גנץ: תוכנית עד 8 ביוני או שנפרוש; נתניהו: תציב תנאים לחמאס

גנץ דרש לגבש מתווה לניהול המלחמה עד 8 ביוני, עם 6 צעדים: "שיקולים אישיים ופוליטיים חדרו לקודש הקודשים של ביטחון ישראל". נתניהו: משמעות התנאים - תבוסה. גנץ: "אם היית מקשיב - היינו נכנסים לרפיח לפני חודשים ומסיימים את המשימה"

זמן צפייה: 11:27

"בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו. מיעוט קטן השתלט על גשר הפיקוד של הספינה הישראלית והוא מוביל אותה אל עבר חומת סלעים. התייצבתי כאן היום כדי לומר אמת - והיא קשה: בעוד שחיילי ישראל מגלים גבורה עילאית בחזית - חלק מהאישים אשר שלחו אותם לקרב מתנהלים בפחדנות וחוסר אחריות. בעוד שבמנהרות האפלות של עזה החטופות והחטופים עוברים ייסורי שאול – יש מי שעוסקים בהבלים. בעוד שעם ישראל מתעלה על עצמו – חלק מהפוליטיקאים חושבים על עצמם. אל תוך קודש הקודשים של בטחון ישראל החלו לחדור שיקולים אישיים ופוליטיים". יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, מסר הערב (שבת) הצהרה חריפה בכפר המכבייה, והציב הציב אולטימטום לראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפיו על קבינט המלחמה "להציג תוכנית פעולה עד 8 ביוני" - או שיפרוש מהממשלה. בדרישות: השבת החטופים, מיטוט חמאס ופירוז הרצועה, קביעת חלופה שלטונית, השבת תושבי הצפון עד 1 בספטמבר, קידום נורמליזציה ואימוץ חוק הגיוס.

מלשכת נתניהו נמסר בתגובה על דברי גנץ: "בזמן שלוחמינו הגיבורים נלחמים להשמיד את גדודי החמאס ברפיח, גנץ בוחר להציב אולטימטום לראש הממשלה במקום להציב אולטימטום לחמאס. התנאים שמציב בני גנץ הם מילים מכובסות שמשמעותן ברורה: סיום המלחמה ותבוסה לישראל, הפקרת רוב החטופים, השארת החמאס על כנו והקמת מדינה פלסטינית. חיילינו לא נפלו לשווא ובוודאי שלא למען החלפת חמאסטן בפת"חסטאן. אם גנץ מעדיף את האינטרס הלאומי ולא מחפש תירוץ להפלת הממשלה, שיענה על שלוש השאלות הבאות: האם הוא מוכן להשלים את הפעולה ברפיח כדי להשמיד את גדודי חמאס, ואם כן - איך ייתכן שהוא מאיים לפרק את ממשלת החירום בעיצומה של הפעולה? האם הוא מתנגד לשליטה אזרחית של הרשות הפלסטינית בעזה, גם בלי עבאס? האם הוא מוכן לקבל מדינה פלסטינית בעזה וביהודה ושומרון כחלק מתהליך הנורמליזציה עם סעודיה?".

"עמדתו של ראש הממשלה בנושאים גורליים אלה ברורה: ראש הממשלה נתניהו נחוש לחסל את גדודי החמאס, הוא מתנגד להכנסת הרשות הפלסטינית לעזה ולהקמת מדינה פלסטינית שבהכרח תהיה מדינת טרור. ראש הממשלה נתניהו חושב שממשלת החירום חשובה להשגת כל מטרות המלחמה, כולל השבת כל חטופינו, ומצפה מגנץ להבהיר את עמדותיו לציבור בנושאים אלה".

השר בני גנץ בהצהרתו הערב
השר בני גנץ בהצהרתו הערב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בלשכת גנץ הגיבו למתקפה של נתניהו, ואמרו כי "אם ראש הממשלה היה מקשיב לגנץ, היינו נכנסים לרפיח לפני חודשים ומסיימים את המשימה. עלינו להשלים אותה, וליצור את התנאים הנדרשים לכך. הרשות הפלסטינית לא תוכל לשלוט בעזה, גורמים פלסטינים אחרים כן – אך ורק אם נייצר לכך גיבוי של מדינות ערב המתונות וגיבוי אמריקאי. כדאי שראש הממשלה יעסוק בכך ולא יחבל במאמצים האלו. כפי שאמר גנץ בנאום – אין שום כוונה להקים מדינה פלסטינית, וזו אינה הדרישה של הסעודים. גנץ בניגוד לנתניהו לא החזיר את חברון ולא הודיע על תמיכה בפתרון שתי המדינות בבר אילן. אם לראש הממשלה חשובה ממשלת החירום, כדאי שיקיים את הדיונים הנדרשים, יקבל את ההחלטות הנדרשות, ולא יגרור רגליים מפחד הקיצונים בממשלתו".

