לאחר בקשת דרום אפריקה: בישראל מתלבטים האם להשתתף בדיון בהאג

בעקבות החלטת בית הדין הבינלאומי, שהודיע כי יערוך דיונים בבקשה להוציא צו להפסקה מיידית של הלחימה בעזה כבר בסוף השבוע הקרוב, בירושלים מתלבטים האם לשלוח נציגות להאג. על פי בכירים המעורים בפרטים, לא ניתן לישראל זמן מספק כדי להתכונן לטענות שיועלו נגדה - על אף שיש בידיה "תשובות טובות" להאשמות של דרום אפריקה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג

בעקבות הפנייה המחודשת של דרום אפריקה להוצאת צו המורה על הפסקת הלחימה ברצועת עזה, לחדשות 13 נודע הערב (שלישי) כי בישראל מתלבטים האם להשתתף בדיון שתוכנן בסוף השבוע בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג.

מוקדם יותר היום קבע בית הדין בהאג כי דיון בבקשה של דרום אפריקה יתקיים כבר ביום חמישי הקרוב - כך שישראל אמורה להופיע בפני הטריבונל הבינלאומי ביום שישי במטרה להגיב לטענות שהועלו נגדה.

בכירים המעורים בפרטים מחו על החלטת בית הדין, בטענה כי לא ייתכן שהדיון יתקיים כבר בסוף השבוע - מבלי שיינתן זמן לגורמים המשפטיים בירושלים להתכונן כראוי לטענות שהועלו. לפי הבכירים, קיימת תחושה של "משחק מכור", ולכן ישנה התלבטות בישראל כיצד לנהוג והאם להשתתף בדיון או להחרים אותו.

עוד טענו הבכירים כי בידי הגורמים הישראליים ישנן תשובות טובות לטענות נגד פעילות צה"ל ברצועה, והדבר מגדיל עוד יותר את ההתלבטות בנוגע להשתתפות של ישראל בדיון.

הדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
דיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

בתחילת השנה, בית הדין קיבל החלטה ראשונה במסגרת התביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בטענה כי מתבצע רצח עם בעזה. במסגרת ההחלטה הוציאו השופטים שורה של צווי ביניים - מבלי לקרוא להפסקת הלחימה. מבחינת ישראל, היה מדובר על כישלון מדיני חרוץ אך הישג משפטי.

נזכיר כי בית הדין קבע שישראל נדרשת לפעול בכל כוחה כדי למנוע את ביצוע כל הסעיפים בסעיף 2 של אמנת רצח עם, וברוב של 15 שופטים מול 2 קבעו כי ישראל נדרשת לוודא באופן מיידי שצה"ל לא מבצע פעולות שהוגדרו בסעיף הזה. ברוב של 16 קולות, כולל השופט ברק שהצביע בעד, מול מתנגדת אחת בלבד - נציגת אוגנדה, נקבע כי ישראל תנקוט בכל הצעדים שבכוחה כדי למנוע ולהעניש על הסתה פומבית לרצח עם ביחס לפלסטינים בעזה. עוד נקבע כי על ישראל להגיש דו"ח לבית הדין על כל הצעדים שננקטו כדי ליישם את הצו שנקבע בתוך חודש.