"שכל העולם יבין": התערוכה שמציגה את הרגעים הראשונים של הטבח

אחרי שהוצגה ב-40 ערים בעולם, התערוכה "שבעה באוקטובר" של צלם העיתונות זיו קורן נפתחה במרכז פרס ביפו - ובה תמונות חדשות משטח המסיבה ברעים והרגעים הראשונים של פינוי תושבי העוטף. להשקה הגיעו חטופים ששוחררו, בהם מייה שם ולואיס הר - שנפגשו עם פדויי השבי ממבצע אנטבה. מייה שם אמרה: "זה הסיפור שלי, ומצמרר לראות את זה מהצד". קורן: "הדבר הכי חשוב שצילמתי עד היום, זה תפקיד חיי"

Whatsapp Image 2024 05 05 At 1
חיילים בעוטף. מתוך התערוכה "שבעה באוקטובר" | צילום: זיו קורן

תערוכה חדשה של צלם העיתונות זיו קורן נפתחה אתמול (שבת) במרכז פרס לשלום ולחדשנות שביפו, ובה תיעוד מקיף מהרגעים הראשונים של הטבח בעוטף. התערוכה, שנקראת "שבעה באוקטובר", הוצגה ביותר מ-40 ערים ברחבי העולם, וכעת מגיעה ארצה בפעם הראשונה.

בתערוכה נחשפו לראשונה צילומים חדשים של שטח המסיבה ברעים, הרגעים הראשונים של פינוי תושבי העוטף, לוחמי צה"ל בסדיר ובמילואים - והקרבות בעוטף וברצועת עזה. לצד תמונות פרינט, התערוכה כוללת גם מיצגים דיגיטליים.

Whatsapp Image 2024 05 05 At 1
אישה ושני ילדים משתטחים על הקרקע. מתוך התערוכה "שבעה באוקטובר" | צילום: זיו קורן
Whatsapp Image 2024 05 05 At 1
מייה שם בהשקת התערוכה "שבעה באוקטובר" | צילום: רפי דלויה
ענת הרש, זיו קורן, הילה גולדמן-אצלן, רונן סולומון, יעל צ׳רני, גליה גבעתי ושרי שנהב.
ענת הרש, זיו קורן, הילה גולדמן-אצלן, רונן סולומון, יעל צ׳רני, גליה גבעתי ושרי שנהב

להשקה הגיעו חטופים וחטופות ששוחררו מהשבי, בהם דניאל אלוני, מרגלית מוזס, אופיר אנגל, קלרה מרמן, לואיס הר ומייה שם - ונפגשו במסגרתה עם פדויי השבי של מבצע אנטבה. מייה שם, שתמונותיה מוצגות בתערוכה, מסרה: "זה הסיפור שלי, ומצמרר לראות את זה מהצד. צריך לשחרר את כולם עכשיו".

ציפי גונן, שהייתה בת 8 בזמן מבצע אנטבה ואביה נפל בקרב, פנתה לחטופים ששוחררו: "אני לא פה היום בשביל לבכות על אבא, אלא כדי להגיד שאני עוד חודש מחתנת את בני, ויהיה שמח. אנחנו לא נוותר, תילחמו על החיים שלכם, כי אין לנו ארץ אחרת". בנוסף, הגיעו להשקה משפחות חטופים, לשעבר ראש המועצה האזורית אשכול חיים ילין, פעיל ההסברה יוסף חדאד והעיתונאי אמיר תיבון, שחולץ בשבת השחורה מביתו שבקיבוץ נחל עוז. ילין סיפר בדמעות: "זה היה הסיוט שלי בלילות שהתגשם. השליחות שלנו עכשיו היא להקים את מדינת ישראל מחדש".

Whatsapp Image 2024 05 05 At 1
אופיר אנגל בהשקת התערוכה "שבעה באוקטובר" | צילום: רפי דלויה
Whatsapp Image 2024 05 05 At 1
קרובי חטופים ומשוחררים מהשבי בהשקת התערוכה "שבעה באוקטובר" | צילום: רפי דלויה
Whatsapp Image 2024 05 05 At 1
חיים ילין בהשקת התערוכה "שבעה באוקטובר" | צילום: רפי דלויה

קורן הסביר על הרעיון מאחורי התערוכה החדשה: "ב-7 באוקטובר, התחיל האירוע הקשה ביותר שהמדינה הכירה מאז השואה", אמר. "הבנתי שאני צריך לעשות את הדבר הנכון ולתרום בדרך שלי. לעשות את הכי טוב שלי. אני בתחושת שליחות אמיתית, זה תפקיד חיי. זה הדבר הכי חשוב שצילמתי עד היום ובטח עבור ההסברה, שכל כך חשובה. אשתמש בכל כלי שיש ברשותי כדי שהסיפור יסופר - וכל העולם ישמע".

מנכ"לית מרכז פרס אפרת דובדבני מסרה: "כמוקד מרכזי של מבקרים מהארץ ומהעולם, התערוכה הזו היא קריטית כדי שכל העולם ישמע ויבין מה קרה פה. זו המשימה שלנו". התערוכה תהיה פתוחה החודש לקהל הרחב בהזמנת כרטיסים מראש באתר האינטרנט מרכז פרס.

שרי שנהב חברת הנהלת פיליפס ישראל: "אנחנו לצידכם ונסייע במאבק להחזרת החטופים. אנו מצדיעים לדניאל אלוני איתה נרקם קשר חם ומיוחד ולחטופים ששבו משבי חמאס, שממשיכים להילחם למען החזרת הנשים, הגברים והילדים שלנו הביתה".