השר בני גנץ בהצהרתו הערב
השר בני גנץ בהצהרתו הערב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

דברי גנץ המלאים:

"במשך 32 שבועות אנחנו נתונים במלחמה קיומית. מלחמה של הטוב נגד הרע. מלחמה על החיים ועל המוות. לצד היגון הכבד על הנופלים, ההתמודדות עם הפצועים הרבים בגוף ובנפש, והלב שנשבר לנוכח החרדה לשלום חטופינו - המערכה הכבדה, חשפה את עם ישראל במלוא גדולתו. אחרי המחדל הגדול ובתוך הכאב הנורא עשינו את ששום עם אחר לא עשה. גברים נלחמו – ונלחמים – כאריות. נשים לחמו -ונלחמות - כלביאות. החברה הישראלית כולה הוכיחה ומוכיחה שהיא הפלא השמיני בתבל. שעתנו הקשה הייתה לשעה של ישראליות מעוררת השראה. כולנו יודעים: נתגבר. ננצח. נביס את אויבינו, נגן על ילדינו; נבטיח את עתידה של מדינתנו".

"כבר ביום הארור ההוא, חבריי למחנה הממלכתי ואני הודענו לבנימין נתניהו שאנחנו מוכנים להיכנס מתחת לאלונקה. לא תבענו שררה. לא דרשנו משרות. כל שרצינו, הוא לשרת את מדינתנו ואת עמנו. במשך חודשים ארוכים האחדות אכן הייתה אמיתית ומשמעותית. היא מנעה טעויות קשות, הביאה להישגים גדולים, והשיבה הביתה מעל 100 חטופות וחטופים. יחד עמדנו בקשיים המערכה, נסכנו באומה רוח טובה ואיתנה – והענקנו ללוחמים בחזית תחושה של גיבוי שותפות גורל".

"אני ניצב כאן היום ואומר לכם: נדרש שינוי – כאן ועכשיו. חבריי ואני לא נניח למחול השדים להימשך.נעשה את כל שצריך כדי לשנות מסלול, למנוע את ההתנגשות בחומת הסלעים – ולהבטיח שישראל תפליג בביטחה אל עבר ניצחון אמיתי. אני מאמין באחדות. נאבקתי עבור אחדות גם כאשר היו לכך מחירים גבוהים. אבל האחדות חייבת לבוא לידי ביטוי במעשים. אחדות לא יכולה להיות עלה תאנה לקיפאון בניהול המלחמה. והמעשה הנדרש היום הוא מהפך אסטרטגי. יציאה מהדשדוש אל הכרעות אמיצות ומהלכים החלטיים. עוד נעסוק בכל מה שהיה בעבר. אך כעת, בצומת הדרכים הגורלית שבה אנו נמצאים, המנהיגות חייבת לראות את התמונה הרחבה, לאתר סיכונים, לזהות הזדמנויות – ולגבש אסטרטגיה לאומית מעודכנת. כדי שנוכל להילחם כתף אל כתף - על קבינט המלחמה לגבש ולאשר עד השמונה ביוני תוכנית פעולה שתוביל למימוש שישה יעדים אסטרטגים בעלי חשיבות לאומית:

"לכל אחד ואחד מהיעדים האלה יש סימן קריאה אבל כדי לממש אותם יש לפעול בחוכמה, תוך התמודדות עם מציאות מורכבת. אין פתרונות קסם. לא יהיה קל. אבל רק אם נגדיר את המטרות באופן ברור ואמיץ, נדע לבחור בדרך הארוכה אשר תוביל אל פסגת ההר. בחודשים האחרונים נפגשתי ושוחחתי עם מנהיגי עולם ועם מנהיגי ערב, ואני יודע: אם נפעל באופן נכון ונחוש – היעד האסטרטגי בהישג יד. שיהיה ברור: בכל מצב נרדוף את חמאס ואת כל אויבינו, בכל מקום, ובכל זמן. הביטחון יישאר אך ורק בידינו. לא ניתן לשום גורם - ידידותי או עוין - לכפות עלינו מדינה פלסטינית. נבטיח שלא תהיה עוד שנה אבודה בצפון. ולצד זאת, נעניק לעם אופק של תקווה שיאפשר לו להמשיך להתגייס ולהיאבק מתוך תחושה של אמונה ואחווה. נשקם את העוצמה הישראלית ונכין את כל מערכות המדינה לאפשרות של מלחמה קיומית, ארוכה וקשה - קשה אף יותר משהכרנו.

