ישראל השיבה להאשמות בהאג: "זכותה של המדינה להגן על עצמה"

בבית הדין הבינלאומי לצדק נמשך הדיון בבקשת דרום אפריקה להוצאת צווים חדשים המורים על עצירת המלחמה ברצועה. המשנה ליועמ"שית, ד"ר גיל־עד נועם, חשף במהלך הדיון כי צה"ל זיהה כ-700 מנהרות זוהו ברפיח, מהן כ-50 חוצות למצרים. בתום הדיון צעקה אחת המשתתפות לעבר הצוות הישראלי: "שקרנים"

זמן צפייה: 03:18

בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג נמשך היום (חמישי) הדיון בבקשת דרום אפריקה להוצאת צווים חדשים המורים על עצירת המלחמה ברצועת עזה. משלחת ישראלית בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ד"ר גיל־עד נועם, הגיעה היום לדיון שיוקדש לתשובת ההגנה הישראלית, ולצידו טענה גם עו"ד תמר קפלן, ממלאת מקום היועצת המשפטית של משרד החוץ. במהלך הדיון חשף ד"ר נועם כי צה"ל זיהה כ-700 מנהרות זוהו ברפיח, מהן כ-50 חוצות למצרים. בתום הדיון צעקה אחת המשתתפות לעבר הצוות הישראלי: "שקרנים". מחוץ לבית הדין נערך מפגן תמיכה בישראל.

ד"ר נועם אמר בתחילת הדיון: "לחזור על שקרים שוב ושוב, לא הופך את השקר לאמת. קיבלנו את ההודעה על השימוע 4 ימים לפני יום הזיכרון. בית המשפט כבר הזמין את ישראל בעבר לגבי התביעה של דרום אפריקה. כדי להענות לבקשה, ישראל פנתה לצוות המשפטי כדי שתוכל להיות מיוצגת באופן הולם אך זה לא התאפשר משום שהעו"ד הראשי לא יכל להגיע ולכן ביקשנו לדחות את הדיון. בקשת ישראל נדחתה ולכן כיום ישראל איננה מיוצגת כראוי. מתוך כבוד, הגיע לכאן הצוות הישראלי כדי להופיע בשימוע".

"זו זכותה של ישראל להגן על האזרחים שלה מהרוע של שבעה באוקטובר, כל מדינה הייתה עושה אותו הדבר", הוסיף ד"ר נועם, "לדרום אפריקה יש מניע אחר בבקשה למנוע מישראל לפעול ברפיח, היא עושה זאת כדי להשיג יתרון צבאי לחמאס משום שהיא לא רוצה שיובס. זו הסיבה שהיא ממשיכה לנצל לרעה את אמנת רצח העם ואת בית הדין".

מפגן תמיכה בישראל מחוץ לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
מפגן תמיכה בישראל מחוץ לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: שגרירות ישראל בהולנד

בתום הדיון בירך שר החוץ ישראל כ"ץ את הצוות המשפטי הישראלי: "אני מברך את הצוות המשפטי שלנו שייצג אותנו בכבוד ובגאווה בבית הדין הבינלאומי בהאג נגד מחזה הצביעות של דרום אפריקה. כפי שהנציגים שלנו אמרו לצוות המשפטי מדרום אפריקה שמשמשים כזרוע המשפטית של מרצחי ואנסי החמאס - לחזור על שקר אלף פעם לא יהפוך אותו לאמת. אין כוח שימנע מישראל את זכות ההגנה העצמית. נמשיך להילחם בזירה המשפטית, המדינית והצבאית - עד שכל 132 החטופים שלנו ישובו ליקיריהם".

עו"ד תמר קפלן-תורג'מן התייחסה: "קבלת הטיעונים של דרום אפריקה תהיה למעשה מתן אור ירוק לחמאס לחזור לשליטה ברצועה ולזוועות 7 באוקטובר להתרחש שוב ושוב, כפי שחמאס עצמו נשבע לעשות, ומהווה גזר דין מוות עבור חטופינו, מה זה אומר לגבי הנשים הישראליות הנמצאות בשבי?".

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

אתמול במהלך הדיון ציטט נציג דרום אפריקה את השר בצלאל סמוטריץ', על חיסול הפלסטינים בעזה, וציטט את הביטוי "הניצחון המוחלט" בו השתמש ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בבקשה שהגישה לבית הדין בשבוע שעבר, דרום אפריקה האשימה את ישראל פעם נוספת בביצוע רצח עם, לנוכח כניסת כוחות צה"ל לרפיח, וטענה כי ירושלים מתעלמת מצווים קודמים שהוצאו נגדה. בנוסף, התבקשו השופטים בטריבונל הבינלאומי להורות כי יש לאפשר כניסה חופשית של גורמים מטעם האו"ם וארגוני סיוע לכל שטחי הרצועה.

על אף שפסיקה סופית של בית הדין בתביעה שהגישה דרום אפריקה צפויה להתפרסם בעוד שנים, הדיון היום עשוי לגרור השלכות דרמטיות בנוגע להמשך המלחמה ברצועה, וכן להשפיע על מצבה המדיני והתדמיתי של ישראל בעולם.

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג | צילום: רויטרס

ביום שלישי פורסם כי בישראל מתלבטים האם להשתתף בדיון שתוכנן בסוף השבוע בבית הדין בהאג, לאחר שבכירים ישראלים מחו על החלטת בית הדין לקיים את הדיון כבר בסוף השבוע הקרוב - מבלי שיינתן זמן לגורמים המשפטיים בירושלים להתכונן כראוי לטענות שהועלו. לפי הבכירים, קיימת תחושה של "משחק מכור", ולכן בישראל התלבטו כיצד לנהוג והאם להשתתף בדיון או להחרים אותו.

עוד טענו הבכירים כי בידי הגורמים הישראליים ישנן "תשובות טובות" לטענות נגד פעילות צה"ל ברצועה, והדבר הגדיל עוד יותר את ההתלבטות בנוגע להשתתפות של ישראל בדיון.