חמאס: נתניהו מערים קשיים; גורמים בי-ם: האינדיקציות לא טובות

ברקע המו"מ, ואחרי ההודעות החריגות בשבת מ"גורם מדיני" - בישראל העריכו שחמאס ישיב הלילה. בכיר בארגון הטרור אמר כי הדבר לא צפוי לקרות בשעות הקרובות: "יש עוד סעיפים שדורשים בירור". גורמים בי-ם: "האינדיקציות לא טובות". דיווחים: חמאס מוותר על הפסקת אש בשלב הראשון, ישראל לא תתנגד לשחרור ברגותי

זמן צפייה: 01:32

ברקע הדיווחים על התקדמות במגעים לעסקה, ואחרי ההודעות החריגות בשם "גורם מדיני" שאמר כי ישראל לא תקבל את סיום המלחמה כתנאי לעסקה, וכי "בשלב זה לא תצא משלחת לקהיר" - פורסם הערב (שבת) בחדשות 13 כי בירושלים העריכו שתשובת חמאס תגיע עוד הלילה. זמן קצר לאחר מכן אמר בכיר בחמאס ל"אל-ערבי אל-ג'דיד" כי ארגון הטרור לא צפוי למסור אותה בשעות הקרובות. בנוסף, גורמים בירושלים אמרו כי "האינדיקציות לא טובות". על הפרק: עסקה הומניטרית לשחרור 33 חטופים ישראלים.

לכשתגיע תשובת חמאס, יחלו הדיונים בישראל - שערוכה לשגר משלחת לקהיר. גורמי מקצוע בירושלים אמרו כי "יש תחושה שהמצרים מנסים לצייר תמונה ורודה יותר מזו שבפועל קיימת".

בתוך כך, דווח ב"א-שרק" הסעודי כי ישראל לא צפויה להתנגד לשחרורו של מרוואן ברגותי במסגרת עסקה, אך בתנאי שישוחרר לרצועת עזה ולא לשטחי הגדה. סמוך ל-19:00 פורסמה הודעה שלישית, שבה נאמר כי "הפרסומים כאילו ישראל הסכימה לסיום המלחמה כחלק מעסקת חטופים או שישראל תאפשר מתן ערבויות מצד המתווכות לסיום המלחמה - אינם נכונים. עד לרגע זה חמאס לא ויתר על דרישתו לסיום המלחמה, ובכך הוא מסכל את האפשרות להגעה להסכם".

קודם לכן אמר השר בני גנץ, החבר בקבינט המלחמה, כי הוא "מציע ל'גורמים מדיניים' להמתין לעדכונים רשמיים - ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים". גנץ הוסיף: "טרם התקבלה תשובה רשמית למתווה. לכשתתקבל - יתכנס קבינט ניהול המלחמה וידון בה. עד אז - אני מציע לנהוג בקור רוח".

כאמור, הבוקר אמר אותו גורם מדיני כי "ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים להפסקת המלחמה כחלק מעסקה. צה"ל ייכנס לרפיח". לדבריו, "בניגוד לפרסומים, ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים לסיום המלחמה כחלק מהסכם לשחרור חטופינו. כפי שהחליט הדרג המדיני, צה"ל ייכנס לרפיח וישמיד את גדודי  חמאס הנותרים בה - בין אם תהיה הפוגה זמנית לשחרור חטופינו, ובין אם לאו".

"שולחן חג
"שולחן חג | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

לפי שורת דיווחים מהיום, חלה התקדמות משמעותית במו"מ. הפלסטינים דיווחו כי ההסכם בין ישראל וחמאס "נמצא בהישג יד". בערוץ אל-ע'ד המצרי דווח כי חמאס ויתר על התנאי להפסקת אש קבועה בשלב הראשון של העסקה, אך דרש לקבל ערבויות מהמתווכות. מקור מצרי אמר לעיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי ארה"ב סיפקה לחמאס ערבויות לסיום המלחמה ולנסיגה ישראלית, כפי שדרש הארגון. בנוסף, לפי הדיווח ב-AWP, האמריקנים הבטיחו לחמאס כי צה"ל לא יפעל ברפיח בשום שלב.

מרואן ברגותי. ארכיון
מרואן ברגותי. ארכיון | צילום: רויטרס

לפי הדיווחים, העסקה תכלול לפחות 3 שלבים. בשלב הראשון, ישוחררו 30 חטופים - נשים שאינן חיילות, מבוגרים וחולים. בשלב השני, ישוחררו יתר החטופים שאינם חיילים. בשלב השלישי ישוחררו חיילים ובשלב הרביעי, אם ייצא לפועל - יתבצעו חילופי גופות בין ישראל וחמאס.

שלטים עם תמונות החטופים בתל אביב
שלטים עם תמונות החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

מוקדם יותר דווח בעיתון "אל-קודס" הפלסטיני כי חמאס צפוי להודיע בשעות הקרובות כי הוא מסכים להצעה המצרית - בתנאי ששתיים מדרישותיו העיקריות ימולאו. הדרישה הראשונה עוסקת בביטול זכות הווטו של ישראל לגבי שמות האסירים הפלסטינים שישוחררו בעסקה. הדרישה השנייה - מתן ערבות של ארה"ב לכך שישראל לא תחדש את הלחימה אחרי השלב השלישי בעסקה, שיארך 124 ימים, כך שהמלחמה תסתיים בפועל - ולא תהיה פעולה צבאית ברפיח.

מקורות אמרו כי חמאס השיג בהסכם הזה את המטרה המרכזית שלה שהיא הפסקת המלחמה ונסיגה ישראלית, למרות שחלק חלק מהבכירים דוגמת יחיא סינוואר ומוחמד דף ימשיכו לשמש מטרה לישראל.