פה אחד: הממשלה אישרה את סגירת ערוץ אל-ג'זירה בישראל

אחרי שההצבעה על הנושא נדחתה לבקשת ראשי מערכת הביטחון כדי לא לפגוע במו"מ לעסקה - השרים הצביעו על הפסקת שידורי הערוץ הקטרי בישראל. מיד לאחר ההצבעה, שוטרים פשטו על משרדי אל-ג'זירה בירושלים. שרי המחנה הממלכתי נעדרו: "העיתוי אומלל, ההחלטה עלולה לחבל במגעים ונובעת משיקולים פוליטיים". קרעי: "סוף סוף עוצרים את מכונת ההסתה המשומנת". אל-ג'זירה: "צעד שנועד להסתיר הרג עיתונאים ומעצרם"

זמן צפייה: 01:49

הממשלה אישרה היום (ראשון) פה אחד את סגירת הערוץ הקטרי אל-ג'זירה בישראל. ההצבעה על הנושא הייתה אמורה להתקיים ביום חמישי - אך נדחתה לבקשת ראשי מערכת הביטחון, מחשש לפגיעה במגעים לעסקת חטופים, בהם קטר משמשת כמתווכת. מיד לאחר ההצבעה, כוחות משטרה פשטו על משרדי ערוץ אל-ג'זירה במלון אמבסדור בירושלים, המשמש כנקודת צילום.

שרי "המחנה הממלכתי" לא הגיעו לדיון, ומטעם המפלגה נמסר: "הבאת הנושא הבוקר להצבעה בישיבת הממשלה, היא החלטה נכונה בעיתוי אומלל - שעלולה לחבל במאמצים למיצוי המו"מ ונובעת משיקולים פוליטיים". במחנה הממלכתי הסבירו: "אנו תומכים בסגירת הערוץ, ואף הודענו בישיבת הקבינט האחרונה כי נצביע בעד סגירתו. לבקשת גורמי מערכת הביטחון, וראש המוסד בפרט, וכדי לא לפגוע במאמצי המו"מ - הוחלט באותה ישיבה לדחות את ההצבעה בכמה ימים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405051653' autoplay='0' credit='' desc='המשטרה במשרדי אל-ג′זירה בירושלים' poster='' kid='1_qgb9gj3m' duration='45']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405051651' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_b2hib4kh' duration='13']

השר שלמה קרעי
השר שלמה קרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר התקשורת שלמה קרעי חתם על הצווים המורים על סגירת הערוץ מיד עם אישור ההחלטה, ואמר: "הצווים שלנו ייצאו לפועל מיד. עברו יותר מדי זמן ומהמורות משפטיות מיותרות כדי שנוכל סוף סוף לעצור את מכונת ההסתה המשומנת של אל-ג'זירה, שפוגעת בביטחון המדינה. לאורך חודשים, עשיתי הכל ואמשיך לעשות הכל כדי שהם לא יוכלו לפעול מישראל עוד".

שר הכלכלה ניר ברקת מסר: "אל-ג'זירה היא מנוע האנטישמיות הגדול בעולם שמפעילה קטר נגד מדינת ישראל והעם היהודי. ערב יום השואה, הממשלה מעבירה מסר חד נגד זרוע התעמולה של מדינת הטרור קטר. לא נאפשר לאויבי ישראל לשדר תעמולה אנטישמית ועלילות דם משטחנו".

מנגד, חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) מתח ביקורת על ההחלטה, וכתב: "ההתעלמות של נתניהו ושותפיו מעמדת ראש המוסד היא עדות נוספת לכך שהממשלה לא מעמידה את שחרור החטופים בראש סדר העדיפויות. מדובר בצעד קוסמטי וחסר חשיבות, שלא יטשטש את העובדה שנתניהו היה ספסר הכספים הראשי של הכסף הקטרי שזרם לחמאס, ושגם עתה הוא מסרב להעמיד אלטרנטיבה רצינית למעורבות הקטרית המסוכנת ברצועת עזה".

משרדי אלג'זירה במנהטן
משרדי רשת אל-ג'זירה | צילום: רויטרס

רשת אל-ג'זירה תקפה את ההחלטה על סגירת הערוץ בישראל: "ממשלת נתניהו החליטה, בצעד מרחיק לכת של הטעייה והשמצה, לאשר את צו הסגירה של משרדי אל-ג'זירה בישראל. זהו פרדוקס שממשלת ישראל סוגרת את משרדי אל-ג'זירה בדיוק בציון יום חופש העיתונות העולמי. אנו מגנים את המעשה הישראלי הנפשע הזה, התוקף את זכות האדם לחופש המידע. אנחנו מדגישים את זכותנו להמשיך להגיש את השירות שלנו לציבור, דבר לו ערבות האמנות הבינלאומיות".

"דיכויה של ישראל לעיתונות החופשית נועד להסתיר את פשעיה כמו הרג עיתונאים ומעצרם - ולא יניא אותנו מלמלא את תפקידנו. יותר מ-140 עיתונאים פלסטינים נהרגו מאז תחילת המלחמה בעזה", מסרו מהרשת הקטרית, והדגישו: "אנחנו שבים ומכחישים באופן מוחלט את הטענות הישראליות חסרות הבסיס על כך שאנו מפרים את כללי האתיקה של העיתונות, ומבהירים כי ננקוט בכל הדרכים מול הארגונים המשפטיים והבינלאומיים כדי לשמור על זכויותינו ועל צוותינו".

ראש המוסד דוד ברנע דדי
ראש המוסד דדי ברנע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הציטוטים מדיון הקבינט פורסמו ב"זמן שישי", ומהם עולה כי ראש המוסד דדי ברנע הביע תמיכה עקרונית בסגירת הערוץ - אך ביקש מהשרים מפורשות להמתין עם ההצבעה בנושא. "גם אני תומך בסגירת אל-ג'זירה", אמר, "אבל מאחר שאנחנו נמצאים בשעות קריטיות במשא ומתן ומפעילים את המשקל המירבי על קטר ומצרים - הצעתי היא לדחות את ההחלטה בכמה ימים, אחרי שנקבל תשובה מחמאס".

לאחר שמספר שרים תקפו את דבריו של ראש המוסד, השר גדי איזנקוט אמר: "אני דורש לשמוע את ראשי מערכת הביטחון בטרם קבלת ההחלטה בעניין. אני רוצה לדעת איך הדבר הזה ישפיע על עסקת החטופים". ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב לדרישתו של השר וביקש להתקדם להצבעה. איזנקוט נטש בזעם את הדיון בתגובה.

בעקבות זאת, חברו של איזנקוט למפגה, השר חילי טרופר, הציע לנתניהו לדחות את קבלת ההחלטה לישיבת הממשלה הקרובה. "יש לך ישיבת ממשלה ביום ראשון, יש לך יכולת לקבל החלטות כאלה או בקבינט או בממשלה אז בוא תמתין כמה ימים", ביקש טרופר. נתניהו קיבל את ההצעה לדחות את ההצבעה לישיבת הממשלה - שהתקיימה היום ובמסגרתה אושרה הסגירה.

החוק לסגירת אל-ג'זירה בארץ אושר בחודש שעבר בכנסת, כהוראת שעה בצל המלחמה הנמשכת ברצועת עזה. על פי הצעת החוק, ראש הממשלה יוכל לאשר לשר התקשורת לנקוט שורת צעדים נגד ערוצים זרים בישראל, באישור הקבינט או הממשלה, במידה והגיע למסקנה כי התכנים המשודרים בערוץ פוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה. בבית הלבן ובמחלקת המדינה האמריקנית הביעו דאגה מאישור החוק.