המסר לשרים בכינוס הקבינט: הערכה כי הסיכויים לעסקה אפסיים

לפי גורמים ישראלים מקצועיים המעורים במו"מ, "הסיכויים לעסקה אפסיים", וזה גם המסר שהועבר לשרי הקבינט. חמאס לא מעוניין בעסקה שלא תכלול את נסיגת צה"ל והפסקת המלחמה באופן מלא - דבר לו נתניהו והשרים לא מוכנים. בתוך כך, משלחת חמאס עזבה את קהיר

זמן צפייה: 02:06

קבינט המלחמה מכונס בשעה זו, כשלפי מקורות ודיווחים אמריקניים העסקה הולכת ומתרחקת, ובישראל ההערכה הערב (ראשון) היא כי יהיה קשה מאוד להגיע לעסקה בזמן הקרוב. גורמים ישראלים מקצועיים המעורבים במשא ומתן אומרים לחדשות 13 כי "הסיכויים לעסקה אפסיים", כאשר בדיונים שנערכים במהלך היום גם בקבינט אך גם בדיוני ההכנה אליו, האמירה הזו נאמרת בצורה מפורשת.

מבחינת ישראל, במידה ולא תהיה התקדמות בתוך זמן קצר בדרך לעסקה, המשמעות היא כי השלב הבא הוא תחילת הפינוי ברפיח, לקראת פעולה ישראלית בעיר הדרומית ברצועת עזה.

ראש ה-CIA ויליאם ברנס יצא מקהיר לקטר, בשיחות שאמורות להציל את המגעים. בישראל מעריכים שחמאס לא מעוניין להיכנס לעסקה שלא כוללת כבר בשלב הראשון את סיום המלחמה, דבר לו הממשלה וראש הממשלה בנימים נתניהו לא מוכנים, וכך גם השרים בני גנץ וגדי איזנקוט. בישראל כן היו מוכנים לפשרות רבות, גם באשר לחזרת עזתים לגבול הרצועה.

במקביל, המשלחת של חמאס יצאה ממצרים ועזבה חזרה לקטר. המשלחת הבהירה במהלך הדיונים כי ארגון הטרור לא מוכן לוותר על הפסקת המלחמה באופן מלא ועל נסיגה כוללת של צה"ל משטח הרצועה. במצרים ממשיכים ללחוץ כדי לארגן עסקה, אך הדבר נראה רחוק.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נתניהו התייחס היום למגעים ואמר: "הפרסומים המגמתיים בתקשורת גורמים נזק למשא ומתן לשחרור החטופים, וגם לסבל מיותר למשפחות החטופים שהן עוברות סיוט ולבי איתן. בניגוד לפרסומים הללו, החמאס הוא זה שמכשיל את שחרור חטופינו. אנחנו פועלים בכל דרך אפשרית לשחרור החטופים. זה בראש מעיינינו".

"ישראל היתה ועודנה מוכנה לעשות הפוגה בלחימה כדי לשחרר את חטופינו", הוסיף נתניהו, "כך עשינו כששיחררנו 124 חטופים, וחזרנו להילחם - וכך אנו מוכנים לעשות גם היום. בשבועות האחרונים אנו פועלים מסביב לשעון כדי לגבש הסכמה שתחזיר את החטופים. ושוב, בניגוד גמור לפרסומים, כדי להשיג מטרה זו, נתנו לצוות המשא ומתן מנדט נרחב מאוד כדי לקדם את השחרור. עשינו זאת מתוך החובה העמוקה לחטופים ולחטופות, וכדי לשים קץ לסבל הנורא של המשפחות".

עוד אמר: "לאורך המשא ומתן ישראל הפגינה נכונות ללכת כברת דרך משמעותית. כברת דרך שתוארה על-ידי מזכיר המדינה האמריקני בלינקן ואחרים כ'נדיבה במיוחד'. אבל בעוד שישראל הראתה נכונות זו, החמאס נשאר מבוצר בעמדותיו הקיצוניות, ובראשן הדרישה להוציא את כל כוחותינו מהרצועה, לסיים את המלחמה, ולהשאיר את החמאס על כנו. מדינת ישראל איננה יכולה לקבל זאת".