דיווח: מצרים שוקלת להוריד את דרגת היחסים הדיפלומטיים עם ישראל

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", מצרים שוקלת להוריד את דרגת היחסים עם ישראל ואף להחזיר את השגריר המצרי מתל אביב, בעקבות פעולות צה"ל במעבר רפיח וכוונתה של ישראל להרחיב את המבצע הצבאי בעיר הדרומית ברצועה

זמן צפייה: 02:22

ברקע ההכנות לפעולה צבאית נרחבת ברפיח, מצרים שוקלת להוריד את דרגת היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, כך דווח היום (שלישי) ב"וול סטריט ג'ורנל". כאחד מהצעדים, שוקלת מצרים להחזיר את השגריר המצרי מתל אביב.

מוחמד אנואר סאדאת, אחיינו של הנשיא המצרי שחתם על הסכם שלום עם ישראל בשנת 1979, אמר כי המחלוקת הנוכחית היא המשבר הדו-צדדי החמור ביותר של המדינות מאז כוננו ביניהן יחסים. "עכשיו יש חוסר אמון", אמר סאדאת, חבר לשעבר בפרלמנט המצרי. "ועכשיו יש סוג של חשד הדדי בין שני הצדדים".

ההתמודדות הנוכחית עליה מדבר סאדאת, החלה עם התקיפה הישראלית במעבר רפיח בשבוע שעבר, עליו הודיעה למצרים שעות ספורות לפני תחילת המבצע הצבאי, במסגרתו השתלטתה ישראל על הצד העזתי של המעבר, שחולק צד גם עם מצרים. כך לפי גורמים מצריים.

טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח
טנקים ישראליים בצד העזתי של מעבר רפיח | צילום: דובר צה"ל

ביום ראשון הודיע משרד החוץ בקהיר כי מצרים תתמוך בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. בהודעה נמסר כי הסיבה למהלך היא "הסלמת התקיפות של ישראל נגד אזרחים פלסטינים בעזה, שגרמו לעקירת אנשים מאדמתם - והמשבר ההומניטרי חסר התקדים שנוצר כתוצאה מכך".

דרום אפריקה כזכור עתרה לבית הדין הבינ"ל בטענה כי ישראל מבצעת רצח עם בעזה - ובדרישה להוציא צווי ביניים שיורו על עצירת המלחמה. בתום הדיונים, שהתקיימו בחודש ינואר, בית הדין לא קיבל את דרישת דרא"פ - אך קבע, בין היתר, כי ישראל נדרשת לנקוט צעדים מידיים כדי לאפשר אספקת שירותים בסיסיים וסיוע הומניטרי לעזה, ולפעול נגד ההסתה לרצח עם של הפלסטינים.