בנימין יצר קשר עם בנותיו ושלח להן את המיקום שלו. לאחר מכן הקשר עמו נותק, ורק בחלוף כחודשיים משפחתו קיבלה את הבשורה כי נחטף לעזה. בתחילת השנה חזרו בנות משפחתו למסלול בו רכב באזור קיבוץ בארי בבוקר 7 באוקטובר - ומצאו מול המצלמות חפצים השייכים לו.

רון בנימין
רון בנימין

אתמול הותר לפרסום כי גופותיהם של החטופים שני לוק, איציק גלרנטר ועמית בוסקילה חולצו מהרצועה במבצע של כוחות צה"ל ושב"כ. בעוד משפחתה של שני לוק עודכנה כי היא איננה בין בחיים כחודש לאחר חטיפתה לשטח הרצועה, צה"ל הודיע אתמול למשפחותיהם של עמית בוסקילה ואיציק גלרנטר כי קרוביהם נרצחו ונחטפו.

שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה
שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הפעולה, שאושרה ביום חמישי בקבינט, התבצעה על ידי כוחות צה"ל בלילה שבין חמישי לשישי, לאחר שחוקרי שב"כ השיגו מידע מודיעיני על מיקומן בעזרת חקירות של מחבלי חמאס. הגופות הועברו לזיהוי במכון הלאומי לרפואה משפטית לאחר חילוצן, ולאחר מכן נמסרו הודעות למשפחותיהן. בזמן הטבח במסיבה, השלושה נמלטו כאמור לצומת מפלסים, אך שם ארבו כוחות חמאס, פגעו בהם וחטפו אותם.