ערב יום השואה: כ-2,000 שורדים פונו מבתיהם בעקבות המלחמה

על-פי ההערכות, בישראל חיים כ-132,826 שורדי שואה, מתוכם כ-2,500 חוו את המאורעות הקשים של 7 באוקטובר, בהם כ-2,000 שנאלצו להתפנות מבתיהם. 86 משורדי השואה המפונים - הלכו לעולמם מתחילת המלחמה. כ-42% מכלל שורדי השואה בישראל מקבלים שירותים ממשרד הרווחה והביטחון החברתי - עלייה של 7% לעומת השנה שעברה

נרות זיכרון וטלאי צהוב על חומות העיר העתיקה בי-ם
נרות זיכרון וטלאי צהוב על חומות העיר העתיקה בי-ם | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

81 שנים אחרי שמלחמת העולם השנייה הגיעה לסופה, בישראל יציינו הערב (ראשון) את יום הזיכרון לשואה ולגבורה. על-פי ההערכות, בישראל חיים כ-132,826 שורדי שואה, מתוכם כ-2,500 שחוו את המאורעות הקשים של ה-7 באוקטובר. כ-2,000 מהם נאלצו להתפנות מבתיהם בעקבות המלחמה, ו-86 משורדי השואה שפונו מבתיהם הלכו לעולמם בחצי השנה האחרונה.

מהעיר אשקלון הלכו לעולם 52 שורדי שואה, ואילו מהעיר שדרות הלכו לעולם 12 שורדים. משאר יישובי הדרום  נפטרו 11 שורדי שואה, ובנוסף הלכו לעולמם 11 שורדי שואה שפונו מיישובי גבול הצפון. עוד עולה מנתוני משרד הרווחה כי 238 שורדי שואה שפונו לבתי המלון כבר עזבו אותם, כאשר חלקם חזרו לבתיהם וחלקם עברו למקומות אחרים.

משרד הרווחה מעניק סיוע חומרי ומענה לצרכים כלכליים עבור שורדי השואה, ובשנים האחרונות הורחבו תחומי הסיוע בהתאם לצרכים שעלו מן השטח. 48,610 שורדי שואה מקבלים שירותים ממשרד הרווחה והביטחון החברתי, המהווים כ-42% מכלל השורדים בישראל – עלייה של 7% לעומת השנה שעברה.

יום השואה, נרות זיכרון וטלאי צהוב על חומות העיר העתיקה בי-ם
נרות זיכרון וטלאי צהוב על חומות העיר העתיקה בי-ם, בשנה שעברה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 04 18 At 1
מצעד החיים, ארכיון | צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי מסר: "השנה יותר מתמיד יש לנו חובה כמשרד, כחברה וכקהילה לחבק את שורדי השואה שרבים מהם חוו את מאורעות הטבח הנורא ב-7 לאוקטובר והעלה להם זיכרונות קשים מהשואה הנוראה. בזמנים בהם מדינת ישראל נאבקת על זכותה להתקיים וכאשר מאורעות והפגנות אנטישמיים נוראיים מתרחשים כל יום בערים ובקמפוסים ברחבי העולם, דור שורדי השואה הם האור והמצפן המוסרי שלנו ומגדלור האמונה בצדקת דרכנו".

"האנשים שרבים מהם חוו את הנורא מכל פעמיים, הם עדות לתקומת ישראל ולחוזק והחוסן של העם היהודי", הוסיף השר מרגי, "משרד הרווחה ימשיך לפעול ולהגדיל את התמיכה והסיוע לשורדי השואה, ולהקדיש מאמצים גדולים על מנת להגיע לכל אחד ואחת ולסייע להם למצות את מלוא זכויותיהם".

השר יעקב מרגי
השר יעקב מרגי | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מנכ"ל משרד הרווחה ינון אהרוני מסר: "הסיוע והתמיכה לשורדי השואה נמצא בלב ליבה של העשייה של המשרד ואנו פועלים כל הזמן לגוון ולהרחיב את התכניות והשירותים עבור אוכלוסייה זו. המטרה היא להגיע באופן אישי לכל שורד ושורדת ולפרוס בפניהם את כל הזכויות והשירותים המגיעים להם. החוב שלנו כמדינה ואזרחים לשורדי השואה הוא עצום ועלינו לפעול כל יום על מנת לוודא כי יחיו חיים טובים עם בריאות טובה ורשת סוציאלית תומכת ורחבה ככל האפשר וזאת על מנת שלא יחסר להם דבר".