רב"ט אורי מגידיש, ששוחררה משבי חמאס, תשיא משואה ביום העצמאות

את "משואת התקווה", המוקדשת למשפחות החטופים, תשיא התצפיתנית שחולצה לאחר 23 ימים מרצועת עזה במבצע נועז. יחד איתה תשיא את המשואה גם סגן-אלוף ליאת נפש - נציגת המערך הממשלתי והצבאי המלווה את משפחות השבויים, החללים והפצועים. את "משואת הרפואה והשיקום" שתוקדש למערך הרפואה הישראלי ישיאו יחד חמישה חברי המערך, שבלטו בעקבות פועלם ב-7 באוקטובר ולאחר מכן במהלך המלחמה

זמן צפייה: 00:32

רב"ט אורי מגידיש, שנחטפה ממוצב נחל עוז, תשיא את "משואת התקווה", אחת מ-12 המשואות שיושאו בטקס יום העצמאות - כך הודיעה היום (ראשון) השרה מירי רגב. התצפיתנית שרדה 23 ימים בשבי חמאס, וחולצה במבצע נועז של צה"ל ושב"כ. לאחר תקופת התאוששות קצרה, אורי בחרה לשוב ולהמשיך את שירותה הצבאי. את משואת הרפואה והשיקום שתוקדש למערך הרפואה הישראלי ישיאו יחד חמישה אנשים: ה⁠אחות ענת בן דור, הפראמדיקית ⁠גאיה צוברי, ד"ר דן שוורצפוקס, ⁠ד"ר דקלה מצליח, והיזם החברתי יוסף ערבליך.

יחד עם מגידיש, תשיא את המשואה סגן-אלוף ליאת נפש, ראש ענף נפגעים במילואים של חיל הגנת הגבולות, המייצגת את מערך הנפגעים של צה"ל, המלווה את משפחות החטופים, החללים והפצועים בגוף ובנפש, ביניהם את אורי מגידיש ומשפחתה החל מיום שחרורה. בהודעה נמסר כי "מערך הנפגעים הוא חלק מהמאמץ הלאומי שמובילה ממשלת ישראל, המחויבת להשבת החטופים, לליווי הפצועים, לכבוד החללים ולדאגה לבני המשפחות".

"משואת התקווה" תוקדש למשפחות החטופים - אלו שיקיריהן עדיין בשבי, ואלו ששוחררו מתחילת המלחמה. בהודעה נכתב: "132 חטופים עדיין מוחזקים בשבי - ומתמודדים בגבורה עם גיהנום עלי אדמות. מי ששוחררו מתארים מאבק יום-יומי להישרדות, ומולו - אחווה אנושית ומאבק לשמור על התקווה בתהומות האפלים ביותר". עוד נכתב: "בכל הזמן הזה, כאן בארץ, המשפחות מתמודדות עם פחד ודאגה שאין לתארם. בשעות הקשות האלה מלווים את בני המשפחה אנשי מערך השבויים והנעדרים של ממשלת ישראל, מערך הנפגעים של צה"ל, חברים, בני קהילה ואינספור ישראלים שבאים לתמוך, לסייע ולחבק".

חרבות ברזל חטופים הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם התצפיתנית אורי מגידיש שחולצה משבי חמאס
הרמטכ"ל עם התצפיתנית אורי מגידיש שחולצה משבי חמאס

כמו כן, מהשרה רגב נמסר כי "מערך הרפואה הישראלי, ובייחוד בתי החולים בדרום כמו סורוקה בבאר שבע וברזילי באשקלון, פעלו ב-7 באוקטובר ובימים שבאו אחריו בתנאים בלתי-אפשריים ובמסירות מעוררת השראה. תחת אש, כשרבים מאנשי הצוות מגוייסים בעצמם למילואים, העניקו צוותי בתיה"ח טיפול רפואי לאלפי הפצועים שהגיעו אליהם, וביצעו ניתוחים מצילי חיים בזה אחר זה. לאחר מכן הצטרפו למאמץ יתר בתי החולים בכל רחבי הארץ, אליהם הופנו רבים מהפצועים להמשך טיפול ושיקום. רבבות אנשי הרפואה והשיקום הישראלים מלווים גם היום את הפצועים בגופם ובנפשם, במסע הארוך והקשה אל ההחלמה".

ענת בן דור, שהתחילה לעבוד כאחות בבית החולים שיבא תל השומר לפני 35 שנה, מטפלת בפצועי מלחמה כבר עשור. היא מובילה את השיקום האורתופדי בשיבא ברקע המלחמה, ומטפלת בעצמה בפצועים הקשים ביותר. לצידה תשיא את משואת הרפואה והשיקום גם גאיה צוברי, ששירתה בקרבות בעזה כפראמדיקית במילואים בגדוד שריון. היא מוגדרת כלוחמת הפצועה באופן הקשה ביותר במלחמה, לאחר שבאחד הקרבות היא יצאה מנגמ"ש הרפואה כדי לטפל בפצועים, ונפגעה מירי.

