שני חתנים: אביתר מרדכי בר גיל ודוד שאשא זכו בחידון התנ"ך העולמי

חידון התנ"ך העולמי נערך זו הפעם ה-61, ובצל המלחמה. נתניהו לא נוכח במעמד, ושאלת ראש הממשלה נשאלה באופן מוקלט. אוחנה אמר: "השנה מדינת ישראל חוותה יום בו כל מה שנשבענו שלעולם לא עוד – קרא עוד ועוד". בפאנל השופטים ישבה בין היתר איריס חיים, אמו של יותם חיים שנחטף לרצועת עזה ונהרג בשוגג, לאחר שאמש השיאה משואה

חידון התנ"ך העולמי

יום העצמאות ה-76 בצל המלחמה: חידון התנ"ך העולמי לנוער תשפ"ד נערך היום (שלישי) בירושלים, זו הפעם ה-61. הטקס נערך במעד יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ושר החינוך יואב קיש, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נוכח, ושאלת רה"מ נשאלה באופן מוקלט. בפאנל השופטים נכחה איריס חיים, אמו של יותם חיים שנחטף לרצועת עזה ונהרג בשוגג על ידי כוחות צה"ל. חיים השיאה אמש משואה בטקס המשואות הממלכתי. במהלך החידון, נשמעו מהקהל קריאות "החזירו את החטופים עכשיו".

בסיום החידון הוכרתו שני חתנים שסיימו עם ניקוד זהה: אביתר מרדכי בר גיל, תלמיד כיתה י"א בתיכון אורט פלך בנים ע"ש ספניאן, מירושלים, ודוד שאשא, תלמיד כיתה י"ב בישיבת אמית כפר גנים פתח תקווה.

בתגובה לזכיה, אמר דוד שאשא: "'זו זכות להיות חתן התנ"ך. גם 'מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד', התמדה ורצון - הם הדרך להצלחה. אני מודה לקב"ה, להורי, למשפחתי, לרב אמיתי שר-אבי ולישיבה על התמיכה בי לאורך הדרך".

בהודעה מוקלטת אמר נתניהו: "בשמחת תורה עברנו אירוע בסדר גודל תנ"כי. אויבנו תקפו אותנו דווקא ביום שבו עם ישראל חוגג את רציפות הלימוד מבראשית וחוזר חלילה. התנ"ך הוא מקור החיים עבורנו. אנו שואבים ממנו ערכי נצח. שורשי זהותנו נעוצים בתנ"ך, וכך גם זכותנו על ארץ ישראל. בזכות לוחמנו הגיבורים יש חומת מגן למדינתנו".

אוחנה בחידון התנ"ך העולמי
אוחנה בחידון התנ"ך העולמי

יו"ר הכנסת אוחנה אמר: "השנה עם ישראל ומדינת ישראל חוו את היום הארוך ביותר. יום בו כל מה שנשבענו שלעולם לא עוד – קרא עוד ועוד ועוד. המלחמה עודנה בעיצומה, ובעוד אנו מדברים 132 אחינו ואחיותינו חטופים בידי המרצחים. נשא תפילה להשבתם המהירה של כולם".

אוחנה הוסיף: "רובנו נולדנו את תוך עולם שיש בו מדינת ישראל קיימת. קיומה, ביטחונה ועצמאותה של ישראל אינם מובנים מאליהם". עוד אמר כי "הדרך לחבר בין העם לארצו היא העמקת השורשים. אויבנו יודעים זאת, ומנסים לעוות את ההיסטוריה. אך בעזרת השם הם יפסידו גם בשדה הקרב וגם במערכה על התודעה, כי הנשק החזק ביותר לצידנו – והוא האמת".

מתמודדי חידון התנ"ך העולמי
מתמודדי חידון התנ"ך העולמי | צילום: רונן חורש, לע"מ

זמן קצר לפני תחילת החידון, טקס מצטייני הנשיא המסורתי נערך הבוקר בבית הנשיא בירושלים, בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ו-120 המצטיינים והמצטיינות. באופן חריג, ראש הממשלה נתניהו לא לקח חלק גם בו. אחד ממקבלי ההצטיינות הוא חייל שזהותו מסווגת, ושאחיו הוא חלל צה"ל שגופתו מוחזקת בשבי חמאס.

הנשיא הרצוג אמר: "המעמד המרגש הזה הוא לא מובן מאליו השנה. השנה, אנחנו ביום עצמאות אחר. אנו גאים בעצמאותנו, בנס שהוא מדינת ישראל, אבל ליבנו מלא עצב וכאב. נמצאות איתנו כאן גם משפחות שכולות אהובות ויקרות. אנחנו בימים אלה מלאי: כאב של שכול, כאב של פצועים, כאב של אזרחים עקורים מבתיהם, כאב של חטופים. אני שב ואומר: אין גדולה ממצוות פידיון שבויים. וכפי שמארתי – עלינו לפעול באומץ ולבחור בחיים! לא ננוח ולא נשקוט. לא ננוח ולא נשקוט – עד שישובו בנות ובנים לגבולם".