דריכות בישראל: בית הדין בהאג דן בבקשה לעצירת המלחמה

בעקבות בקשת דרום אפריקה, שהוגשה אחרי פלישת צה"ל לרפיח, בית הדין לצדק בהאג דן היום בבקשה להוציא צווים חדשים נגד ישראל - וייתכן שיורה על סיום הלחימה ברצועת עזה. התביעה תשטח את טענותיה, ומחר יישמעו דברי ההגנה. משלחת ישראלית בראשות המשנה ליועמ"שית כבר יצאה להאג, ייתכן שתשתתף בדיון מחר

זמן צפייה: 02:09

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג דן היום (חמישי) בבקשת דרום אפריקה להוצאת צווים חדשים המורים על עצירת המלחמה ברצועת עזה. משלחת ישראלית בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ד"ר גיל־עד נועם, תגיע לדיון העוקב שיוקדש לתשובת ההגנה הישראלית שצפוי להתקיים מחר, לאחר התלבטויות בירושלים האם לשלוח נציגות ישראלית לדיונים. נציג דרום אפריקה אמר ציטט במהלך הדיון את השר בצלאל סמוטריץ', על חיסול הפלסטינים בעזה, וציטט את הביטוי "הניצחון המוחלט" בו השתמש ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בבקשה שהגישה לבית הדין בשבוע שעבר, דרום אפריקה האשימה את ישראל פעם נוספת בביצוע רצח עם, לנוכח כניסת כוחות צה"ל לרפיח, וטענה כי ירושלים מתעלמת מצווים קודמים שהוצאו נגדה. בנוסף, התבקשו השופטים בטריבונל הבינלאומי להורות כי יש לאפשר כניסה חופשית של גורמים מטעם האו"ם וארגוני סיוע לכל שטחי הרצועה.

על אף שפסיקה סופית של בית הדין בתביעה שהגישה דרום אפריקה צפויה להתפרסם בעוד שנים, הדיונים שיערכו היום ומחר עשויים לגרור השלכות דרמטיות בנוגע להמשך המלחמה ברצועה, וכן להשפיע על מצבה המדיני והתדמיתי של ישראל בעולם.

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

ביום שלישי פורסם כי בישראל מתלבטים האם להשתתף בדיון שתוכנן בסוף השבוע בבית הדין בהאג, לאחר שבכירים ישראלים מחו על החלטת בית הדין לקיים את הדיון כבר בסוף השבוע הקרוב - מבלי שיינתן זמן לגורמים המשפטיים בירושלים להתכונן כראוי לטענות שהועלו. לפי הבכירים, קיימת תחושה של "משחק מכור", ולכן בישראל התלבטו כיצד לנהוג והאם להשתתף בדיון או להחרים אותו.

עוד טענו הבכירים כי בידי הגורמים הישראליים ישנן "תשובות טובות" לטענות נגד פעילות צה"ל ברצועה, והדבר הגדיל עוד יותר את ההתלבטות בנוגע להשתתפות של ישראל בדיון.