כמו כן, ד"ר דן שוורצפוקס, מנהל המרכז לרפואה דחופה בבית החולים סורוקה בבאר שבע, ישיא את המשואה לאחר שקלט למעלה מ-750 פצועים בבוקר 7 באוקטובר, וממשיך ללוות רבים מהם עד היום. ד"ר דקלה מצליח, רופאה בבית החולים ברזילי באשקלון וקצינה בדרגת סרן במילואים, טיפלה בעשרות מפצועי הטבח בעוטף בחדרי ההלם ובחדרי הניתוח. אחרי שלושה שבועות היא עזבה את עמיתיה בבית החולים לתקופה של חצי שנה, וטיפלה תחת אש בחבריה לנשק בגבול הצפון, בלב ח'אן יונס ובג'נין.

הרב יוסף ערבליך המשמש יועץ רפואי, ישיא את המשואה בעקבות עבודתו בעמותה שהקים בשם "למענכם", בה פעילים כ-160 מומחים בכל תחום רפואי, לרבות מנהלי בתי חולים, מנהלי מחלקות ופרופסורים בעלי שם, אשר מתנדבים על בסיס זמן פנוי לטיפול בתיקים רפואיים מורכבים, ובהם פצועי צה"ל רבים.

משפחות חטופים מול הקריה
משפחות חטופים מול הקריה | צילום: מטה משפחות החטופים

הבוקר, נסרין יוסף, תושבת יתד שבעלה חבר לכיתת הכוננות של המושב ב-7 באוקטובר וסייעה בתפיסת המחבלים שניסו לחדור ליישוב, הודיעה לוועדה הציבורית המייעצת לבחירת מדליקי המשואות כי היא מבקשת להסיר את שמה מרשימת מדליקי המשואה ביום העצמאות הקרוב, בעקבות איומים על חייה.

כאשר בעלה של נסרין, איאד, התבקש על-ידי מפקדו שלא לצאת מביתו בבוקר 7 באוקטובר, הוא חבר לכיתת הכוננות מיוזמתו ואמר למפקדו: "אני מעדיף למות עם מדי צה"ל ולא כמו עכבר בממ"ד". במקביל, נסרין נזכרה ששכנתה לבד בביתה עם בנותיה, והלכה להביא אותן כדי שישהו בממ"ד שבביתה. כאשר חברי כיתת הכוננות תפסו את המחבלים הראשונים, הם אזקו אותם והובילו אותם לאזור ביתם של נסרין ואיאד, ואז צלצל הטלפון של אחד המחבלים ונסרין התבקשה לשמש כמתורגמנית, ובכך סייעה לכיתת הכוננות לתפוס מחבלים נוספים.

נסרין יוסף
נסרין יוסף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל בעקבות המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

אמש נודע כי המהנדס בועז לוי, תא"ל במיל' פיני יונגמן ואלוף'-משנה במיל' שאול לוי נבחרו להשיא ביום העצמאות את "משואת המגן" - זאת בעקבות היירוט המוצלח של המתקפה האיראנית נגד ישראל.

ביום חמישי פורסם כי "משואת כוחות הביטחון", תושא על-ידי נציגי צה"ל, שב"כ, המוסד והמשטרה ושב"ס. נציג צה"ל יהיה סרן שביט בן משה, מפקד לוחם ביחידת הצנחנים. בן משה יצא מביתו שבמעלות תרשיחא ב-7 באוקטובר, וחבר לכוח של חטיבה 35 אליה הוא שייך. לאורך כל אותו היום הוא נלחם בקיבוץ רעים ובהמשך ביישוב חולית. שם, בשדה הקרב, קיבל את הבשורה המרה שאחיו, רס"ן אריאל בן משה, מפקד פלגה בסיירת מטכ"ל, נהרג בהיתקלות עם מחבל בעת שנלחם לטיהור בתים.

ניצב אמיר כהן, מפקד מחוז הדרום
ניצב אמיר כהן, מפקד מחוז הדרום | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

את משואה זו ישיא גם מפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב אמיר כהן, אשר פיקד על כוחות המשטרה במחוז הדרומי שעצרו את המחבלים ב 7 באוקטובר, לחם איתם ברחובות הערים בדרום, ואף נפצע בלחימה בשדרות. נציג שירות הביטחון הכללי ע', כיהן כראש אגף המבצעים בארגון, וגם אחרי שפרש לגמלאות המשיך לצאת לפעולות מבצעיות בשטח האויב. ב-7 באוקטובר יצא אל אזורי הלחימה כמפקד חוליית לוחמים בצוות טקילה. הוא חתר למגע, חיסל עשרות מחבלים וחילץ עשרות משפחות מקיבוץ כפר עזה תחת אש.

נציגת המוסד היא ג', שעלתה לארץ באופן לא חוקי בצעירותה מאיראן. היא החלה את דרכה במוסד כמומחית לגיוס יעדים במדינות היעד, ובייחוד ברפובליקה האיסלאמית. מזה מספר שנים היא משרתת כקצינת איסוף מצטיינת במסלול החוד המבצעי. נציג שב"ס הינו סג"ד י', מפקד יחידת מצדה, שלחמה ב-7 באוקטובר ביישובי עוטף עזה.