גנץ פנה לנתניהו: "אני מביט בעיניך ואומר לך - הבחירה בידיך. אחרי שדיברתי איתך שוב ושוב - הגיע רגע האמת. הגיעה שעת ההכרעה. אני מכיר אותך שנים ארוכות כמנהיג ופטריוט ישראלי: אתה יודע היטב מה צריך לעשות. נתניהו של לפני עשור היה עושה את הדבר הנכון. האם אתה מסוגל לעשות את המעשה הנכון והפטריוטי גם היום? עם ישראל מתבונן בך. עליך לבחור בין ציונות לבין ציניות, בין אחדות לבין פלגנות, בין אחריות לבין הפקרות – ובין ניצחון לבין אסון. אם תעדיף את הלאומי על האישי ותבחר ללכת בדרכם של הרצל, בן גוריון, בגין ורבין - תמצא בנו שותפים למאבק. אבל אם תבחר ללכת בדרכם של קנאים ותוביל את האומה כולה אל התהום – ניאלץ לפרוש מהממשלה. נפנה לעם ונקים ממשלה אשר תזכה לאמון העם. נכונן ממשלה מבוססת על אחדות רחבה, שתביא לתיקון וניצחון אמיתי. ולכם אזרחי ישראל, לכם אני אומר הערב: אל תוותרו על התקווה. אמת, ממתינים לנו ימים קשים. רובצים לפתחנו אתגרים שכמוהם לא ידענו מאז מלחמת העצמאות".

יו"ר  הימין הממלכתי ח"כ גדעון סער הגיב על הצהרת גנץ: "כשיצאתי נגד הדשדוש (שנמשך חודשים) גנץ טען שהכל עובד טוב ונכון. הערב הוא גילה את הדשדוש, לו הוא היה שותף מלא, בלשון המעטה. סיסמאות ריקות לא מהוות כסות להיעדר מנהיגות".

מטה המשפחות להחזרת החטופים מסר בתגובה על הצהרת גנץ: "זמן הדיבורים הסתיים. האולטימטום היחיד הרלוונטי בערב זה הוא הזמן שאוזל לחטופות ולחטופים. הגיע הרגע למעשים - ולחדש את המו"מ להחזרתם מיד".

השר בני גנץ בהצהרתו הערב
השר בני גנץ בהצהרתו הערב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הצהרת גנץ מגיעה ארבעה ימים אחרי ששר הביטחון יואב גלנט כינס מסיבת עיתונאים שבה התייחס לסוגיית "היום שאחרי" בעזה - ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן חסר תקדים. לדבריו, "בתחילת המלחמה, מערכת הביטחון הציגה לקבינט תוכנית מלחמה, בה נקבע כי נדרש לפרק את גדודי חמאס - ובמקביל לפעול ליצירת חלופה שלטונית פלסטינית-מקומית לא עוינת. מאז אוקטובר, אני שב ומעלה את הנושא ברציפות בדיוני הקיבנט - ללא תשובה. אי-החלטה משמעותה החלטה בפועל".

גלנט אמר: "בהיעדר חלופה שלטונית לחמאס ברצועה, יוותרו שתי אפשרויות גרועות - שלטון חמאס או שלטון צבאי ישראלי. שתי החלופות גרועות. הן ישחקו את ההישג הצבאי, יפחיתו את הלחץ על חמאס - ויחבלו בסיכויים להגיע למתווה שחרור חטופים". לדברי גלנט, "כתוצאה מכך, מתפתחת מגמה מסוכנת המקדמת ממשל צבאי ואזרחי ישראלי ברצועה. זוהי חלופה רעה ומסוכנת למדינה, מבחינה אסטרטגית, ביטחונית וצבאית. הוא יהפוך להיות המאמץ הביטחוני הראשי של ישראל בשנים הבאות על חשבון זירות אחרות, הוא יעלה בדם ובקורבנות - ויביא למחיר כלכלי כבד". גלנט הדגיש: "לא אסכים להקמת ממשל צבאי ישראלי ברצועה".

הוא קרא לנתניהו לקדם חלופה שלטונית לחמאס: "עלינו לקבל החלטות קשות מתוך העדפת השיקול הלאומי על פני כל שיקול אחר, גם אם הדבר כרוך במחירים אישיים או פוליטיים. זהו רגע מבחן לאומי, עם ישראל נושא אלינו עיניים ומצפה שנקבל החלטות נכונות". גלנט הוסיף כי "חובתנו המוסרית הייתה ונשארה השבת הבנות והבנים הביתה", וכי "קרוב נידרש להחלטה על אופן החזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון, בהסדר או בפעולה צבאית". במענה לשאלה על הירי לעוטף בימים האחרונים, אמר: "המציאות ברצועה השתנתה מקצה לקצה, אך זה ייקח זמן".